Ordningsvakterna utmålas som problemet

Huvudskyddsombudet krävde dubbelbemanning för ordningsvakterna på akuten i Malmö. Det ledde till att sjukhuset överväger om väktare skulle vara bättre för att sänka hotnivån.

– Rykten nådde oss att sjukhuset vill byta ut ordningsvakter mot väktare, säger Stefan Andreasson, huvudskyddsombud på bevakningsföretaget Avarn.

När han i februari krävde att ordningsvakterna skulle arbeta två och två på akuten på Malmö allmänna sjukhus gick Arbetsmiljöverket på hans linje, jobbet är för farligt för att vara ett ensamjobb. Men beslutet om dubbelbemanning ledde till att Region Skåne nu ser över akutens säkerhetssituation.

Hans Olsson, biträdande säkerhetschef på Skånes universitetssjukhus (SUS), bekräftar att man väger för- och nackdelar med väktare respektive ordningsvakt mot varandra.

– Jag tror inte att vårdpersonalen känner sig trygga med två ordningsvakter men jag vet inte. Vår analys omfattar alla rapporterade händelser och ingripanden. Kunde man hanterat situationer annorlunda?

En väktare kan bara be en person att avlägsna sig. Ordningsvakter, däremot, har befogenhet att använda tvång för att föra en person från platsen.

För Stefan Andreasson är det helt främmande att det i det hårdnande samhällsklimatet skulle vara ordningsvakterna som är problemet och provocerar fram våld.

– Vi har gängkriminalitet. Tre gånger i maj stängde vi akuten på grund av skjutningar. Akuten i Malmö är ett svårjobbat ställe, där finns patienter som är psykiskt sjuka och patienter med beroendeproblematik.

Hans Olsson vill inte instämma i bilden av att situationen är så våldsam och tycker det är svårt att dra slutsatser av bevakningsföretagets rapporter. Han har inte själv sett polisens siffror som säger att de blir kallade till akuten på sjukhuset i Malmö i genomsnitt mer än en gång per dag.

– De flesta patienter är lugna så länge man inte försöker slänga ut dem, säger Hans Olsson.

Man kan titta på bättre utbildning av ordningsvakterna för jobbet i den här specifika miljön och krishantera bättre. Men att tro att väktare skulle sänka hotnivån är en tankevurpa, tycker Stefan Andreasson.

Hur ser då bevakningsföretaget Avarns ledning på att en kund anser att ordningsvakterna höjer hotnivån, i stället för att sänka den. Och att väktare skulle vara bättre utifrån den aspekten? 

Anna Kristell, regionchef syd på Avarn, svarar på frågan i mejl:

”Det är skillnad på funktionerna ordningsvakt respektive väktare; de har olika arbetssätt, arbetsuppgifter och befogenheter vilket gör att de hanterar säkerhet på olika sätt. Hur säkerhetsläget i stort på akuten skulle påverkas om SUS bestämmer sig för att de vill använda väktare i stället för ordningsvakter kan vi i nuläget endast spekulera i. Funktionen ordningsvakt i sig höjer varken hotnivån eller minskar säkerheten som vi ser det”.

När Arbetsmiljöverket fattat beslut om dubbelbemanning på akuten i Malmö gäller det företaget Avarn, det är inte tvingande för sjukhuset. Ett sådant beslut kan komma i ett andra steg. Detta hände på Centralstationen i Malmö, berättar Stefan Andreasson.

– Där krävde jag dubbelbemanning och sedan var nästa företag också tvungna att ha det, fast Avarn hade förlorat det avtalet, som följd av kravet.

Han tycker inte att det är svårt att sätta de anställdas säkerhet först.

– Ska jag skydda mina kollegor även om de riskerar att bli av med jobbet? Ja, då är det inte mina kollegor som mister livet om något händer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Josephine. Facket tog strid för henne, som av arbetsgivaren fick höra att hon måste lära sig att lugna ner sig.

Anmälde sextrakasserier – fick sparken

Lager. Bemanningsanställda Josephine slog larm om grova trakasserier och ryktesspridning. Lagerchefen uppmanade henne att själv lösa situationen, utanför jobbet, med kollegan som utsatte henne. Bemanningsföretaget sparkade ut henne. Efter förhandlingar har Transports medlem nu fått rätt till rejäl kränkningsersättning.

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

”Svårare säga ifrån som bemanningsanställd”

Facket. Örebroavdelningen har på kort tid haft tre fall som rör sexuella trakasserier. Ordförande Emma Brodin ser allvarligt på arbetsgivare som inte följer lagen – ingen ska bli utsatt eller tvingas höra sexistisk jargong på jobbet.

Tidningsbud rånat – facket drar i nödbromsen

Hot och våld. Ett tidningsbud omringades och rånades på sin bil under en utdelningsrunda vid Tjärna Ängar i Borlänge. Under fredagen har Transport sett över vilka medlemmar som jobbar i området och sett till att ett flertal företag ändrar sina rutiner.