Regeringen satsar på att kolla yrkestrafiken

I statsbudgeten som presenterades på tisdagen får polisen nära 36 miljoner kronor extra för ökad kontroll av yrkestrafiken och illegala cabotagetransporter. Dessutom lovar finansminister Magdalena Andersson ett förslag om vägslitageavgifter.

Hur polisens ökade kontroller av yrkestrafiken ska utföras är ännu oklart. Budgeten är rykande färsk och på myndigheten vill man därför inte svara på frågor om de två satsningar på sammanlagt nära 36 miljoner nästa år som aviseras.

– Frågan är lite för tidigt ställd. Pengarna kommer 2017, så arbetet med förberedelserna för dessa ändamål kommer att inledas inom kort, svarar pressenheten på Transportarbetarens frågor.

Dessutom inväntar polisen regeringens regleringsbrev för myndigheten. Där kommer mer detaljerade instruktioner om regeringens mål med detta polisarbete.

Polisens insatser mot illegalt cabotage kommer att pågå under fyra år och finansieras av extra anslag på sammanlagt 100 miljoner. De första 25 miljonerna får man i år.

Till detta kommer en satsning på flygande inspektioner, 10,7 miljoner kronor. Den ska däremot finansieras genom nedskärningar i andra myndigheters budgetar:

Från Trafikverkets budget dras 3 miljoner, Transportstyrelsens 6 miljoner, Trafikanalys 1 milon kronor och Statens väg- och transportforskningsinstituts budget förlorar 700 000 kronor.

Transport har återkommande tagit upp problemen med de utländska åkeriernas illegala cabotagetransporter i landet. De utnyttjar inte bara möjligheten att ta högst tre inrikestransporter på väg ut ur landet, utan bryter också mot EU:s gemensamma regler om cabotage för att köra kontinuerlig inrikestrafik.

Ett viktigt krav från Transport är att de utländska lastbilarna i hytten ska medföra internationella transporthandlingar, som visar vilken slags transport det handlar om.

I dag räcker det med att de finns tillgängliga i transportföretagets lokaler, som kan ligga långt från den svenska gränsen. Men frågan om frakthandlingar i bilen måste lösas på EU-nivå och där avser regeringen att fortsätta driva frågan.

När budgeten presenterades på tisdagen satte också regeringen ner foten i frågan om vägslitageavgifter.

Regeringens ambition är att skatten ska införas, skriver den i budgeten. Men när vill finansminister Magdalena Andersson inte spekulera i.

– Det går inte att uttala sig om innan vi har sett den utredning som är tillsatt, säger hon.

I slutet av året, den 9 december, ska utredningen vara klar. Därefter ska den ut på remiss innan regeringen skriver en proposition. Mot den bakgrunden lär införandet dröja en tid.

Transport ställer sig bakom tanken på en sådan skatt, men vill ha den utformad så att den stärker svensk åkerinäring, jobben i glesbygd och infrastrukturen i hela landet. Även utländska lastbilar skulle betala avgiften.

Någon typ av elektronisk registrering av körsträckan är den troliga lösningen vid beräkningen av vägslitageavgiften. Transport vill att den information som samlas in även ska kunna användas för att komma åt fusk och lagöverträdelser, till exempel olaglig inrikestrafik (illegal cabotage).

Men förbundet kräver också att dieselskatten ska sänkas för yrkestrafiken till EU:s miniminivå. Det ska kompensera för vägslitagskatten.

På den punkten går regeringen i dag motsatt väg. Dieselskatten höjs nästa år med 16,8 öre per liter. Den läggs på årets höjning som var 53 öre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.