Check in Arlanda flygplats.
Close
Inga stora förändringar väntar när Nokas tar över säkerhetskontrollen på Arlanda.
Close

På god väg mot nya säkerhetskontrollen

Inga stora förändringar blev det första beskedet till säkerhetskontrollanterna på Arlanda. Att Nokas tar över verksamheten i februari nästa år är känt sedan några veckor. Beskedet kom efter en utdragen upphandling som skapat oro bland personalen.

– Det känns väldigt positivt, säger Josefin Dalby, klubbordförande på Securitas Arlanda, efter fackets första träff med Nokas ledning i går, torsdag.

Hon berättar att personalens oro har handlat om tre stora frågor: Får alla behålla jobbet? Ska heltidare tvingas gå ner i tid? Blir det allvarliga ändringar i schemat?

– Vår största puck är förstås att alla som vill ska få gå över till den nya arbetsgivaren, säger Josefin Dalby. Och även om Nokas inte kunde lova något i går så är cheferna inte alls främmande för detta.

Fyra höga chefer var på plats när Transports hade sitt första samtal med Nokas om övertagandet på Arlanda.

– Det är fortfarande många detaljer som ska lösas, säger Josefin Dalby. Men vi fick höra att det inte handlar om några stora förändringar.

Karl Sandberg, hr-chef på Nokas, bekräftar hennes känsla efter mötet:

– Nu har diskussionerna med Transport börjat och de är konstruktiva. De fackliga företrädarna är kunniga, raka och ärliga – och vår gemensamma utgångspunkt är att alla ska erbjudas anställning.

Varför vill Nokas ta hand om säkerhetskontrollerna på Arlanda?

– Det är ett prestigeuppdrag. Där går att skapa både kvalitet och lönsamhet över lång tid. Och vi har lång erfarenhet av flygplatssäkerhet med vårt uppdrag på Gardemoen.

Upphandlingen av bevakning och säkerhet på Arlanda har pågått en tid:

I november förra året beslutade statliga Swedavia, som driver Arlanda, att ett Profficeföretag skulle ta över säkerhetskontrollerna. Då spred sig en oro bland de anställda eftersom Proffice i första hand är ett bemanningsföretag och inte hade erfarenhet av säkerhetsbranschen.

Men konkurrenten Securitas överklagade och Swedavia avbröt processen. Upphandlingen startades på nytt, med nya anbud från företagen. Den resulterade alltså i att Nokas får uppdraget som sträcker sig sju år framåt.

Det blev däremot klart redan i höstas att Securitas behåller bevakningsuppdraget på flygplatsen. Det innebär att skyddsvakter som patrullerar på Arlanda fortsätter med samma arbetsgivare den 1 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.