Regeringen satsar på att kolla yrkestrafiken

I statsbudgeten som presenterades på tisdagen får polisen nära 36 miljoner kronor extra för ökad kontroll av yrkestrafiken och illegala cabotagetransporter. Dessutom lovar finansminister Magdalena Andersson ett förslag om vägslitageavgifter.

Hur polisens ökade kontroller av yrkestrafiken ska utföras är ännu oklart. Budgeten är rykande färsk och på myndigheten vill man därför inte svara på frågor om de två satsningar på sammanlagt nära 36 miljoner nästa år som aviseras.

– Frågan är lite för tidigt ställd. Pengarna kommer 2017, så arbetet med förberedelserna för dessa ändamål kommer att inledas inom kort, svarar pressenheten på Transportarbetarens frågor.

Dessutom inväntar polisen regeringens regleringsbrev för myndigheten. Där kommer mer detaljerade instruktioner om regeringens mål med detta polisarbete.

Polisens insatser mot illegalt cabotage kommer att pågå under fyra år och finansieras av extra anslag på sammanlagt 100 miljoner. De första 25 miljonerna får man i år.

Till detta kommer en satsning på flygande inspektioner, 10,7 miljoner kronor. Den ska däremot finansieras genom nedskärningar i andra myndigheters budgetar:

Från Trafikverkets budget dras 3 miljoner, Transportstyrelsens 6 miljoner, Trafikanalys 1 milon kronor och Statens väg- och transportforskningsinstituts budget förlorar 700 000 kronor.

Transport har återkommande tagit upp problemen med de utländska åkeriernas illegala cabotagetransporter i landet. De utnyttjar inte bara möjligheten att ta högst tre inrikestransporter på väg ut ur landet, utan bryter också mot EU:s gemensamma regler om cabotage för att köra kontinuerlig inrikestrafik.

Ett viktigt krav från Transport är att de utländska lastbilarna i hytten ska medföra internationella transporthandlingar, som visar vilken slags transport det handlar om.

I dag räcker det med att de finns tillgängliga i transportföretagets lokaler, som kan ligga långt från den svenska gränsen. Men frågan om frakthandlingar i bilen måste lösas på EU-nivå och där avser regeringen att fortsätta driva frågan.

När budgeten presenterades på tisdagen satte också regeringen ner foten i frågan om vägslitageavgifter.

Regeringens ambition är att skatten ska införas, skriver den i budgeten. Men när vill finansminister Magdalena Andersson inte spekulera i.

– Det går inte att uttala sig om innan vi har sett den utredning som är tillsatt, säger hon.

I slutet av året, den 9 december, ska utredningen vara klar. Därefter ska den ut på remiss innan regeringen skriver en proposition. Mot den bakgrunden lär införandet dröja en tid.

Transport ställer sig bakom tanken på en sådan skatt, men vill ha den utformad så att den stärker svensk åkerinäring, jobben i glesbygd och infrastrukturen i hela landet. Även utländska lastbilar skulle betala avgiften.

Någon typ av elektronisk registrering av körsträckan är den troliga lösningen vid beräkningen av vägslitageavgiften. Transport vill att den information som samlas in även ska kunna användas för att komma åt fusk och lagöverträdelser, till exempel olaglig inrikestrafik (illegal cabotage).

Men förbundet kräver också att dieselskatten ska sänkas för yrkestrafiken till EU:s miniminivå. Det ska kompensera för vägslitagskatten.

På den punkten går regeringen i dag motsatt väg. Dieselskatten höjs nästa år med 16,8 öre per liter. Den läggs på årets höjning som var 53 öre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.