Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

– Ännu har inga studier gjorts på markpersonal som exponeras för skum, säger Dan Holmberg, regionalt skyddsombud (RSO) i Transport.

PFAS är en grupp om mer än 3 000 olika högflourerade kemikalier som människan framställt på syntetisk väg. Kemikalierna är smuts- och vattenavstötande och används i allt från mobiltelefoner till kläder, smink och pizzakartonger.

Ämnet är långt ifrån ofarligt. En undergrupp, PFOS, förbjöds i EU efter indikationer på att det är cancerframkallande och kan ge leverskador. Efter det har industrin fortsatt ta fram mängder av nya varianter av samma ämne, där inget vet hur hälsovådliga de är.

PFAS-kemikalierna har det gemensamt att de är ytterst svårnedbrytbara i naturen. Erfarenheter tyder på att vissa av PFAS-ämnen aldrig bryts ner. Studier har visat på förhöjda halter i blodet på människor. Men också på isbjörnar i Arktis.

I Sverige har flera vattentäkter fått stängas när halterna överskridit EU:s gränsvärde. Brunnar och vattendrag nära flygplatser har visat sig vara extra utsatta.

Här är boven det släckningsskum som räddningstjänsten använder vid återkommande övningar. Flygplatser som pekats ut är bland annat Ronneby, Arvidsjaur och nu senast Visby.

Om PFAS som finns i skummet kan läcka ut i grundvattnet, hur är det då med Transports markpersonal som bemannar räddningsbilarna? Och för väktare som också kan ha brandskyddsuppgifter? Hur exponerade är de? Har det tagits blodprover?

Transports RSO Dan Holmberg säger:

– Såvitt jag vet har det inte gjorts några sådana studier. Det är heller ingen fråga som blivit prioriterad i vår egen skyddsorganisation. Kanske har Kommunal kommit längre.

Kommunal organiserar personal inom den vanliga räddningstjänsten. Ombudsman Mona Hjortzberg är ansvarig för räddningspersonalen.

Har Kommunal tagit några initiativ när det gäller PFAS och hur brandmännen kan ha påverkats?

– Är du journalist, då får du kontakta vår kommunikationsavdelning.

Okej, kan du bara svara ja eller nej på frågan då, så vet jag om det är någon idé att gå vidare dit?

– Jag svarar inte, du får kontakta vår kommunikationsavdelning.

För tre år sedan tog vatten- och avloppsföretagens branschorganisation, Svenskt Vatten, fram en rapport om PFAS. I den rekommenderas regeringen att driva på inom EU för ett förbud mot högflorerade ämnen i konsumentprodukter.

I rapporten intervjuas Åke Bergman, professor i miljömedicin vid Stockholms universitet, om PFOS och en annan variant, PFOA. Det är två PFAS-ämnen där riskerna är kända.

Han sade då:

– Tyvärr är båda substanserna extremt stabila och bioackumuleras genom bindning till proteiner som förekommer bland annat i blodet. Därför uppnås hos exponerade personer en hög halt av dessa ämnen i just blodet.

– Allt mer forskning tyder på att PFOS orsakar testikel- och njurcancer liksom skador på levern, nedsatt immunförsvar och hormonrubbingar hos människor.

Bergman fick också frågan om vad samhället vet om hälsoriskerna med de nya varianter av högfluorerade ämnen som lanseras i snabb takt.

– Mycket lite, tyvärr, svarade han.

En undersökning av privata brunnar kring Visby flygplats visar att 35 ligger över EU:s så kallade åtgärdsgräns på 90 nanogram per liter vatten. En diskussion pågår om att sänka gränsvärdet kraftigt och betydligt fler brunnar kan då hamna över ribban.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

Transportarbetarens logga

Oklart vad som ligger bakom tankbilsförares död

Åkeri. Chauffören som på tisdagen hittades medvetslös vid en tankbil intill Vallviks bruk i Hälsingland har avlidit av skadorna. Varken åkeriet, som ligger i Gävle, eller facket vet i nuläget om föraren, en man i 50-årsåldern, skadat sig i arbetet eller drabbats av akut sjukdom.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.