Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

– Jag är bedrövad, chockad, arg och ledsen, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport, som själv blev informerad fullt ut i går, dagen innan Borås Tidning publicerade uppgifterna.

Tidningen berättar om ett timslångt telefonsamtal mellan ombudsmannen och medlemmen som pågick en fredagskväll. Enligt den intervjuade medlemmen hänvisade ombudsmannen då till sina kontakter med Hells Angels (HA) som kan ställa upp om medlemmens tvist med en före detta arbetsgivare går till domstol. Citat ur sms från Transports ombudsman finns också publicerade:

”Jag har kompisar som har varit HA. Han säger blir det konfrontation så sitter jag där. Dom vet vem jag är säger han.”

– Det här tyder på att vår centrala ombudsman har agerat oprofessionellt och oerhört omdömeslöst, säger Tommy Wreeth.

Transport startar i dag en intern utredning.

– Vi måste få en klar bild av vad som har hänt, vad som har sagts och vad som har gjorts. Vi behöver prata med alla inblandade: ombudsmannen, lokala ombudsmän som varit inblandade i ärendet och medlemmen, säger Tommy Wreeth.

Så länge utredningen pågår är ombudsmannen tagen ut tjänst och befinner sig inte på förbundskontoret.

Avslöjandena i Borås Tidning (BT) började med att det lokala flyttföretaget, som anlitas av både kommuner och regioner, har kopplingar till motorcykelorganisationen Hells Angels. BT:s granskning visar att anställda är grovt kriminella och att firman har kopplingar till organiserad brottslighet. Ett tiotal som arbetat på företaget de senaste åren har varit HA-medlemmar eller haft tydlig koppling till organisationen. En av ägarna ska ha band till tongivande HA:are, enligt tidningen.

Enligt Borås Tidning har flyttfirman använt en medlem i HA som påtryckning i olika konflikter.

Transport i Borås har drivit en tvist med företaget. Det handlar om just den medlem som berättar om Transports centrala ombudsman. Facket har på lokal nivå tvistat med arbetsgivaren om medlemmens lönekrav samt omfattande brott mot kollektivavtalet.

I somras avbröts den lokala förhandlingen med att företagaren på olika sätt hotade fackets förhandlare. Transport har polisanmält hoten och agerat för att göra tillvaron säker för den lokala ombudsmannen. En polisutredning pågår.

Efter den avbrutna förhandlingen lyftes tvisten till central nivå. Då kopplades den nu avstängda centrala ombudsmannen in. Medlemmen som han skulle företräda kommenterar telefonsamtal och sms i Borås Tidning:

– Det känns bara mer och mer absurt. Han (ombudsmannen reds anm) sitter alltså och har kontakt med någon person som varit knuten till Hells Angels samtidigt som han driver ett fall mot ett företag som har HA bakom sig.

– Det är inte bara ett svek, han kan utsätta både mig och andra för livsfara. Vad gör den här HA-kontakten med informationen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Transportarbetarens logga

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Transportarbetarens logga

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.