Nytt lönesystem ger lägre inkomster på Ragn-Sells

Miljöföretaget Ragn-Sells driver just nu igenom ett nytt lönesystem med individuell lönesättning. Anställda som vägrar acceptera förändringen hotas av uppsägning. – Hos oss är det redan infört. 60–70 procent av personalen har fått gå ner i lön. Många har sagt upp sig i protest, säger en miljöarbetare i Kallhäll.

Precis som många andra miljöföretag betalar Ragn-Sells högre löner än miniminivån i kollektivavtalet. Det sker normalt genom att den så kallade premiekompensationen räknas upp – från avtalets lägstanivå, 4 kronor, till uppåt 40 kronor per timme.

Nu har Ragn-Sells börjat införa en ny lönemodell, trots protester från Transport. Först ut är miljöarbetarna i Stockholm, Västerås och Luleå.

Systemet har två grunddelar. Det första ger extra påslag för arbetsuppgifternas svårighetsgrad. Här blir spannet från 4 till maximalt 14 kronor i timmen. Faktorer som belönas är exempelvis krankörning. Fastighetsskötsel och godsmottagning pekas ut som områden som inte är värda någonting extra alls (utöver de 4 kronorna).

Nästa lönedel är mer kontroversiell. I vart fall i Transport – ett fackförbund som generellt säger nej till individuell lönesättning.

Här handlar det om just detta. Miljöarbetarna kan få från 0 upp till 12 kronor i påslag när hänsyn tas till bland annat ansvarstagande, hur jobbet utförs och serviceförmåga.

I ett internt informationsmaterial skriver Ragn-Sells:

”Om du på alla punkter presterar enligt förväntningarna så ger det några kronor extra. Om du presterar långt över förväntan på alla punkter ger det några kronor till. Om du inte presterar till förväntad nivå och får 0 kronor kommer du att få veta vad du behöver förbättra.”

På flera håll i landet är miljöarbetarna upprörda. Det nya systemet kan maximalt ge 26 kronor extra i timmen. Det gör att en del anställda får gå ner i lön – oavsett hur bra man presterar i framtiden. Ett exempel är slamsugarna i Västerås. De ligger i dag kring 30 kronor i timmen i premiekompensation.

I Kallhäll norr om Stockholm börjar de nya lönerna ticka ut nu. En anställd säger:

– Vi var först ut med det nya. Än så länge är folk mer oroliga än förbannade. Ragn-Sells har kommit undan med en fuling. Företaget säger: ”Håll dig lugn, bråka inte och gör ditt bästa så får du en schyst lön.”

– Fast vi har en personalomsättning på 35 procent som en direkt följd av lönetjafset. Nu börjar smusslet. Några anställda har gått in till chefen och gjort egna överenskommelser.

Flera fackliga förhandlare tolkar företagets agerande som ett försök att minska lönekostnaderna och komma åt en övertalighet i bolaget. I informationen som gått ut sägs att de nya lönerna börjar gälla efter sex månader – för dem som tackar ja. För dem som vägrar väntar förhandling om arbetsbrist.

En lokalombudsman säger:

– Ragn-Sells har förklarat krig. Får de igenom det här, då har vi öppnat för individuella löner.

Urban Sternefors, personalchef på Ragn-Sells: varför lägger företaget om lönerna?

– Vi har haft en lokal lönesättning som lett till olika villkor i landet. Vi vill ha en enhetlig, överskådlig modell som ger lika lön för lika arbete. Arbetsmiljöaspekten är också viktig. Vi vill inte ha arbete som utförs på ackord.

Blir konsekvensen totalt sett en minskad lönekaka i Ragn-Sells?

– Det är för tidigt att säga. Huvudsyftet är inte att minska lönekostnaderna. Man ska komma ihåg att våra löner legat över riksavtalet och de kommer att fortsätta ligga på en nivå som är konkurrenskraftig i branschen.

Vad händer med anställda som vägrar gå med på nyordningen?

– Det ser vi helst att man inte gör.

…och om man envisas?

– Då uppstår till slut en arbetsbristsituation. På arbetsmarknaden finns en etablerad praxis för hur det ska hanteras.

Transport har sagt nej till Ragn-Sells nya lönemodell och till lönesänkningarna.

Den 27 november ska tvisten förhandlas centralt av Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

lastbilar i kö efter dikeskörning

Vägen är blockerad

Chaufförer. I fyra timmar stod trafiken stilla. Vägen var blockerad av en lastbil som behövde bärgas upp ur diket – och som sedan inte kunde komma i gång för egen maskin. Strax därpå gick nästa trailerdragare ner i diket.

Sverige kritiserar EU-förslag om arbetsrätt

EU. Det är viktigt att skapa tydliga och förutsägbara arbetsvillkor. Men EU ska inte tassa in på enskilda länders system, som den svenska modellen där parterna gör upp om villkoren. Det anser den svenska riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

AD-dom i sopkonflikten skjuts upp på nytt

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen som rör sommarens stora sopkonflikt ytterligare en gång. Utslaget, som gäller 49 miljöarbetare på Renonorden, skulle ha kommit den 7 februari. AD förlängde fristen – först till den 28 februari. Och nu till den 7 mars.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.