Ordningsvakterna utmålas som problemet

Huvudskyddsombudet krävde dubbelbemanning för ordningsvakterna på akuten i Malmö. Det ledde till att sjukhuset överväger om väktare skulle vara bättre för att sänka hotnivån.

– Rykten nådde oss att sjukhuset vill byta ut ordningsvakter mot väktare, säger Stefan Andreasson, huvudskyddsombud på bevakningsföretaget Avarn.

När han i februari krävde att ordningsvakterna skulle arbeta två och två på akuten på Malmö allmänna sjukhus gick Arbetsmiljöverket på hans linje, jobbet är för farligt för att vara ett ensamjobb. Men beslutet om dubbelbemanning ledde till att Region Skåne nu ser över akutens säkerhetssituation.

Hans Olsson, biträdande säkerhetschef på Skånes universitetssjukhus (SUS), bekräftar att man väger för- och nackdelar med väktare respektive ordningsvakt mot varandra.

– Jag tror inte att vårdpersonalen känner sig trygga med två ordningsvakter men jag vet inte. Vår analys omfattar alla rapporterade händelser och ingripanden. Kunde man hanterat situationer annorlunda?

En väktare kan bara be en person att avlägsna sig. Ordningsvakter, däremot, har befogenhet att använda tvång för att föra en person från platsen.

För Stefan Andreasson är det helt främmande att det i det hårdnande samhällsklimatet skulle vara ordningsvakterna som är problemet och provocerar fram våld.

– Vi har gängkriminalitet. Tre gånger i maj stängde vi akuten på grund av skjutningar. Akuten i Malmö är ett svårjobbat ställe, där finns patienter som är psykiskt sjuka och patienter med beroendeproblematik.

Hans Olsson vill inte instämma i bilden av att situationen är så våldsam och tycker det är svårt att dra slutsatser av bevakningsföretagets rapporter. Han har inte själv sett polisens siffror som säger att de blir kallade till akuten på sjukhuset i Malmö i genomsnitt mer än en gång per dag.

– De flesta patienter är lugna så länge man inte försöker slänga ut dem, säger Hans Olsson.

Man kan titta på bättre utbildning av ordningsvakterna för jobbet i den här specifika miljön och krishantera bättre. Men att tro att väktare skulle sänka hotnivån är en tankevurpa, tycker Stefan Andreasson.

Hur ser då bevakningsföretaget Avarns ledning på att en kund anser att ordningsvakterna höjer hotnivån, i stället för att sänka den. Och att väktare skulle vara bättre utifrån den aspekten? 

Anna Kristell, regionchef syd på Avarn, svarar på frågan i mejl:

”Det är skillnad på funktionerna ordningsvakt respektive väktare; de har olika arbetssätt, arbetsuppgifter och befogenheter vilket gör att de hanterar säkerhet på olika sätt. Hur säkerhetsläget i stort på akuten skulle påverkas om SUS bestämmer sig för att de vill använda väktare i stället för ordningsvakter kan vi i nuläget endast spekulera i. Funktionen ordningsvakt i sig höjer varken hotnivån eller minskar säkerheten som vi ser det”.

När Arbetsmiljöverket fattat beslut om dubbelbemanning på akuten i Malmö gäller det företaget Avarn, det är inte tvingande för sjukhuset. Ett sådant beslut kan komma i ett andra steg. Detta hände på Centralstationen i Malmö, berättar Stefan Andreasson.

– Där krävde jag dubbelbemanning och sedan var nästa företag också tvungna att ha det, fast Avarn hade förlorat det avtalet, som följd av kravet.

Han tycker inte att det är svårt att sätta de anställdas säkerhet först.

– Ska jag skydda mina kollegor även om de riskerar att bli av med jobbet? Ja, då är det inte mina kollegor som mister livet om något händer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.