Trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.
Close
I dag finns det knappt 190 trafikpoliser i Sverige. "Det behövs en fyr- eller femdubbling av antalet", säger trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.
Close

”Rädda trafikpolisen”

Svältdöd. Demoralisering. Och politiker som inte inser allvaret. Det slog gnistor när laglösheten inom den tunga trafiken på Sveriges vägar debatterades vid ett seminarium som drog åtskilliga besökare på lastbilsmässan Elmia.

Ska Myndighetssverige – och en stressad åkeribransch – ha en chans mot olaglig inrikestrafik, överlast, trafikfarliga fordon, rattfylla och brott mot kör- och vilotider krävs krafttag, inskärpte trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.

I medierna har Johansson kallats både superpolis och hjälte, som drar in bötespengar till statskassan, och i mässans panel berättade han om en successiv avlövning av trafikpolisen.

Sveriges Åkeriföretags kommunikationschef Erika Svanström kallades i all hast upp på scenen och saltade med siffror som 1 500 trafikpoliser på 1980-talet – som i dagsläget har bantats ned till knappt 190.

– Hur många behöver ni ha? undrade moderatorn Maria Losman.

– Låt oss säga att det krävs en fyr- eller femdubbling, hävdade Sören Johansson.

Något sådant löfte kunde Helene Petersson, Socialdemokraternas gruppledare i justitieutskottet och själv motorcyklist, inte ge. Däremot sa hon sig vara fullt medveten om problemen inom den tunga trafiken. Petersson oroade sig också för kommande stora pensionsavgångar inom trafikpolisen, som behöver mötas upp med relevant utbildning

– Men ni politiker har inte insett hur illa det är, inte tillräckligt för att genomdriva förändringar, envisades Sören Johansson.

Helene Petersson försvarade sig med att de styrande gett tydliga signaler till polismyndigheten, men att de aktade sig för ministerstyre. Detaljerna är upp till myndigheten själv att sköta.

– Den nya organisationen inom polisen har varit i gång i två år så det kan vara dags att göra en grundligare utvärdering. Men det är helt klart att vi vill prioritera trafikpolis, narkotikabekämpning och ungdomar.

S-politikern tog upp möjligheten att göra regleringsbrev och utöva mer kraftfulla påtryckningar. Något Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag inte var sen att begära för att, som hon sa, ta sig ur dagens oacceptabla situation.

Sören Johansson pekade på alkobommar, fartkameror och ny teknik i smarta mobiler, som nu lyfts fram som effektiva metoder
i brottsbekämpningen. Men i slutänden krävs ändå mänskliga polisinsatser, ansåg han.

– Många trafikpoliser får heller inte göra vad de ska utan sätts på andra uppgifter.

Helene Petersson (S) pekade på att polisen själv i en rapport talat om vad som behöver åtgärdas och hoppades att myndigheten nu ska ta tag i frågan.

– Men vi har inga skygglappar och kommer nu att jobba med budgeten.

Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag kontrade:

– Jag vet att alla vill väl, men det räcker inte. Processen måste snabbas upp. Jag undrar ändå om ni verkligen inser hur allvarlig situationen är?

Sören Johansson efterlyste, precis som Transport, längre tid att hålla kvar fastlåsta, klampade fordon. Han förespråkade avgifter framför mer krångliga böter och kortare handläggningstider.

– Ytterst handlar det om trafiksäkerhet och att chaufförer utnyttjas i transportbranschen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?