Nytt lönesystem ger lägre inkomster på Ragn-Sells

Miljöföretaget Ragn-Sells driver just nu igenom ett nytt lönesystem med individuell lönesättning. Anställda som vägrar acceptera förändringen hotas av uppsägning. – Hos oss är det redan infört. 60–70 procent av personalen har fått gå ner i lön. Många har sagt upp sig i protest, säger en miljöarbetare i Kallhäll.

Precis som många andra miljöföretag betalar Ragn-Sells högre löner än miniminivån i kollektivavtalet. Det sker normalt genom att den så kallade premiekompensationen räknas upp – från avtalets lägstanivå, 4 kronor, till uppåt 40 kronor per timme.

Nu har Ragn-Sells börjat införa en ny lönemodell, trots protester från Transport. Först ut är miljöarbetarna i Stockholm, Västerås och Luleå.

Systemet har två grunddelar. Det första ger extra påslag för arbetsuppgifternas svårighetsgrad. Här blir spannet från 4 till maximalt 14 kronor i timmen. Faktorer som belönas är exempelvis krankörning. Fastighetsskötsel och godsmottagning pekas ut som områden som inte är värda någonting extra alls (utöver de 4 kronorna).

Nästa lönedel är mer kontroversiell. I vart fall i Transport – ett fackförbund som generellt säger nej till individuell lönesättning.

Här handlar det om just detta. Miljöarbetarna kan få från 0 upp till 12 kronor i påslag när hänsyn tas till bland annat ansvarstagande, hur jobbet utförs och serviceförmåga.

I ett internt informationsmaterial skriver Ragn-Sells:

”Om du på alla punkter presterar enligt förväntningarna så ger det några kronor extra. Om du presterar långt över förväntan på alla punkter ger det några kronor till. Om du inte presterar till förväntad nivå och får 0 kronor kommer du att få veta vad du behöver förbättra.”

På flera håll i landet är miljöarbetarna upprörda. Det nya systemet kan maximalt ge 26 kronor extra i timmen. Det gör att en del anställda får gå ner i lön – oavsett hur bra man presterar i framtiden. Ett exempel är slamsugarna i Västerås. De ligger i dag kring 30 kronor i timmen i premiekompensation.

I Kallhäll norr om Stockholm börjar de nya lönerna ticka ut nu. En anställd säger:

– Vi var först ut med det nya. Än så länge är folk mer oroliga än förbannade. Ragn-Sells har kommit undan med en fuling. Företaget säger: ”Håll dig lugn, bråka inte och gör ditt bästa så får du en schyst lön.”

– Fast vi har en personalomsättning på 35 procent som en direkt följd av lönetjafset. Nu börjar smusslet. Några anställda har gått in till chefen och gjort egna överenskommelser.

Flera fackliga förhandlare tolkar företagets agerande som ett försök att minska lönekostnaderna och komma åt en övertalighet i bolaget. I informationen som gått ut sägs att de nya lönerna börjar gälla efter sex månader – för dem som tackar ja. För dem som vägrar väntar förhandling om arbetsbrist.

En lokalombudsman säger:

– Ragn-Sells har förklarat krig. Får de igenom det här, då har vi öppnat för individuella löner.

Urban Sternefors, personalchef på Ragn-Sells: varför lägger företaget om lönerna?

– Vi har haft en lokal lönesättning som lett till olika villkor i landet. Vi vill ha en enhetlig, överskådlig modell som ger lika lön för lika arbete. Arbetsmiljöaspekten är också viktig. Vi vill inte ha arbete som utförs på ackord.

Blir konsekvensen totalt sett en minskad lönekaka i Ragn-Sells?

– Det är för tidigt att säga. Huvudsyftet är inte att minska lönekostnaderna. Man ska komma ihåg att våra löner legat över riksavtalet och de kommer att fortsätta ligga på en nivå som är konkurrenskraftig i branschen.

Vad händer med anställda som vägrar gå med på nyordningen?

– Det ser vi helst att man inte gör.

…och om man envisas?

– Då uppstår till slut en arbetsbristsituation. På arbetsmarknaden finns en etablerad praxis för hur det ska hanteras.

Transport har sagt nej till Ragn-Sells nya lönemodell och till lönesänkningarna.

Den 27 november ska tvisten förhandlas centralt av Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.