Regeringen utreder inskränkningar i strejkrätten

Hamn. Regeringen tillsätter nu en utredning som ska se över konflikträtten. Bakgrunden är den inflammerade tvisten i Göteborgs hamn mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Vem som får utredningsuppdraget är inte klart.

– Förhoppningsvis kan vi gå ut med namn före sommaren, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson är oroad över utvecklingen i Göteborgs hamn och konsekvenserna den kan få för spelreglerna på arbetsmarknaden:

– Våra förfäder slogs hårt för den strejkrätt vi har i dag. Vi kan aldrig acceptera att den inskränks. Samtidigt är tvisten i Göteborg svårlöst. Fast det är inte vår konflikt. Vi tecknar riksavtalet för alla hamnar och tar ansvar för det.

Den segdragna konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM har fått stora konsekvenser för det svenska näringslivet. Hamnoperatören APM har tappat 20 procent av godset och mängder av containrar omdestineras nu till andra hamnar, bland annat Helsingborg.

Läget är låst. Hamnarbetarförbundet säger nej till ett hängavtal på Transports riksomfattande stuveriavtal. Transport säger lika bestämt nej till att släppa in Hamnarbetarförbundet till förhandlingsbordet – där målet i så fall skulle vara att teckna ett trepartsavtal.

APM å sin sida vill inte längre ge Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal.

Medlare har kopplats in, utan framgång. APM backas upp av arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Därifrån har man gått ut med en uppmaning till alla hamnar i landet att sluta ge fackliga rättigheter till fackförbund som inte tecknar avtal och har fredsplikt.

Under de ett och halv år som konflikten pågått i Göteborg har ropen ökat på ändringar av den svenska konflikträtten. Nu har regeringen alltså beslutat att tillsätta en utredning som ska se över fackens möjligheter att vidta stridsåtgärder mot arbetsgivare som redan är bundna av ett kollektivavtal.

I direktivet ingår också att se över reglerna när ett fackförbund vidtar stridsåtgärder – och syftet är något annat än att uppnå just ett kollektivavtal. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson betonar dock särskilt att rätten att vidta sympatiåtgärder inte omfattas av utredningsuppdraget.

– Det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Jag tänker inte ta ställning för någon part i den pågående konflikten. Men den svenska modellen måste självklart kunna fungera också i Göteborgs hamn. Situationen i hamnen är allvarlig och innebär ett hot mot ekonomin och jobben, säger Ylva Johansson i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Utredaren Marie Granlund

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.