Nytt strejkvarsel i hamnkonflikt

Hamn. Hamnarbetarförbundet har varslat om nya strejker. Arbetsgivarna har svarat med lockout. – Om vi fortsätter att arbeta efter vår plan kommer givetvis fler varsel, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundet har varslat om nya punktstrejker den 6 februari. Den här gången i Halmstad och Mönsterås. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har svarat med lockout.

Hamnarbetarförbundets varsel har rört sig om några timmar och Sveriges Hamnars lockout-svar har varit betydligt längre.

– Vi gör en individuell bedömning vid varje enskilt fall. I de här fallen har vi gjort bedömningen att strejkerna är lagda så att hela arbetspasset blir utan mening. Det kostar mer än det smakar. I det läget lägger vi lockout för hela passet. Men det gäller så klart bara under de dagar strejkerna pågår och för de grupper som strejkar, säger Mattias Dahl, vd på Transportföretagen och Sveriges Hamnar.

Det var före jul som förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet bröt samman. Medlare från Statens medlingsinstitut kallades in och för en vecka sedan kom ett bud som Hamnarbetarförbundet tackade nej till. Transport har ett kollektivavtal som gäller i alla hamnar. Medlarnas förslag var att Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar skulle teckna ett andrahandsavtal. Konfliktens två parter är inte helt eniga om andrahandsavtalets betydelse.

– Vi fick ett förslag om lösning från medlarna. Vi gjorde bedömningen att det är något vi kan acceptera. Ett andrahandsavtal där Hamnarbetarförbundet får i princip allt man ville ha. Ni vilar ett ansvar på dem att förklara varför strejkerna fortsätter, säger Mattias Dahl.

Eskil Rönér kontrar:

– Vi fick ett bud och parterna är överens om själva andrahandsavtalet. Det vi inte är överens om är bilagan, alltså kravlistan som finns utöver avtalet. Den kan vi inte godta, då monterar man ner andrahandsavtalet till något i stil med hängavtal eller till och med ännu sämre, säger han.

Enligt Eskil Rönér har Hamnarbetarförbundet accepterat att teckna ett så kallat andrahandsval.

– Transport har det första avtalet och vi försöker inte tränga dem. Vi vill komma in i kollektivavtalet och lösa de bekymmer som kommit efter Svenska Hamnars nya policy, som förbjuder deras medlemsföretag att samverka med Hamnarbetarförbundet.

Sveriges Hamnar vill inte träffa Hamnarbetarförbundet för förhandling, man vill i stället fortsätta medlingen.

– Det är viktigt att poängtera att i Sverige gör vi det i den ordningen. Kontakter sker via medlare så länge medling pågår. Vi på arbetsgivarsidan förhandlar inte direkt med dem som riktar strejker mot oss.

Eskil Rönér:

– Vi har inte träffat medlarna sedan de la medlarbudet i tisdags. Det sista man sa var att man inte hade för avsikt att lägga ytterligare bud.

Finns det någonting som pekar mot en lösning på konflikten?

– Inte för tillfället. Det kan jag inte säga. Vi lyssnar med alla öron efter vad som sägs. Vi har inte snappat upp signaler om att arbetsgivaren är villig att backa från den här kravlistan.

– Jag vill säga att bollen ligger hos dem. Jag tror att de har förstått vår argumentation och förstår situationen vi hamnar i med deras kravlista. Vi som organisation kan inte gå med på det. Vi skulle sälja vår fredsplikt för ett avtal som inte är värt något.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Joakim Ärlund

”Automatisering kan göra riskfyllda jobb säkrare”

Sveriges Hamnar. – Vi tror inte att automatiseringen kommer att leda till färre jobb i hamnarna. Däremot kommer det att ställa andra krav på kompetens hos de anställda.

Transportarbetarens logga

Förhandlingarna om nytt stuveriavtal avbrutna

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna avbröts vid 14-tiden på torsdagen. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, väntas återuppta överläggningarna först i april.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.

Corona

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Corona/Avtalsrörelsen

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.