Regeringen utreder inskränkningar i strejkrätten

Hamn. Regeringen tillsätter nu en utredning som ska se över konflikträtten. Bakgrunden är den inflammerade tvisten i Göteborgs hamn mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Vem som får utredningsuppdraget är inte klart.

– Förhoppningsvis kan vi gå ut med namn före sommaren, säger Natali Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson är oroad över utvecklingen i Göteborgs hamn och konsekvenserna den kan få för spelreglerna på arbetsmarknaden:

– Våra förfäder slogs hårt för den strejkrätt vi har i dag. Vi kan aldrig acceptera att den inskränks. Samtidigt är tvisten i Göteborg svårlöst. Fast det är inte vår konflikt. Vi tecknar riksavtalet för alla hamnar och tar ansvar för det.

Den segdragna konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM har fått stora konsekvenser för det svenska näringslivet. Hamnoperatören APM har tappat 20 procent av godset och mängder av containrar omdestineras nu till andra hamnar, bland annat Helsingborg.

Läget är låst. Hamnarbetarförbundet säger nej till ett hängavtal på Transports riksomfattande stuveriavtal. Transport säger lika bestämt nej till att släppa in Hamnarbetarförbundet till förhandlingsbordet – där målet i så fall skulle vara att teckna ett trepartsavtal.

APM å sin sida vill inte längre ge Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal.

Medlare har kopplats in, utan framgång. APM backas upp av arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Därifrån har man gått ut med en uppmaning till alla hamnar i landet att sluta ge fackliga rättigheter till fackförbund som inte tecknar avtal och har fredsplikt.

Under de ett och halv år som konflikten pågått i Göteborg har ropen ökat på ändringar av den svenska konflikträtten. Nu har regeringen alltså beslutat att tillsätta en utredning som ska se över fackens möjligheter att vidta stridsåtgärder mot arbetsgivare som redan är bundna av ett kollektivavtal.

I direktivet ingår också att se över reglerna när ett fackförbund vidtar stridsåtgärder – och syftet är något annat än att uppnå just ett kollektivavtal. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson betonar dock särskilt att rätten att vidta sympatiåtgärder inte omfattas av utredningsuppdraget.

– Det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Jag tänker inte ta ställning för någon part i den pågående konflikten. Men den svenska modellen måste självklart kunna fungera också i Göteborgs hamn. Situationen i hamnen är allvarlig och innebär ett hot mot ekonomin och jobben, säger Ylva Johansson i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Transportarbetarens logga

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Transportarbetarens logga

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.