Trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.
Close
I dag finns det knappt 190 trafikpoliser i Sverige. "Det behövs en fyr- eller femdubbling av antalet", säger trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.
Close

”Rädda trafikpolisen”

Svältdöd. Demoralisering. Och politiker som inte inser allvaret. Det slog gnistor när laglösheten inom den tunga trafiken på Sveriges vägar debatterades vid ett seminarium som drog åtskilliga besökare på lastbilsmässan Elmia.

Ska Myndighetssverige – och en stressad åkeribransch – ha en chans mot olaglig inrikestrafik, överlast, trafikfarliga fordon, rattfylla och brott mot kör- och vilotider krävs krafttag, inskärpte trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.

I medierna har Johansson kallats både superpolis och hjälte, som drar in bötespengar till statskassan, och i mässans panel berättade han om en successiv avlövning av trafikpolisen.

Sveriges Åkeriföretags kommunikationschef Erika Svanström kallades i all hast upp på scenen och saltade med siffror som 1 500 trafikpoliser på 1980-talet – som i dagsläget har bantats ned till knappt 190.

– Hur många behöver ni ha? undrade moderatorn Maria Losman.

– Låt oss säga att det krävs en fyr- eller femdubbling, hävdade Sören Johansson.

Något sådant löfte kunde Helene Petersson, Socialdemokraternas gruppledare i justitieutskottet och själv motorcyklist, inte ge. Däremot sa hon sig vara fullt medveten om problemen inom den tunga trafiken. Petersson oroade sig också för kommande stora pensionsavgångar inom trafikpolisen, som behöver mötas upp med relevant utbildning

– Men ni politiker har inte insett hur illa det är, inte tillräckligt för att genomdriva förändringar, envisades Sören Johansson.

Helene Petersson försvarade sig med att de styrande gett tydliga signaler till polismyndigheten, men att de aktade sig för ministerstyre. Detaljerna är upp till myndigheten själv att sköta.

– Den nya organisationen inom polisen har varit i gång i två år så det kan vara dags att göra en grundligare utvärdering. Men det är helt klart att vi vill prioritera trafikpolis, narkotikabekämpning och ungdomar.

S-politikern tog upp möjligheten att göra regleringsbrev och utöva mer kraftfulla påtryckningar. Något Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag inte var sen att begära för att, som hon sa, ta sig ur dagens oacceptabla situation.

Sören Johansson pekade på alkobommar, fartkameror och ny teknik i smarta mobiler, som nu lyfts fram som effektiva metoder
i brottsbekämpningen. Men i slutänden krävs ändå mänskliga polisinsatser, ansåg han.

– Många trafikpoliser får heller inte göra vad de ska utan sätts på andra uppgifter.

Helene Petersson (S) pekade på att polisen själv i en rapport talat om vad som behöver åtgärdas och hoppades att myndigheten nu ska ta tag i frågan.

– Men vi har inga skygglappar och kommer nu att jobba med budgeten.

Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag kontrade:

– Jag vet att alla vill väl, men det räcker inte. Processen måste snabbas upp. Jag undrar ändå om ni verkligen inser hur allvarlig situationen är?

Sören Johansson efterlyste, precis som Transport, längre tid att hålla kvar fastlåsta, klampade fordon. Han förespråkade avgifter framför mer krångliga böter och kortare handläggningstider.

– Ytterst handlar det om trafiksäkerhet och att chaufförer utnyttjas i transportbranschen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.