Trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.
Close
I dag finns det knappt 190 trafikpoliser i Sverige. "Det behövs en fyr- eller femdubbling av antalet", säger trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.
Close

”Rädda trafikpolisen”

Svältdöd. Demoralisering. Och politiker som inte inser allvaret. Det slog gnistor när laglösheten inom den tunga trafiken på Sveriges vägar debatterades vid ett seminarium som drog åtskilliga besökare på lastbilsmässan Elmia.

Ska Myndighetssverige – och en stressad åkeribransch – ha en chans mot olaglig inrikestrafik, överlast, trafikfarliga fordon, rattfylla och brott mot kör- och vilotider krävs krafttag, inskärpte trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.

I medierna har Johansson kallats både superpolis och hjälte, som drar in bötespengar till statskassan, och i mässans panel berättade han om en successiv avlövning av trafikpolisen.

Sveriges Åkeriföretags kommunikationschef Erika Svanström kallades i all hast upp på scenen och saltade med siffror som 1 500 trafikpoliser på 1980-talet – som i dagsläget har bantats ned till knappt 190.

– Hur många behöver ni ha? undrade moderatorn Maria Losman.

– Låt oss säga att det krävs en fyr- eller femdubbling, hävdade Sören Johansson.

Något sådant löfte kunde Helene Petersson, Socialdemokraternas gruppledare i justitieutskottet och själv motorcyklist, inte ge. Däremot sa hon sig vara fullt medveten om problemen inom den tunga trafiken. Petersson oroade sig också för kommande stora pensionsavgångar inom trafikpolisen, som behöver mötas upp med relevant utbildning

– Men ni politiker har inte insett hur illa det är, inte tillräckligt för att genomdriva förändringar, envisades Sören Johansson.

Helene Petersson försvarade sig med att de styrande gett tydliga signaler till polismyndigheten, men att de aktade sig för ministerstyre. Detaljerna är upp till myndigheten själv att sköta.

– Den nya organisationen inom polisen har varit i gång i två år så det kan vara dags att göra en grundligare utvärdering. Men det är helt klart att vi vill prioritera trafikpolis, narkotikabekämpning och ungdomar.

S-politikern tog upp möjligheten att göra regleringsbrev och utöva mer kraftfulla påtryckningar. Något Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag inte var sen att begära för att, som hon sa, ta sig ur dagens oacceptabla situation.

Sören Johansson pekade på alkobommar, fartkameror och ny teknik i smarta mobiler, som nu lyfts fram som effektiva metoder
i brottsbekämpningen. Men i slutänden krävs ändå mänskliga polisinsatser, ansåg han.

– Många trafikpoliser får heller inte göra vad de ska utan sätts på andra uppgifter.

Helene Petersson (S) pekade på att polisen själv i en rapport talat om vad som behöver åtgärdas och hoppades att myndigheten nu ska ta tag i frågan.

– Men vi har inga skygglappar och kommer nu att jobba med budgeten.

Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag kontrade:

– Jag vet att alla vill väl, men det räcker inte. Processen måste snabbas upp. Jag undrar ändå om ni verkligen inser hur allvarlig situationen är?

Sören Johansson efterlyste, precis som Transport, längre tid att hålla kvar fastlåsta, klampade fordon. Han förespråkade avgifter framför mer krångliga böter och kortare handläggningstider.

– Ytterst handlar det om trafiksäkerhet och att chaufförer utnyttjas i transportbranschen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.