Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

– Jag är bedrövad, chockad, arg och ledsen, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport, som själv blev informerad fullt ut i går, dagen innan Borås Tidning publicerade uppgifterna.

Tidningen berättar om ett timslångt telefonsamtal mellan ombudsmannen och medlemmen som pågick en fredagskväll. Enligt den intervjuade medlemmen hänvisade ombudsmannen då till sina kontakter med Hells Angels (HA) som kan ställa upp om medlemmens tvist med en före detta arbetsgivare går till domstol. Citat ur sms från Transports ombudsman finns också publicerade:

”Jag har kompisar som har varit HA. Han säger blir det konfrontation så sitter jag där. Dom vet vem jag är säger han.”

– Det här tyder på att vår centrala ombudsman har agerat oprofessionellt och oerhört omdömeslöst, säger Tommy Wreeth.

Transport startar i dag en intern utredning.

– Vi måste få en klar bild av vad som har hänt, vad som har sagts och vad som har gjorts. Vi behöver prata med alla inblandade: ombudsmannen, lokala ombudsmän som varit inblandade i ärendet och medlemmen, säger Tommy Wreeth.

Så länge utredningen pågår är ombudsmannen tagen ut tjänst och befinner sig inte på förbundskontoret.

Avslöjandena i Borås Tidning (BT) började med att det lokala flyttföretaget, som anlitas av både kommuner och regioner, har kopplingar till motorcykelorganisationen Hells Angels. BT:s granskning visar att anställda är grovt kriminella och att firman har kopplingar till organiserad brottslighet. Ett tiotal som arbetat på företaget de senaste åren har varit HA-medlemmar eller haft tydlig koppling till organisationen. En av ägarna ska ha band till tongivande HA:are, enligt tidningen.

Enligt Borås Tidning har flyttfirman använt en medlem i HA som påtryckning i olika konflikter.

Transport i Borås har drivit en tvist med företaget. Det handlar om just den medlem som berättar om Transports centrala ombudsman. Facket har på lokal nivå tvistat med arbetsgivaren om medlemmens lönekrav samt omfattande brott mot kollektivavtalet.

I somras avbröts den lokala förhandlingen med att företagaren på olika sätt hotade fackets förhandlare. Transport har polisanmält hoten och agerat för att göra tillvaron säker för den lokala ombudsmannen. En polisutredning pågår.

Efter den avbrutna förhandlingen lyftes tvisten till central nivå. Då kopplades den nu avstängda centrala ombudsmannen in. Medlemmen som han skulle företräda kommenterar telefonsamtal och sms i Borås Tidning:

– Det känns bara mer och mer absurt. Han (ombudsmannen reds anm) sitter alltså och har kontakt med någon person som varit knuten till Hells Angels samtidigt som han driver ett fall mot ett företag som har HA bakom sig.

– Det är inte bara ett svek, han kan utsätta både mig och andra för livsfara. Vad gör den här HA-kontakten med informationen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Transportarbetarens logga

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.