Regeringen utreder inskränkningar i strejkrätten

Hamn. Regeringen tillsätter nu en utredning som ska se över konflikträtten. Bakgrunden är den inflammerade tvisten i Göteborgs hamn mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Vem som får utredningsuppdraget är inte klart.

– Förhoppningsvis kan vi gå ut med namn före sommaren, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson är oroad över utvecklingen i Göteborgs hamn och konsekvenserna den kan få för spelreglerna på arbetsmarknaden:

– Våra förfäder slogs hårt för den strejkrätt vi har i dag. Vi kan aldrig acceptera att den inskränks. Samtidigt är tvisten i Göteborg svårlöst. Fast det är inte vår konflikt. Vi tecknar riksavtalet för alla hamnar och tar ansvar för det.

Den segdragna konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM har fått stora konsekvenser för det svenska näringslivet. Hamnoperatören APM har tappat 20 procent av godset och mängder av containrar omdestineras nu till andra hamnar, bland annat Helsingborg.

Läget är låst. Hamnarbetarförbundet säger nej till ett hängavtal på Transports riksomfattande stuveriavtal. Transport säger lika bestämt nej till att släppa in Hamnarbetarförbundet till förhandlingsbordet – där målet i så fall skulle vara att teckna ett trepartsavtal.

APM å sin sida vill inte längre ge Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal.

Medlare har kopplats in, utan framgång. APM backas upp av arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Därifrån har man gått ut med en uppmaning till alla hamnar i landet att sluta ge fackliga rättigheter till fackförbund som inte tecknar avtal och har fredsplikt.

Under de ett och halv år som konflikten pågått i Göteborg har ropen ökat på ändringar av den svenska konflikträtten. Nu har regeringen alltså beslutat att tillsätta en utredning som ska se över fackens möjligheter att vidta stridsåtgärder mot arbetsgivare som redan är bundna av ett kollektivavtal.

I direktivet ingår också att se över reglerna när ett fackförbund vidtar stridsåtgärder – och syftet är något annat än att uppnå just ett kollektivavtal. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson betonar dock särskilt att rätten att vidta sympatiåtgärder inte omfattas av utredningsuppdraget.

– Det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Jag tänker inte ta ställning för någon part i den pågående konflikten. Men den svenska modellen måste självklart kunna fungera också i Göteborgs hamn. Situationen i hamnen är allvarlig och innebär ett hot mot ekonomin och jobben, säger Ylva Johansson i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

HF:s a-kassa kan tvingas lägga ner

Hamn. Hamnarbetarförbundets a-kassa hotas av nedläggning om nuvarande stöd till små a-kassor slopas. Ett förslag finns och beslut bereds just nu på arbetsmarknadsdepartementet. Frågan är om regeringen tar sig an frågan före valet.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.