Regeringen utreder inskränkningar i strejkrätten

Hamn. Regeringen tillsätter nu en utredning som ska se över konflikträtten. Bakgrunden är den inflammerade tvisten i Göteborgs hamn mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Vem som får utredningsuppdraget är inte klart.

– Förhoppningsvis kan vi gå ut med namn före sommaren, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson är oroad över utvecklingen i Göteborgs hamn och konsekvenserna den kan få för spelreglerna på arbetsmarknaden:

– Våra förfäder slogs hårt för den strejkrätt vi har i dag. Vi kan aldrig acceptera att den inskränks. Samtidigt är tvisten i Göteborg svårlöst. Fast det är inte vår konflikt. Vi tecknar riksavtalet för alla hamnar och tar ansvar för det.

Den segdragna konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM har fått stora konsekvenser för det svenska näringslivet. Hamnoperatören APM har tappat 20 procent av godset och mängder av containrar omdestineras nu till andra hamnar, bland annat Helsingborg.

Läget är låst. Hamnarbetarförbundet säger nej till ett hängavtal på Transports riksomfattande stuveriavtal. Transport säger lika bestämt nej till att släppa in Hamnarbetarförbundet till förhandlingsbordet – där målet i så fall skulle vara att teckna ett trepartsavtal.

APM å sin sida vill inte längre ge Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal.

Medlare har kopplats in, utan framgång. APM backas upp av arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Därifrån har man gått ut med en uppmaning till alla hamnar i landet att sluta ge fackliga rättigheter till fackförbund som inte tecknar avtal och har fredsplikt.

Under de ett och halv år som konflikten pågått i Göteborg har ropen ökat på ändringar av den svenska konflikträtten. Nu har regeringen alltså beslutat att tillsätta en utredning som ska se över fackens möjligheter att vidta stridsåtgärder mot arbetsgivare som redan är bundna av ett kollektivavtal.

I direktivet ingår också att se över reglerna när ett fackförbund vidtar stridsåtgärder – och syftet är något annat än att uppnå just ett kollektivavtal. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson betonar dock särskilt att rätten att vidta sympatiåtgärder inte omfattas av utredningsuppdraget.

– Det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Jag tänker inte ta ställning för någon part i den pågående konflikten. Men den svenska modellen måste självklart kunna fungera också i Göteborgs hamn. Situationen i hamnen är allvarlig och innebär ett hot mot ekonomin och jobben, säger Ylva Johansson i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På väg - Transportarbetarens podd

Fredagslyssning!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.