Regeringen satsar på att kolla yrkestrafiken

I statsbudgeten som presenterades på tisdagen får polisen nära 36 miljoner kronor extra för ökad kontroll av yrkestrafiken och illegala cabotagetransporter. Dessutom lovar finansminister Magdalena Andersson ett förslag om vägslitageavgifter.

Hur polisens ökade kontroller av yrkestrafiken ska utföras är ännu oklart. Budgeten är rykande färsk och på myndigheten vill man därför inte svara på frågor om de två satsningar på sammanlagt nära 36 miljoner nästa år som aviseras.

– Frågan är lite för tidigt ställd. Pengarna kommer 2017, så arbetet med förberedelserna för dessa ändamål kommer att inledas inom kort, svarar pressenheten på Transportarbetarens frågor.

Dessutom inväntar polisen regeringens regleringsbrev för myndigheten. Där kommer mer detaljerade instruktioner om regeringens mål med detta polisarbete.

Polisens insatser mot illegalt cabotage kommer att pågå under fyra år och finansieras av extra anslag på sammanlagt 100 miljoner. De första 25 miljonerna får man i år.

Till detta kommer en satsning på flygande inspektioner, 10,7 miljoner kronor. Den ska däremot finansieras genom nedskärningar i andra myndigheters budgetar:

Från Trafikverkets budget dras 3 miljoner, Transportstyrelsens 6 miljoner, Trafikanalys 1 milon kronor och Statens väg- och transportforskningsinstituts budget förlorar 700 000 kronor.

Transport har återkommande tagit upp problemen med de utländska åkeriernas illegala cabotagetransporter i landet. De utnyttjar inte bara möjligheten att ta högst tre inrikestransporter på väg ut ur landet, utan bryter också mot EU:s gemensamma regler om cabotage för att köra kontinuerlig inrikestrafik.

Ett viktigt krav från Transport är att de utländska lastbilarna i hytten ska medföra internationella transporthandlingar, som visar vilken slags transport det handlar om.

I dag räcker det med att de finns tillgängliga i transportföretagets lokaler, som kan ligga långt från den svenska gränsen. Men frågan om frakthandlingar i bilen måste lösas på EU-nivå och där avser regeringen att fortsätta driva frågan.

När budgeten presenterades på tisdagen satte också regeringen ner foten i frågan om vägslitageavgifter.

Regeringens ambition är att skatten ska införas, skriver den i budgeten. Men när vill finansminister Magdalena Andersson inte spekulera i.

– Det går inte att uttala sig om innan vi har sett den utredning som är tillsatt, säger hon.

I slutet av året, den 9 december, ska utredningen vara klar. Därefter ska den ut på remiss innan regeringen skriver en proposition. Mot den bakgrunden lär införandet dröja en tid.

Transport ställer sig bakom tanken på en sådan skatt, men vill ha den utformad så att den stärker svensk åkerinäring, jobben i glesbygd och infrastrukturen i hela landet. Även utländska lastbilar skulle betala avgiften.

Någon typ av elektronisk registrering av körsträckan är den troliga lösningen vid beräkningen av vägslitageavgiften. Transport vill att den information som samlas in även ska kunna användas för att komma åt fusk och lagöverträdelser, till exempel olaglig inrikestrafik (illegal cabotage).

Men förbundet kräver också att dieselskatten ska sänkas för yrkestrafiken till EU:s miniminivå. Det ska kompensera för vägslitagskatten.

På den punkten går regeringen i dag motsatt väg. Dieselskatten höjs nästa år med 16,8 öre per liter. Den läggs på årets höjning som var 53 öre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.