Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

– Jag ser ett värde i att var kvar i förhandlingarna om lasreglerna, trygghet och omställning, säger Transports ordförande Tommy Wreeth. Det är ingen idé att kasta in handduken i förväg.

Det har kokat i LO efter beskedet att fem förbund inte längre står bakom fackets förhandlare när det gäller anställningsskydd, omställningssystemet och a-kassan. Bakgrunden var uppgifter om att facken skulle vara beredda på att göra det lättare för arbetsgivare att säga upp anställda. Detta stod i en ”principöverenskommelse” som sedan beskrevs som arbetsgivarnas sammanfattning av läget.

Åtta förbund, bland dem Transport, valde att stå kvar bakom LO:s förhandlare.

– Sprickan i LO är beklaglig, säger Tommy Wreeth som konstaterar att det är bättre om parterna kommer överens än om det blir politiska beslut.

I dag, torsdag, presenterade LO, tjänstemannaorganisationen PTK och Svenskt Näringsliv sin gemensamma avsiktsförklaring. I den framgår att parterna tar paus och fortsätter förhandlingarna den 1 augusti nästa år, när den allra största delen av nästa års avtalsrörelse ska var över. Avsikten är att en överenskommelse ska vara klar den sista september.

– Parterna har olika syn på hur regelverket som styr arbetsmarknaden bör förändras men står gemensamt bakom principen att parterna ska ta ansvar för att komma överens om spelreglerna på arbetsmarknaden. Inte politikerna, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i ett pressmeddelande.

I avsiktsförklaringen, som finns att läsa i sin helhet på de tre organisationernas respektive hemsidor, står det att anställningsformen allmän visstid ska ersättas – men inte med vad. Arbetsgivarna ska få ökade ”möjligheter att ha rätt bemanning”, det vill säga att reglerna kring uppsägning ska bli mer flexibla. Uppsägningar ska dock, enligt pressmeddelandet från parterna, ”ske sakligt och rättssäkert”.

Parterna är överens om att det ska bli lättare att få kompetensutveckling när man är anställd. En ny a-kassa som skulle ingå i kollektivavtalet finns också med när förhandlingarna fortsätter.

Under våren ska parternas gemensamma arbetsgrupper gå vidare med frågorna kring anställningsskydd, omställning och a-kassan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    19 december, 2019

    Ni I Transportarbetareförbundet har väl redan gjort er del i att minimera anställningsskyddet!? Eftersom ni inte längre bryr er om att vissa företag sätter i system att nyanställningar sker som allmäna visstidsanställningar och att det är fritt fram att kasta ut arbetstagare även när de jobbat längre än 24 månader på dessa företag.

Lästips:

Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Tommy Wreeth

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

corona

Transport förlänger fler avtal – och går mot LO om korttidsjobben

Facket. Transport har förlängt flera av kollektivavtalen som egentligen skulle ha löpt under våren. Den här gången berörs anställda i hamnarna, på mackar och bilvårdsanläggningar. För dem fortsätter de nuvarande avtalen att gälla till den 30 november. Beslutet togs under onsdagen, efter förhandlingar med arbetsgivarna.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.