Trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.
Close
I dag finns det knappt 190 trafikpoliser i Sverige. "Det behövs en fyr- eller femdubbling av antalet", säger trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.
Close

”Rädda trafikpolisen”

Svältdöd. Demoralisering. Och politiker som inte inser allvaret. Det slog gnistor när laglösheten inom den tunga trafiken på Sveriges vägar debatterades vid ett seminarium som drog åtskilliga besökare på lastbilsmässan Elmia.

Ska Myndighetssverige – och en stressad åkeribransch – ha en chans mot olaglig inrikestrafik, överlast, trafikfarliga fordon, rattfylla och brott mot kör- och vilotider krävs krafttag, inskärpte trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.

I medierna har Johansson kallats både superpolis och hjälte, som drar in bötespengar till statskassan, och i mässans panel berättade han om en successiv avlövning av trafikpolisen.

Sveriges Åkeriföretags kommunikationschef Erika Svanström kallades i all hast upp på scenen och saltade med siffror som 1 500 trafikpoliser på 1980-talet – som i dagsläget har bantats ned till knappt 190.

– Hur många behöver ni ha? undrade moderatorn Maria Losman.

– Låt oss säga att det krävs en fyr- eller femdubbling, hävdade Sören Johansson.

Något sådant löfte kunde Helene Petersson, Socialdemokraternas gruppledare i justitieutskottet och själv motorcyklist, inte ge. Däremot sa hon sig vara fullt medveten om problemen inom den tunga trafiken. Petersson oroade sig också för kommande stora pensionsavgångar inom trafikpolisen, som behöver mötas upp med relevant utbildning

– Men ni politiker har inte insett hur illa det är, inte tillräckligt för att genomdriva förändringar, envisades Sören Johansson.

Helene Petersson försvarade sig med att de styrande gett tydliga signaler till polismyndigheten, men att de aktade sig för ministerstyre. Detaljerna är upp till myndigheten själv att sköta.

– Den nya organisationen inom polisen har varit i gång i två år så det kan vara dags att göra en grundligare utvärdering. Men det är helt klart att vi vill prioritera trafikpolis, narkotikabekämpning och ungdomar.

S-politikern tog upp möjligheten att göra regleringsbrev och utöva mer kraftfulla påtryckningar. Något Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag inte var sen att begära för att, som hon sa, ta sig ur dagens oacceptabla situation.

Sören Johansson pekade på alkobommar, fartkameror och ny teknik i smarta mobiler, som nu lyfts fram som effektiva metoder
i brottsbekämpningen. Men i slutänden krävs ändå mänskliga polisinsatser, ansåg han.

– Många trafikpoliser får heller inte göra vad de ska utan sätts på andra uppgifter.

Helene Petersson (S) pekade på att polisen själv i en rapport talat om vad som behöver åtgärdas och hoppades att myndigheten nu ska ta tag i frågan.

– Men vi har inga skygglappar och kommer nu att jobba med budgeten.

Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag kontrade:

– Jag vet att alla vill väl, men det räcker inte. Processen måste snabbas upp. Jag undrar ändå om ni verkligen inser hur allvarlig situationen är?

Sören Johansson efterlyste, precis som Transport, längre tid att hålla kvar fastlåsta, klampade fordon. Han förespråkade avgifter framför mer krångliga böter och kortare handläggningstider.

– Ytterst handlar det om trafiksäkerhet och att chaufförer utnyttjas i transportbranschen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.