Check in Arlanda flygplats.
Close
Inga stora förändringar väntar när Nokas tar över säkerhetskontrollen på Arlanda.
Close

På god väg mot nya säkerhetskontrollen

Inga stora förändringar blev det första beskedet till säkerhetskontrollanterna på Arlanda. Att Nokas tar över verksamheten i februari nästa år är känt sedan några veckor. Beskedet kom efter en utdragen upphandling som skapat oro bland personalen.

– Det känns väldigt positivt, säger Josefin Dalby, klubbordförande på Securitas Arlanda, efter fackets första träff med Nokas ledning i går, torsdag.

Hon berättar att personalens oro har handlat om tre stora frågor: Får alla behålla jobbet? Ska heltidare tvingas gå ner i tid? Blir det allvarliga ändringar i schemat?

– Vår största puck är förstås att alla som vill ska få gå över till den nya arbetsgivaren, säger Josefin Dalby. Och även om Nokas inte kunde lova något i går så är cheferna inte alls främmande för detta.

Fyra höga chefer var på plats när Transports hade sitt första samtal med Nokas om övertagandet på Arlanda.

– Det är fortfarande många detaljer som ska lösas, säger Josefin Dalby. Men vi fick höra att det inte handlar om några stora förändringar.

Karl Sandberg, hr-chef på Nokas, bekräftar hennes känsla efter mötet:

– Nu har diskussionerna med Transport börjat och de är konstruktiva. De fackliga företrädarna är kunniga, raka och ärliga – och vår gemensamma utgångspunkt är att alla ska erbjudas anställning.

Varför vill Nokas ta hand om säkerhetskontrollerna på Arlanda?

– Det är ett prestigeuppdrag. Där går att skapa både kvalitet och lönsamhet över lång tid. Och vi har lång erfarenhet av flygplatssäkerhet med vårt uppdrag på Gardemoen.

Upphandlingen av bevakning och säkerhet på Arlanda har pågått en tid:

I november förra året beslutade statliga Swedavia, som driver Arlanda, att ett Profficeföretag skulle ta över säkerhetskontrollerna. Då spred sig en oro bland de anställda eftersom Proffice i första hand är ett bemanningsföretag och inte hade erfarenhet av säkerhetsbranschen.

Men konkurrenten Securitas överklagade och Swedavia avbröt processen. Upphandlingen startades på nytt, med nya anbud från företagen. Den resulterade alltså i att Nokas får uppdraget som sträcker sig sju år framåt.

Det blev däremot klart redan i höstas att Securitas behåller bevakningsuppdraget på flygplatsen. Det innebär att skyddsvakter som patrullerar på Arlanda fortsätter med samma arbetsgivare den 1 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).