Ordningsvakterna utmålas som problemet

Huvudskyddsombudet krävde dubbelbemanning för ordningsvakterna på akuten i Malmö. Det ledde till att sjukhuset överväger om väktare skulle vara bättre för att sänka hotnivån.

– Rykten nådde oss att sjukhuset vill byta ut ordningsvakter mot väktare, säger Stefan Andreasson, huvudskyddsombud på bevakningsföretaget Avarn.

När han i februari krävde att ordningsvakterna skulle arbeta två och två på akuten på Malmö allmänna sjukhus gick Arbetsmiljöverket på hans linje, jobbet är för farligt för att vara ett ensamjobb. Men beslutet om dubbelbemanning ledde till att Region Skåne nu ser över akutens säkerhetssituation.

Hans Olsson, biträdande säkerhetschef på Skånes universitetssjukhus (SUS), bekräftar att man väger för- och nackdelar med väktare respektive ordningsvakt mot varandra.

– Jag tror inte att vårdpersonalen känner sig trygga med två ordningsvakter men jag vet inte. Vår analys omfattar alla rapporterade händelser och ingripanden. Kunde man hanterat situationer annorlunda?

En väktare kan bara be en person att avlägsna sig. Ordningsvakter, däremot, har befogenhet att använda tvång för att föra en person från platsen.

För Stefan Andreasson är det helt främmande att det i det hårdnande samhällsklimatet skulle vara ordningsvakterna som är problemet och provocerar fram våld.

– Vi har gängkriminalitet. Tre gånger i maj stängde vi akuten på grund av skjutningar. Akuten i Malmö är ett svårjobbat ställe, där finns patienter som är psykiskt sjuka och patienter med beroendeproblematik.

Hans Olsson vill inte instämma i bilden av att situationen är så våldsam och tycker det är svårt att dra slutsatser av bevakningsföretagets rapporter. Han har inte själv sett polisens siffror som säger att de blir kallade till akuten på sjukhuset i Malmö i genomsnitt mer än en gång per dag.

– De flesta patienter är lugna så länge man inte försöker slänga ut dem, säger Hans Olsson.

Man kan titta på bättre utbildning av ordningsvakterna för jobbet i den här specifika miljön och krishantera bättre. Men att tro att väktare skulle sänka hotnivån är en tankevurpa, tycker Stefan Andreasson.

Hur ser då bevakningsföretaget Avarns ledning på att en kund anser att ordningsvakterna höjer hotnivån, i stället för att sänka den. Och att väktare skulle vara bättre utifrån den aspekten? 

Anna Kristell, regionchef syd på Avarn, svarar på frågan i mejl:

”Det är skillnad på funktionerna ordningsvakt respektive väktare; de har olika arbetssätt, arbetsuppgifter och befogenheter vilket gör att de hanterar säkerhet på olika sätt. Hur säkerhetsläget i stort på akuten skulle påverkas om SUS bestämmer sig för att de vill använda väktare i stället för ordningsvakter kan vi i nuläget endast spekulera i. Funktionen ordningsvakt i sig höjer varken hotnivån eller minskar säkerheten som vi ser det”.

När Arbetsmiljöverket fattat beslut om dubbelbemanning på akuten i Malmö gäller det företaget Avarn, det är inte tvingande för sjukhuset. Ett sådant beslut kan komma i ett andra steg. Detta hände på Centralstationen i Malmö, berättar Stefan Andreasson.

– Där krävde jag dubbelbemanning och sedan var nästa företag också tvungna att ha det, fast Avarn hade förlorat det avtalet, som följd av kravet.

Han tycker inte att det är svårt att sätta de anställdas säkerhet först.

– Ska jag skydda mina kollegor även om de riskerar att bli av med jobbet? Ja, då är det inte mina kollegor som mister livet om något händer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.