Konflikten i Göteborgs hamn

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Inte heller arbetsgivarna utförde en olovlig stridsåtgärd när de gjorde löneavdrag för den halvtimme som de 25 berörda hamnarbetarna vägrade lasta fartyget, skriver Arbetsdomstolen i domen.

Domstolens resonemang visar att om medlemmar i Transport hade gjort samma sak skulle det ha varit en olovlig stridsåtgärd. Transport har kollektivavtalet för arbetet i hamnen och deras medlemmar är bundna av fredsplikt.

Det var arbetsgivarna APM Terminals och Sveriges Hamnar som stämt de 25 hamnarbetarna och Hamnarbetarförbundet för olovlig stridsåtgärd.

Den fackliga sidan hade svarat med att stämma arbetsgivarna för olovlig stridsåtgärd på grund av löneavdraget. De ville också ha skadestånd för att arbetsgivarna inte förhandlat innan de utdelat en skriftlig varning till dem som deltog i arbetsnedläggelsen.

Domstolen anser att varningen var helt korrekt utformad enligt reglerna i anställningsskyddslagen las. Arbetsgivaren hade uppmanat arbetstagarna att följa arbetsledningens order i framtiden, upplyst om att de skulle få ett löneavdrag för den tid de vägrade arbete och varnade för att liknande beteende i framtiden kunde leda till uppsägning.

Robert Lindelöf, förtroendeman i Hamnarbetarförbundets avdelning 4, är försiktig i sin kommentar till att avsaknade av kollektivavtal räddade medlemmarna från en fällande dom.

– Med eller utan kollektivavtal anser vi inte att detta är en olovlig stridsåtgärd. Jag vill inte på något sätt låta som vi är glada för att inte ha kollektivavtal. Vi ha verkligen kämpat för ett kollektivavtal.

– Men det är härligt att detta inte var en stridsåtgärd. De berörda har jobbat i hamnen i många år och har helt fläckfria betyg.

Hur ser du då på att arbetsgivaren hade rätt att göra löneavdraget och varna?

– Jag tycker inte det är rätt. De befann sig på ett möte som arbetsgivaren hade kallat till.

För arbetsgivarna Sveriges Hamnar var det viktigaste att Arbetsdomstolen säger att aktionen var en arbetsnedläggelse.

– Domstolen slår fast att det både var ett brott mot det enskilda anställningsavtalet och en kollektiv åtgärd. Det var dessutom rätt att dra lön och varna dessa personer, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Hur ser du på att hamnarbetarna inte blir dömda för olaga stridsåtgärd?

– Rent rättsligt var det kanske inte oväntat, men lite märkligt att en grupp arbetstagare kan vidta en sådan stridsåtgärd utan att fackförbundet beslutat om det. Då blir konflikträtten snarast individuell.

Vad innebär varningen om någon av de 25 hamnarbetarna deltar i en liknande aktion?

– Det ligger i farans riktning att de skulle kunna bli uppsagda. De har nu fått en erinran och blivit påminda om att de bryter mot anställningsavtalet.

Det fanns ytterligar två hamnarbetare som ingick i arbetsstyrkan, men var medlemmar i Transport och blev därför inte stämda av arbetsgivaren, uppger Robert Lindelöf.

Joakim Ärlund känner inte till den uppgiften. Han säger att det skulle vara märkligt om Transportmedlemmar deltog eftersom konflikten är mellan Hamnarbetarförbundet och APM.

Domen innebär rent formellt att Arbetsdomstolen avslår arbetsgivarnas yrkande om att döma de 25 till skadestånd för olovlig stridsåtgärd och att Hamnarbetarförbundets yrkanden om löneavdraget som olovlig stridsåtgärd också avslås.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Joakim Ärlund

”Automatisering kan göra riskfyllda jobb säkrare”

Sveriges Hamnar. – Vi tror inte att automatiseringen kommer att leda till färre jobb i hamnarna. Däremot kommer det att ställa andra krav på kompetens hos de anställda.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.