Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

– Risken är uppenbar att polisen inte kommer att kunna leverera de utbildningar som behövs, säger Martin Bjurhem, chef på Bya som är en av två fristående utbildare.

2015 sökte sig hundratusentals flyktingar till Europa. De flesta kom från inbördeskrigets Syrien, andra flydde från Afghanistan och Irak. På hösten insåg Polisen att fler ordningsvakter krävdes – och att myndighetens egna utbildningsplatser inte räckte till.

Polisen släppte därför sitt monopol och gav branschnämnden Bya och några privata företag tillstånd att utbilda ordningsvakter under fem år. I dag är det Bya och ett privat företag som har kurser för ordningsvakter, Sammantaget utbildar de ungefär 1 000 nya vakter varje år.

– Vi ser inte att det finns några särskilda skäl att låta de externa utbildarna fortsätta, säger Lars Sjöberg, Polisens processledare inom bevakningsområdet.

Alltså räknar Polisen med att ta tillbaka all utbildning av ordningsvakter till nästa vinter. Myndigheten bedömer själv att resurserna är tillräckliga, enligt Lars Sjöberg. Men där håller branschen inte med.

– De auktoriserade bevakningsföretagen behöver ungefär 500 nya vakter varje år. Det kommer inte att finnas tillräckligt många ordningsvakter för kommunernas upphandlingar av bevakning i kollektivtrafiken, köpcentrum eller på gator och torg.

Bya och Martin Bjurhem ägnar sig nu att försöka påverka både polisen och politikerna. Målet är att de externa utbildningarna ska få fortsätta så att auktoriserade företag därmed får tillräckligt med personal. På privata Väktarskolan utbildas frilansande ordningsvakter som sedan jobbar i krogdörren eller för andra arrangörer. Även där förutspås en omfattande brist på ordningsvakter om Polisen inte förlänger tillstånden för de utomstående utbildarna.

På sikt kommer dagens två veckor långa grundutbildning med all sannolikhet att förlängas och fördjupas.

Den 21 maj nästa år ska regeringens utredare komma med sitt förslag på hur framtidens ordningsvakter ska arbeta och vilka krav som ska ställas på dem. Det handlar bland annat om samarbetet med polisen. Dessutom ska utbildningen ses över, både innehåll och omfattning. Utredarens förslag kommer sedan att gå ut på remiss och granskas innan nya regler kan beslutas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Transportarbetarens logga

Formalitet avgjorde nej till ordningsvakter

Bevakning. Det blir inga kommunala ordningsvakter på vissa platser i Göteborg, Staffanstorp och Mariestad. Kammarrätten går på polisens linje om att neka ansökan.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.