P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

– Varningarna har skapat oro. P-vakterna frågar sig om de vågar gå på toaletten, säger Olivera Pobra, regionalt skyddsombud (RSO) på Transports Stockholmsavdelning.

Apcoa utför parkeringsövervakning åt Stockholms stad. I avtalet som parterna skrivit ingår att Apcoa måste avkräva all sin personal en fullmakt som ger staden rätt till långtgående gps-övervakning. Även i realtid.

I fullmakten står det: ”Positionsangivelsen från handdator/mobiltelefonen kommer att kunna användas i realtid för att lokalisera enskilda vakter anonymt, i syfte att effektivisera parkeringsövervakningen.”

Ordet anonymt har inte lugnat p-vakterna. Tillsammans kan staden och Apcoa enkelt räkna ut vilken p-vakt som har vilken handdator. RSO Olivera Pobra har talat med kvinnliga Apcoa-anställda som inte längre vågar följas åt till toaletten under arbetspassen.

– I stället väntar en person på gatan. Ensam. Det är inte alls bra, av säkerhetsskäl. Vakterna ska alltid jobba två och två. Många är faktiskt jätteoroliga nu. Det är en yrkesgrupp där många har invandrarbakgrund och är nya på arbetsmarknaden.

Transport kritiserar fullmakten som Stockholms stads trafikkontor har snickrat ihop. Förbundets arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig säger:

– Vår uppfattning är att den strider mot Datainspektionens direktiv. Gps-övervakning kan vara okej om det handlar om exempelvis fordon. Vilken taxibil som finns närmast en kund som beställt en resa.

– Men här vill Stockholm stad kunna övervaka hur effektivt personalen arbetar, hur och när man tar pauser. Det är ett stort intrång i den personliga integriteten.

Martin Miljteig anser att fullmakten är ett hopkok av olika krav. Förutom positioneringsdata vill Trafikkontoret upprätta ett register med personuppgifter.

Alla parkeringsvakter uppmanas nu av Apcoa att skriva under på att man ”samtycker” till integritetsintrången. Transport kontrar med att uppmana medlemmarna att avvakta och begära rådrum – innan de skriver på formuläret.

Just ordet samtycke finns på Datainspektions hemsida. Där skriver myndigheten att arbetsgivaren i regel inte kan stödja sig på samtycken vid användning av positioneringssystem. Orsaken är att anställda normalt befinner sig i en beroendeställning och därför inte kan lämna sådana frivilliga samtycken som lagen kräver.

En stor fråga är de skriftliga varningarna som sex p-vakter fått. Hur visste Apcoa vilka personer som tagit paus? Gps-data hanteras av Stockholms stad. Kom uppgifterna därifrån?

Nej, säger Fredrik Westergård, driftschef på Apcoa parking.

– Uppgifterna kom från en medborgare som sett p-vakterna sitta länge och som undrade om det var det här som skattepengarna skulle gå till. Vår personal har rätt att ta pauser, men det är inte bra om man rutinmässigt samlas i grupper för att ta långa fikapauser.

Fredrik Westergård hävdar bestämt att Stockholm stad inte får tillgång till vilka individer som har en viss utrustning. Han förnekar också att Apcoa kommer att realtidsövervaka personalen.

– Vi har inte tillgång till utrustningen och vi får heller inte göra det, annat än efter överenskommelse med facket.

Vad händer med dem som vägrar skriva under samtyckesformuläret?

– Det har inte hänt än. Vi har ett avtal med Stockholms stad där kravet finns med. Skulle frågan aktualiseras får vi ta ställning till det då.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Stockholms stads trafikkontor, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. M. Henriksson:
    13 november, 2020

    Finns fler företag i denna bransch som håller koll på sin personal. Dom vet exakt vilka som gör vad. Har själv sett det..
    Dom loggar in på gps och ser över sin personal men det heter ju att dom ser över så bästa bevakningen ligger ute hos kund. Helt enkelt kontrollerar dom sin personal..

  2. Orolig:
    28 april, 2019

    Oroligt !

  3. Johan Öster:
    18 april, 2019

    Bra att ni tar upp frågan!

Lästips:

Insänt-logga till webben

Varför söka sitt eget jobb på nytt vart femte år!?

Insändare. Sedan 2009 har jag varit inom parkeringsvaktsyrket, sett många fina människor komma och gå.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Avtal 2020

Nytt avtal på gång för Transports taxitelefonister

Taxitelefonister. – Vi är i princip överens med arbetsgivarna om ett nytt löneavtal för taxitelefonisterna. Och för hyrverksförarna är en uppgörelse redan undertecknad. Nu återstår bara taxiförarna. Det säger Mats H Andersson, central ombudsman och förhandlare på Transport.

Avtal 2020

Avtalet för tidningsbuden dröjer

Tidningsbud. Efter två dagars förhandlingar är inget avtal i sikte för tidningsbuden. – Det går extremt trögt. Mycket trögare än på andra avtalsområden där vi förhandlat, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Avtal 2020
Kristoffer Nilsson

Nya förhandlingar för tidningsbud och telefonister under onsdagen

Taxi. Tidningsbud. Transport pausar förhandlingarna om nya avtal för taxitelefonister, tidningsbud och hyrverksförare. En ny runda väntar i morgon, onsdag. – Så här långt har förhandlingarna varit konstruktiva, säger förbundsordförande Tommy Wreeth som förhandlat om nytt taxitelefonistavtal.

Avtal 2020

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

Arbetsmiljö
Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan.

Företaget nekar till ansvar för skadan

Åkeri. Enligt Trans4you har Vasile inte skadat sig på jobbet. Att han saknade kompetens för godstypen eller att det var dålig lastsäkring stämmer inte heller, enligt företagets representant.

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Handslag

”Bra förhandlat i tuffa tider”

Hamn. Ett bra avtal i pandemins tid – och helt okej att inte kräva retroaktiv lön från maj. Det är ett par medlemmars röster om nya stuveriavtalet.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.