Ordningsvakterna utmålas som problemet

Huvudskyddsombudet krävde dubbelbemanning för ordningsvakterna på akuten i Malmö. Det ledde till att sjukhuset överväger om väktare skulle vara bättre för att sänka hotnivån.

– Rykten nådde oss att sjukhuset vill byta ut ordningsvakter mot väktare, säger Stefan Andreasson, huvudskyddsombud på bevakningsföretaget Avarn.

När han i februari krävde att ordningsvakterna skulle arbeta två och två på akuten på Malmö allmänna sjukhus gick Arbetsmiljöverket på hans linje, jobbet är för farligt för att vara ett ensamjobb. Men beslutet om dubbelbemanning ledde till att Region Skåne nu ser över akutens säkerhetssituation.

Hans Olsson, biträdande säkerhetschef på Skånes universitetssjukhus (SUS), bekräftar att man väger för- och nackdelar med väktare respektive ordningsvakt mot varandra.

– Jag tror inte att vårdpersonalen känner sig trygga med två ordningsvakter men jag vet inte. Vår analys omfattar alla rapporterade händelser och ingripanden. Kunde man hanterat situationer annorlunda?

En väktare kan bara be en person att avlägsna sig. Ordningsvakter, däremot, har befogenhet att använda tvång för att föra en person från platsen.

För Stefan Andreasson är det helt främmande att det i det hårdnande samhällsklimatet skulle vara ordningsvakterna som är problemet och provocerar fram våld.

– Vi har gängkriminalitet. Tre gånger i maj stängde vi akuten på grund av skjutningar. Akuten i Malmö är ett svårjobbat ställe, där finns patienter som är psykiskt sjuka och patienter med beroendeproblematik.

Hans Olsson vill inte instämma i bilden av att situationen är så våldsam och tycker det är svårt att dra slutsatser av bevakningsföretagets rapporter. Han har inte själv sett polisens siffror som säger att de blir kallade till akuten på sjukhuset i Malmö i genomsnitt mer än en gång per dag.

– De flesta patienter är lugna så länge man inte försöker slänga ut dem, säger Hans Olsson.

Man kan titta på bättre utbildning av ordningsvakterna för jobbet i den här specifika miljön och krishantera bättre. Men att tro att väktare skulle sänka hotnivån är en tankevurpa, tycker Stefan Andreasson.

Hur ser då bevakningsföretaget Avarns ledning på att en kund anser att ordningsvakterna höjer hotnivån, i stället för att sänka den. Och att väktare skulle vara bättre utifrån den aspekten? 

Anna Kristell, regionchef syd på Avarn, svarar på frågan i mejl:

”Det är skillnad på funktionerna ordningsvakt respektive väktare; de har olika arbetssätt, arbetsuppgifter och befogenheter vilket gör att de hanterar säkerhet på olika sätt. Hur säkerhetsläget i stort på akuten skulle påverkas om SUS bestämmer sig för att de vill använda väktare i stället för ordningsvakter kan vi i nuläget endast spekulera i. Funktionen ordningsvakt i sig höjer varken hotnivån eller minskar säkerheten som vi ser det”.

När Arbetsmiljöverket fattat beslut om dubbelbemanning på akuten i Malmö gäller det företaget Avarn, det är inte tvingande för sjukhuset. Ett sådant beslut kan komma i ett andra steg. Detta hände på Centralstationen i Malmö, berättar Stefan Andreasson.

– Där krävde jag dubbelbemanning och sedan var nästa företag också tvungna att ha det, fast Avarn hade förlorat det avtalet, som följd av kravet.

Han tycker inte att det är svårt att sätta de anställdas säkerhet först.

– Ska jag skydda mina kollegor även om de riskerar att bli av med jobbet? Ja, då är det inte mina kollegor som mister livet om något händer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.