Ordningsvakterna utmålas som problemet

Huvudskyddsombudet krävde dubbelbemanning för ordningsvakterna på akuten i Malmö. Det ledde till att sjukhuset överväger om väktare skulle vara bättre för att sänka hotnivån.

– Rykten nådde oss att sjukhuset vill byta ut ordningsvakter mot väktare, säger Stefan Andreasson, huvudskyddsombud på bevakningsföretaget Avarn.

När han i februari krävde att ordningsvakterna skulle arbeta två och två på akuten på Malmö allmänna sjukhus gick Arbetsmiljöverket på hans linje, jobbet är för farligt för att vara ett ensamjobb. Men beslutet om dubbelbemanning ledde till att Region Skåne nu ser över akutens säkerhetssituation.

Hans Olsson, biträdande säkerhetschef på Skånes universitetssjukhus (SUS), bekräftar att man väger för- och nackdelar med väktare respektive ordningsvakt mot varandra.

– Jag tror inte att vårdpersonalen känner sig trygga med två ordningsvakter men jag vet inte. Vår analys omfattar alla rapporterade händelser och ingripanden. Kunde man hanterat situationer annorlunda?

En väktare kan bara be en person att avlägsna sig. Ordningsvakter, däremot, har befogenhet att använda tvång för att föra en person från platsen.

För Stefan Andreasson är det helt främmande att det i det hårdnande samhällsklimatet skulle vara ordningsvakterna som är problemet och provocerar fram våld.

– Vi har gängkriminalitet. Tre gånger i maj stängde vi akuten på grund av skjutningar. Akuten i Malmö är ett svårjobbat ställe, där finns patienter som är psykiskt sjuka och patienter med beroendeproblematik.

Hans Olsson vill inte instämma i bilden av att situationen är så våldsam och tycker det är svårt att dra slutsatser av bevakningsföretagets rapporter. Han har inte själv sett polisens siffror som säger att de blir kallade till akuten på sjukhuset i Malmö i genomsnitt mer än en gång per dag.

– De flesta patienter är lugna så länge man inte försöker slänga ut dem, säger Hans Olsson.

Man kan titta på bättre utbildning av ordningsvakterna för jobbet i den här specifika miljön och krishantera bättre. Men att tro att väktare skulle sänka hotnivån är en tankevurpa, tycker Stefan Andreasson.

Hur ser då bevakningsföretaget Avarns ledning på att en kund anser att ordningsvakterna höjer hotnivån, i stället för att sänka den. Och att väktare skulle vara bättre utifrån den aspekten? 

Anna Kristell, regionchef syd på Avarn, svarar på frågan i mejl:

”Det är skillnad på funktionerna ordningsvakt respektive väktare; de har olika arbetssätt, arbetsuppgifter och befogenheter vilket gör att de hanterar säkerhet på olika sätt. Hur säkerhetsläget i stort på akuten skulle påverkas om SUS bestämmer sig för att de vill använda väktare i stället för ordningsvakter kan vi i nuläget endast spekulera i. Funktionen ordningsvakt i sig höjer varken hotnivån eller minskar säkerheten som vi ser det”.

När Arbetsmiljöverket fattat beslut om dubbelbemanning på akuten i Malmö gäller det företaget Avarn, det är inte tvingande för sjukhuset. Ett sådant beslut kan komma i ett andra steg. Detta hände på Centralstationen i Malmö, berättar Stefan Andreasson.

– Där krävde jag dubbelbemanning och sedan var nästa företag också tvungna att ha det, fast Avarn hade förlorat det avtalet, som följd av kravet.

Han tycker inte att det är svårt att sätta de anställdas säkerhet först.

– Ska jag skydda mina kollegor även om de riskerar att bli av med jobbet? Ja, då är det inte mina kollegor som mister livet om något händer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.