Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

– Ännu har inga studier gjorts på markpersonal som exponeras för skum, säger Dan Holmberg, regionalt skyddsombud (RSO) i Transport.

PFAS är en grupp om mer än 3 000 olika högflourerade kemikalier som människan framställt på syntetisk väg. Kemikalierna är smuts- och vattenavstötande och används i allt från mobiltelefoner till kläder, smink och pizzakartonger.

Ämnet är långt ifrån ofarligt. En undergrupp, PFOS, förbjöds i EU efter indikationer på att det är cancerframkallande och kan ge leverskador. Efter det har industrin fortsatt ta fram mängder av nya varianter av samma ämne, där inget vet hur hälsovådliga de är.

PFAS-kemikalierna har det gemensamt att de är ytterst svårnedbrytbara i naturen. Erfarenheter tyder på att vissa av PFAS-ämnen aldrig bryts ner. Studier har visat på förhöjda halter i blodet på människor. Men också på isbjörnar i Arktis.

I Sverige har flera vattentäkter fått stängas när halterna överskridit EU:s gränsvärde. Brunnar och vattendrag nära flygplatser har visat sig vara extra utsatta.

Här är boven det släckningsskum som räddningstjänsten använder vid återkommande övningar. Flygplatser som pekats ut är bland annat Ronneby, Arvidsjaur och nu senast Visby.

Om PFAS som finns i skummet kan läcka ut i grundvattnet, hur är det då med Transports markpersonal som bemannar räddningsbilarna? Och för väktare som också kan ha brandskyddsuppgifter? Hur exponerade är de? Har det tagits blodprover?

Transports RSO Dan Holmberg säger:

– Såvitt jag vet har det inte gjorts några sådana studier. Det är heller ingen fråga som blivit prioriterad i vår egen skyddsorganisation. Kanske har Kommunal kommit längre.

Kommunal organiserar personal inom den vanliga räddningstjänsten. Ombudsman Mona Hjortzberg är ansvarig för räddningspersonalen.

Har Kommunal tagit några initiativ när det gäller PFAS och hur brandmännen kan ha påverkats?

– Är du journalist, då får du kontakta vår kommunikationsavdelning.

Okej, kan du bara svara ja eller nej på frågan då, så vet jag om det är någon idé att gå vidare dit?

– Jag svarar inte, du får kontakta vår kommunikationsavdelning.

För tre år sedan tog vatten- och avloppsföretagens branschorganisation, Svenskt Vatten, fram en rapport om PFAS. I den rekommenderas regeringen att driva på inom EU för ett förbud mot högflorerade ämnen i konsumentprodukter.

I rapporten intervjuas Åke Bergman, professor i miljömedicin vid Stockholms universitet, om PFOS och en annan variant, PFOA. Det är två PFAS-ämnen där riskerna är kända.

Han sade då:

– Tyvärr är båda substanserna extremt stabila och bioackumuleras genom bindning till proteiner som förekommer bland annat i blodet. Därför uppnås hos exponerade personer en hög halt av dessa ämnen i just blodet.

– Allt mer forskning tyder på att PFOS orsakar testikel- och njurcancer liksom skador på levern, nedsatt immunförsvar och hormonrubbingar hos människor.

Bergman fick också frågan om vad samhället vet om hälsoriskerna med de nya varianter av högfluorerade ämnen som lanseras i snabb takt.

– Mycket lite, tyvärr, svarade han.

En undersökning av privata brunnar kring Visby flygplats visar att 35 ligger över EU:s så kallade åtgärdsgräns på 90 nanogram per liter vatten. En diskussion pågår om att sänka gränsvärdet kraftigt och betydligt fler brunnar kan då hamna över ribban.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.