Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

– Jag ser ett värde i att var kvar i förhandlingarna om lasreglerna, trygghet och omställning, säger Transports ordförande Tommy Wreeth. Det är ingen idé att kasta in handduken i förväg.

Det har kokat i LO efter beskedet att fem förbund inte längre står bakom fackets förhandlare när det gäller anställningsskydd, omställningssystemet och a-kassan. Bakgrunden var uppgifter om att facken skulle vara beredda på att göra det lättare för arbetsgivare att säga upp anställda. Detta stod i en ”principöverenskommelse” som sedan beskrevs som arbetsgivarnas sammanfattning av läget.

Åtta förbund, bland dem Transport, valde att stå kvar bakom LO:s förhandlare.

– Sprickan i LO är beklaglig, säger Tommy Wreeth som konstaterar att det är bättre om parterna kommer överens än om det blir politiska beslut.

I dag, torsdag, presenterade LO, tjänstemannaorganisationen PTK och Svenskt Näringsliv sin gemensamma avsiktsförklaring. I den framgår att parterna tar paus och fortsätter förhandlingarna den 1 augusti nästa år, när den allra största delen av nästa års avtalsrörelse ska var över. Avsikten är att en överenskommelse ska vara klar den sista september.

– Parterna har olika syn på hur regelverket som styr arbetsmarknaden bör förändras men står gemensamt bakom principen att parterna ska ta ansvar för att komma överens om spelreglerna på arbetsmarknaden. Inte politikerna, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i ett pressmeddelande.

I avsiktsförklaringen, som finns att läsa i sin helhet på de tre organisationernas respektive hemsidor, står det att anställningsformen allmän visstid ska ersättas – men inte med vad. Arbetsgivarna ska få ökade ”möjligheter att ha rätt bemanning”, det vill säga att reglerna kring uppsägning ska bli mer flexibla. Uppsägningar ska dock, enligt pressmeddelandet från parterna, ”ske sakligt och rättssäkert”.

Parterna är överens om att det ska bli lättare att få kompetensutveckling när man är anställd. En ny a-kassa som skulle ingå i kollektivavtalet finns också med när förhandlingarna fortsätter.

Under våren ska parternas gemensamma arbetsgrupper gå vidare med frågorna kring anställningsskydd, omställning och a-kassan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    19 december, 2019

    Ni I Transportarbetareförbundet har väl redan gjort er del i att minimera anställningsskyddet!? Eftersom ni inte längre bryr er om att vissa företag sätter i system att nyanställningar sker som allmäna visstidsanställningar och att det är fritt fram att kasta ut arbetstagare även när de jobbat längre än 24 månader på dessa företag.

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.