Check in Arlanda flygplats.
Close
Inga stora förändringar väntar när Nokas tar över säkerhetskontrollen på Arlanda.
Close

På god väg mot nya säkerhetskontrollen

Inga stora förändringar blev det första beskedet till säkerhetskontrollanterna på Arlanda. Att Nokas tar över verksamheten i februari nästa år är känt sedan några veckor. Beskedet kom efter en utdragen upphandling som skapat oro bland personalen.

– Det känns väldigt positivt, säger Josefin Dalby, klubbordförande på Securitas Arlanda, efter fackets första träff med Nokas ledning i går, torsdag.

Hon berättar att personalens oro har handlat om tre stora frågor: Får alla behålla jobbet? Ska heltidare tvingas gå ner i tid? Blir det allvarliga ändringar i schemat?

– Vår största puck är förstås att alla som vill ska få gå över till den nya arbetsgivaren, säger Josefin Dalby. Och även om Nokas inte kunde lova något i går så är cheferna inte alls främmande för detta.

Fyra höga chefer var på plats när Transports hade sitt första samtal med Nokas om övertagandet på Arlanda.

– Det är fortfarande många detaljer som ska lösas, säger Josefin Dalby. Men vi fick höra att det inte handlar om några stora förändringar.

Karl Sandberg, hr-chef på Nokas, bekräftar hennes känsla efter mötet:

– Nu har diskussionerna med Transport börjat och de är konstruktiva. De fackliga företrädarna är kunniga, raka och ärliga – och vår gemensamma utgångspunkt är att alla ska erbjudas anställning.

Varför vill Nokas ta hand om säkerhetskontrollerna på Arlanda?

– Det är ett prestigeuppdrag. Där går att skapa både kvalitet och lönsamhet över lång tid. Och vi har lång erfarenhet av flygplatssäkerhet med vårt uppdrag på Gardemoen.

Upphandlingen av bevakning och säkerhet på Arlanda har pågått en tid:

I november förra året beslutade statliga Swedavia, som driver Arlanda, att ett Profficeföretag skulle ta över säkerhetskontrollerna. Då spred sig en oro bland de anställda eftersom Proffice i första hand är ett bemanningsföretag och inte hade erfarenhet av säkerhetsbranschen.

Men konkurrenten Securitas överklagade och Swedavia avbröt processen. Upphandlingen startades på nytt, med nya anbud från företagen. Den resulterade alltså i att Nokas får uppdraget som sträcker sig sju år framåt.

Det blev däremot klart redan i höstas att Securitas behåller bevakningsuppdraget på flygplatsen. Det innebär att skyddsvakter som patrullerar på Arlanda fortsätter med samma arbetsgivare den 1 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.