Konflikten i Göteborgs hamn

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Inte heller arbetsgivarna utförde en olovlig stridsåtgärd när de gjorde löneavdrag för den halvtimme som de 25 berörda hamnarbetarna vägrade lasta fartyget, skriver Arbetsdomstolen i domen.

Domstolens resonemang visar att om medlemmar i Transport hade gjort samma sak skulle det ha varit en olovlig stridsåtgärd. Transport har kollektivavtalet för arbetet i hamnen och deras medlemmar är bundna av fredsplikt.

Det var arbetsgivarna APM Terminals och Sveriges Hamnar som stämt de 25 hamnarbetarna och Hamnarbetarförbundet för olovlig stridsåtgärd.

Den fackliga sidan hade svarat med att stämma arbetsgivarna för olovlig stridsåtgärd på grund av löneavdraget. De ville också ha skadestånd för att arbetsgivarna inte förhandlat innan de utdelat en skriftlig varning till dem som deltog i arbetsnedläggelsen.

Domstolen anser att varningen var helt korrekt utformad enligt reglerna i anställningsskyddslagen las. Arbetsgivaren hade uppmanat arbetstagarna att följa arbetsledningens order i framtiden, upplyst om att de skulle få ett löneavdrag för den tid de vägrade arbete och varnade för att liknande beteende i framtiden kunde leda till uppsägning.

Robert Lindelöf, förtroendeman i Hamnarbetarförbundets avdelning 4, är försiktig i sin kommentar till att avsaknade av kollektivavtal räddade medlemmarna från en fällande dom.

– Med eller utan kollektivavtal anser vi inte att detta är en olovlig stridsåtgärd. Jag vill inte på något sätt låta som vi är glada för att inte ha kollektivavtal. Vi ha verkligen kämpat för ett kollektivavtal.

– Men det är härligt att detta inte var en stridsåtgärd. De berörda har jobbat i hamnen i många år och har helt fläckfria betyg.

Hur ser du då på att arbetsgivaren hade rätt att göra löneavdraget och varna?

– Jag tycker inte det är rätt. De befann sig på ett möte som arbetsgivaren hade kallat till.

För arbetsgivarna Sveriges Hamnar var det viktigaste att Arbetsdomstolen säger att aktionen var en arbetsnedläggelse.

– Domstolen slår fast att det både var ett brott mot det enskilda anställningsavtalet och en kollektiv åtgärd. Det var dessutom rätt att dra lön och varna dessa personer, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Hur ser du på att hamnarbetarna inte blir dömda för olaga stridsåtgärd?

– Rent rättsligt var det kanske inte oväntat, men lite märkligt att en grupp arbetstagare kan vidta en sådan stridsåtgärd utan att fackförbundet beslutat om det. Då blir konflikträtten snarast individuell.

Vad innebär varningen om någon av de 25 hamnarbetarna deltar i en liknande aktion?

– Det ligger i farans riktning att de skulle kunna bli uppsagda. De har nu fått en erinran och blivit påminda om att de bryter mot anställningsavtalet.

Det fanns ytterligar två hamnarbetare som ingick i arbetsstyrkan, men var medlemmar i Transport och blev därför inte stämda av arbetsgivaren, uppger Robert Lindelöf.

Joakim Ärlund känner inte till den uppgiften. Han säger att det skulle vara märkligt om Transportmedlemmar deltog eftersom konflikten är mellan Hamnarbetarförbundet och APM.

Domen innebär rent formellt att Arbetsdomstolen avslår arbetsgivarnas yrkande om att döma de 25 till skadestånd för olovlig stridsåtgärd och att Hamnarbetarförbundets yrkanden om löneavdraget som olovlig stridsåtgärd också avslås.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Två män gömda i lastbil i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Två unga män upptäcktes i helgen i en lastbilstrailer inne i Göteborgs roro-hamn. De greps, misstänkta för brott mot skyddslagen.

Transportarbetarens logga

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Arbetsdomstolens entré

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.