Debatt hos LO under Almedalsveckans andra dag.

Piskad att ta deltid – i höst prövas frågan i AD

"Hyvlingen" blev Transports viktigaste fråga i avtalsrörelsen. Samma problem, alltså när arbetsgivare "hyvlar ner" tjänster till deltider, debatterades hos LO under Almedalsveckans andra dag. – Vi ser hur fenomenet exploderar på arbetsmarknaden, sa chefsjurist Dan Holke på LO-TCO Rättsskydd.

Hyvling är vanligt inom handeln, men också i flera av Transports branscher. Metoden kan användas redan när arbetsgivaren anställer. I stället för att erbjuda heltid får arbetstagare på exempelvis bensinstationer eller flygplatser bara deltid. Det ger arbetsgivaren stor flexibilitet att ringa in personal när det uppstår behov av mer folk.

På seminariet i Almedalen – som fackförbundens egen advokatbyrå, LO-TCO Rättsskydd, arrangerade – handlade hyvlingen främst om situationer där företag vill dra ner på bemanningen på grund av arbetsbrist. I stället för att säga upp någon eller några anställda har företag som Coop valt att låta nästan alla gå ner i tid.

Juristen Olov Östensson berättade att Rättsskyddet får fler och fler frågor från fackförbundet om hyvlingen:

– Vi har haft fall där arbetstagarna får två alternativ när arbetsgivaren ska dra ner. Antingen gå med på lägre anställningsgrad. Eller bli uppsagd på grund av arbetsbrist.

Enligt juristerna är rättsläget oklart när företag agerar som Coop och tvingar ner folk på deltid. Arbetsgivarsidan hävdar att det är fråga om en omplacering. Eftersom arbetsgivare har rätt att omplacera gäller heller inte uppsägningstid, turordningsregler och företrädesrätten i Lagen om anställningsskydd (Las).

Facket å sin sida anser att det handlar om en omreglering av arbetstagarnas anställningsvillkor. Den anställde har i praktiken blivit uppsagd och återanställd – med lägre arbetstidsmått. Med det synsättet gäller Las fullt ut.

Den 12-13 oktober tar Arbetsdomstolen (AD) upp ett ärende där frågan ställs på sin spets.

Rättsskyddets jurist Ulrika Edebrink anförde att ofrivillig deltid innebär stora problem för den som drabbas – inte minst ekonomiska. Men hon ansåg också att det leder till att arbetstagarna tystnar. Av rädsla för att inte få fler mertidstimmar, om man uppfattas som besvärlig.

På seminariet som hölls på förmiddagen i dag, måndag, blev det också en kort debatt – mellan Linda Palmetzhofer, förste vice ordförande i Handels, och Mattias Dahl, vd på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Dahl sa:

– Det finns mycket man kan säga i den här frågan. Det första är att vi inte kallar det hyvling. Fenomenet är heller inte utbrett, det är inget som är satt i system.

– Kom ihåg att arbetsgivare måste följa Las. Vid neddragningar säger lagen att de måste göra omplaceringsutredningar och försöka erbjuda anställda andra arbeten. Det kan innebära deltid.

Linda Palmetzhofer, Handels, gick till motattack:

– Det är självklart provocerande när arbetsgivare väljer att använda den här lösningen, utan att pröva andra vägar. Ofta råder det inte arbetsbrist över huvud taget, man vill bara ha fler personer på deltid. För att få större flexibilitet. Vi har sett att företag gör så här, och sedan nyanställer. På deltid.

Chefsjurist Dan Holke påminde om att fack och arbetsgivare inom handeln skrivit in i kollektivavtalet att heltid och tillsvidareanställning ska vara norm. Hur rimmar det med ICA Maxi på Gotland där bara 10–15 procent av personalen fått heltid, undrade han.

Mattias Dahl jobbade fram till i april som förhandlingschef på Svensk Handel. Han svarade:

– Vi vill helst att människor har heltid. Problemet är när lönsamheten viker.

Juristen Olov Östensson ansåg att det finns fall av hyvling som inneburit diskriminering. Det skedde på Coop i Örebro där några anställda med få anställningsår fick behålla sina heltidsjobb. Samtidigt som arbetskamrater med 40 år på Coop tvingades ner på deltid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.