Nytt lönesystem ger lägre inkomster på Ragn-Sells

Miljöföretaget Ragn-Sells driver just nu igenom ett nytt lönesystem med individuell lönesättning. Anställda som vägrar acceptera förändringen hotas av uppsägning. – Hos oss är det redan infört. 60–70 procent av personalen har fått gå ner i lön. Många har sagt upp sig i protest, säger en miljöarbetare i Kallhäll.

Precis som många andra miljöföretag betalar Ragn-Sells högre löner än miniminivån i kollektivavtalet. Det sker normalt genom att den så kallade premiekompensationen räknas upp – från avtalets lägstanivå, 4 kronor, till uppåt 40 kronor per timme.

Nu har Ragn-Sells börjat införa en ny lönemodell, trots protester från Transport. Först ut är miljöarbetarna i Stockholm, Västerås och Luleå.

Systemet har två grunddelar. Det första ger extra påslag för arbetsuppgifternas svårighetsgrad. Här blir spannet från 4 till maximalt 14 kronor i timmen. Faktorer som belönas är exempelvis krankörning. Fastighetsskötsel och godsmottagning pekas ut som områden som inte är värda någonting extra alls (utöver de 4 kronorna).

Nästa lönedel är mer kontroversiell. I vart fall i Transport – ett fackförbund som generellt säger nej till individuell lönesättning.

Här handlar det om just detta. Miljöarbetarna kan få från 0 upp till 12 kronor i påslag när hänsyn tas till bland annat ansvarstagande, hur jobbet utförs och serviceförmåga.

I ett internt informationsmaterial skriver Ragn-Sells:

”Om du på alla punkter presterar enligt förväntningarna så ger det några kronor extra. Om du presterar långt över förväntan på alla punkter ger det några kronor till. Om du inte presterar till förväntad nivå och får 0 kronor kommer du att få veta vad du behöver förbättra.”

På flera håll i landet är miljöarbetarna upprörda. Det nya systemet kan maximalt ge 26 kronor extra i timmen. Det gör att en del anställda får gå ner i lön – oavsett hur bra man presterar i framtiden. Ett exempel är slamsugarna i Västerås. De ligger i dag kring 30 kronor i timmen i premiekompensation.

I Kallhäll norr om Stockholm börjar de nya lönerna ticka ut nu. En anställd säger:

– Vi var först ut med det nya. Än så länge är folk mer oroliga än förbannade. Ragn-Sells har kommit undan med en fuling. Företaget säger: ”Håll dig lugn, bråka inte och gör ditt bästa så får du en schyst lön.”

– Fast vi har en personalomsättning på 35 procent som en direkt följd av lönetjafset. Nu börjar smusslet. Några anställda har gått in till chefen och gjort egna överenskommelser.

Flera fackliga förhandlare tolkar företagets agerande som ett försök att minska lönekostnaderna och komma åt en övertalighet i bolaget. I informationen som gått ut sägs att de nya lönerna börjar gälla efter sex månader – för dem som tackar ja. För dem som vägrar väntar förhandling om arbetsbrist.

En lokalombudsman säger:

– Ragn-Sells har förklarat krig. Får de igenom det här, då har vi öppnat för individuella löner.

Urban Sternefors, personalchef på Ragn-Sells: varför lägger företaget om lönerna?

– Vi har haft en lokal lönesättning som lett till olika villkor i landet. Vi vill ha en enhetlig, överskådlig modell som ger lika lön för lika arbete. Arbetsmiljöaspekten är också viktig. Vi vill inte ha arbete som utförs på ackord.

Blir konsekvensen totalt sett en minskad lönekaka i Ragn-Sells?

– Det är för tidigt att säga. Huvudsyftet är inte att minska lönekostnaderna. Man ska komma ihåg att våra löner legat över riksavtalet och de kommer att fortsätta ligga på en nivå som är konkurrenskraftig i branschen.

Vad händer med anställda som vägrar gå med på nyordningen?

– Det ser vi helst att man inte gör.

…och om man envisas?

– Då uppstår till slut en arbetsbristsituation. På arbetsmarknaden finns en etablerad praxis för hur det ska hanteras.

Transport har sagt nej till Ragn-Sells nya lönemodell och till lönesänkningarna.

Den 27 november ska tvisten förhandlas centralt av Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.