Konflikten i Göteborgs hamn

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Inte heller arbetsgivarna utförde en olovlig stridsåtgärd när de gjorde löneavdrag för den halvtimme som de 25 berörda hamnarbetarna vägrade lasta fartyget, skriver Arbetsdomstolen i domen.

Domstolens resonemang visar att om medlemmar i Transport hade gjort samma sak skulle det ha varit en olovlig stridsåtgärd. Transport har kollektivavtalet för arbetet i hamnen och deras medlemmar är bundna av fredsplikt.

Det var arbetsgivarna APM Terminals och Sveriges Hamnar som stämt de 25 hamnarbetarna och Hamnarbetarförbundet för olovlig stridsåtgärd.

Den fackliga sidan hade svarat med att stämma arbetsgivarna för olovlig stridsåtgärd på grund av löneavdraget. De ville också ha skadestånd för att arbetsgivarna inte förhandlat innan de utdelat en skriftlig varning till dem som deltog i arbetsnedläggelsen.

Domstolen anser att varningen var helt korrekt utformad enligt reglerna i anställningsskyddslagen las. Arbetsgivaren hade uppmanat arbetstagarna att följa arbetsledningens order i framtiden, upplyst om att de skulle få ett löneavdrag för den tid de vägrade arbete och varnade för att liknande beteende i framtiden kunde leda till uppsägning.

Robert Lindelöf, förtroendeman i Hamnarbetarförbundets avdelning 4, är försiktig i sin kommentar till att avsaknade av kollektivavtal räddade medlemmarna från en fällande dom.

– Med eller utan kollektivavtal anser vi inte att detta är en olovlig stridsåtgärd. Jag vill inte på något sätt låta som vi är glada för att inte ha kollektivavtal. Vi ha verkligen kämpat för ett kollektivavtal.

– Men det är härligt att detta inte var en stridsåtgärd. De berörda har jobbat i hamnen i många år och har helt fläckfria betyg.

Hur ser du då på att arbetsgivaren hade rätt att göra löneavdraget och varna?

– Jag tycker inte det är rätt. De befann sig på ett möte som arbetsgivaren hade kallat till.

För arbetsgivarna Sveriges Hamnar var det viktigaste att Arbetsdomstolen säger att aktionen var en arbetsnedläggelse.

– Domstolen slår fast att det både var ett brott mot det enskilda anställningsavtalet och en kollektiv åtgärd. Det var dessutom rätt att dra lön och varna dessa personer, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Hur ser du på att hamnarbetarna inte blir dömda för olaga stridsåtgärd?

– Rent rättsligt var det kanske inte oväntat, men lite märkligt att en grupp arbetstagare kan vidta en sådan stridsåtgärd utan att fackförbundet beslutat om det. Då blir konflikträtten snarast individuell.

Vad innebär varningen om någon av de 25 hamnarbetarna deltar i en liknande aktion?

– Det ligger i farans riktning att de skulle kunna bli uppsagda. De har nu fått en erinran och blivit påminda om att de bryter mot anställningsavtalet.

Det fanns ytterligar två hamnarbetare som ingick i arbetsstyrkan, men var medlemmar i Transport och blev därför inte stämda av arbetsgivaren, uppger Robert Lindelöf.

Joakim Ärlund känner inte till den uppgiften. Han säger att det skulle vara märkligt om Transportmedlemmar deltog eftersom konflikten är mellan Hamnarbetarförbundet och APM.

Domen innebär rent formellt att Arbetsdomstolen avslår arbetsgivarnas yrkande om att döma de 25 till skadestånd för olovlig stridsåtgärd och att Hamnarbetarförbundets yrkanden om löneavdraget som olovlig stridsåtgärd också avslås.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.