Annons:
Konflikten i Göteborgs hamn

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Inte heller arbetsgivarna utförde en olovlig stridsåtgärd när de gjorde löneavdrag för den halvtimme som de 25 berörda hamnarbetarna vägrade lasta fartyget, skriver Arbetsdomstolen i domen.

Domstolens resonemang visar att om medlemmar i Transport hade gjort samma sak skulle det ha varit en olovlig stridsåtgärd. Transport har kollektivavtalet för arbetet i hamnen och deras medlemmar är bundna av fredsplikt.

Det var arbetsgivarna APM Terminals och Sveriges Hamnar som stämt de 25 hamnarbetarna och Hamnarbetarförbundet för olovlig stridsåtgärd.

Den fackliga sidan hade svarat med att stämma arbetsgivarna för olovlig stridsåtgärd på grund av löneavdraget. De ville också ha skadestånd för att arbetsgivarna inte förhandlat innan de utdelat en skriftlig varning till dem som deltog i arbetsnedläggelsen.

Domstolen anser att varningen var helt korrekt utformad enligt reglerna i anställningsskyddslagen las. Arbetsgivaren hade uppmanat arbetstagarna att följa arbetsledningens order i framtiden, upplyst om att de skulle få ett löneavdrag för den tid de vägrade arbete och varnade för att liknande beteende i framtiden kunde leda till uppsägning.

Robert Lindelöf, förtroendeman i Hamnarbetarförbundets avdelning 4, är försiktig i sin kommentar till att avsaknade av kollektivavtal räddade medlemmarna från en fällande dom.

– Med eller utan kollektivavtal anser vi inte att detta är en olovlig stridsåtgärd. Jag vill inte på något sätt låta som vi är glada för att inte ha kollektivavtal. Vi ha verkligen kämpat för ett kollektivavtal.

– Men det är härligt att detta inte var en stridsåtgärd. De berörda har jobbat i hamnen i många år och har helt fläckfria betyg.

Hur ser du då på att arbetsgivaren hade rätt att göra löneavdraget och varna?

– Jag tycker inte det är rätt. De befann sig på ett möte som arbetsgivaren hade kallat till.

För arbetsgivarna Sveriges Hamnar var det viktigaste att Arbetsdomstolen säger att aktionen var en arbetsnedläggelse.

– Domstolen slår fast att det både var ett brott mot det enskilda anställningsavtalet och en kollektiv åtgärd. Det var dessutom rätt att dra lön och varna dessa personer, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Hur ser du på att hamnarbetarna inte blir dömda för olaga stridsåtgärd?

– Rent rättsligt var det kanske inte oväntat, men lite märkligt att en grupp arbetstagare kan vidta en sådan stridsåtgärd utan att fackförbundet beslutat om det. Då blir konflikträtten snarast individuell.

Vad innebär varningen om någon av de 25 hamnarbetarna deltar i en liknande aktion?

– Det ligger i farans riktning att de skulle kunna bli uppsagda. De har nu fått en erinran och blivit påminda om att de bryter mot anställningsavtalet.

Det fanns ytterligar två hamnarbetare som ingick i arbetsstyrkan, men var medlemmar i Transport och blev därför inte stämda av arbetsgivaren, uppger Robert Lindelöf.

Joakim Ärlund känner inte till den uppgiften. Han säger att det skulle vara märkligt om Transportmedlemmar deltog eftersom konflikten är mellan Hamnarbetarförbundet och APM.

Domen innebär rent formellt att Arbetsdomstolen avslår arbetsgivarnas yrkande om att döma de 25 till skadestånd för olovlig stridsåtgärd och att Hamnarbetarförbundets yrkanden om löneavdraget som olovlig stridsåtgärd också avslås.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Transportarbetarens logga

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.