Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Att mannen har utfört människorov, grov misshandel, hemfridsbrott och narkotikabrott tvekar inte domstolen om. Hans egen förklaring är att han skulle driva ut demoner och onda andar ur tidningsbudet. Han har medgett handlingarna under rättegången, men tycker inte att han har gjort något straffbart.

Tidningsbudet var ute på sin vanliga utdelningsrunda i centrala Kristianstad den 12 augusti förra året. Han överfölls inne i ett trapphus och hölls sedan, enligt åtalet, fången fem timmar i en lägenhet. Han knivhöggs och lyckades till sist fly, naken och blodig, över taket.

Tidigare under rättegången beskrev tidningsbudet att han hade extrema smärtor efter misshandeln. Att det var fruktansvärt att bli skuren med kniv och att han var jätterädd hela tiden.

Förhandlingarna har också handlat om två andra fall där han ska ha misshandlat och knivhotat personer. I dag avslutades rättegången och tingsrätten fattade beslutet att 25-åringen ska undersökas och att resultatet ska vara klart senast den 18 februari.

Undersökningen ska svara på om han hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks. Samt om han i så fall saknade förmågan att förstå vad han gjorde. Tingsrätten vill också veta om det finns medicinska förutsättningar att ge mannen rättspsykiatrisk vård.

När mannen sedan är undersökt fortsätter tingsrätten sin förhandling. Alla parter ska få yttra sig igen. När den är över kommer dom. Åklagaren har yrkat på att 25-åringen ska utvisas från Sverige och förbjudas att återvända.

Tidningsbudet är åter i tjänst i Kristianstad. Högsta chefen på Point logistik kan berätta vad som hänt på företaget:

– En direkt konsekvens av överfallet är att vi testar ett nytt larm, en app i budens mobil. Företaget som säljer det kontaktade oss efter händelsen, säger vd Johan Lundin.

Han konstaterar att det inte är aktuellt att tidningsbuden har larm som går till polis eller ett bevakningsföretag. Det kan i stället gå till nattledningen eller kanske de kollegor som jobbar i närheten av den som larmar.

– Vi utvärderar tekniken nu. Men sedan måste vi komma fram till vad den som nås av ett larm ska göra.

Point logistik går också igenom förundersökningen som beskriver dådet mot tidningsbudet.

– Vi studerar den på djupet för att se vad vi kan förbättra i våra rutiner.

Företaget har sedan tidigare också planerat och nu genomfört utbildningar om hur hot och våld kan hanteras. Transports regionala skyddsombud Kersti Norén Dahlström har varit på Point logistik i Blekinge och fått veta mer om kurserna.

– Utbildningen är övergripande, berättar hon. Jag tycker att det är tråkigt att den inte är obligatorisk och på arbetstid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.