Avtalsrörelsen

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Bevakning. De anställda i bevakningsföretagen har fått ett nytt avtal. Uppgörelsen, som tecknades vid 18-tiden på tisdagen, är treårig och ger totalt 1 702 kronor mer i månaden. I alla löneklasser.

ordningsvakter
Nytt avtal för bevakningsanställda.

– Vi har fått till ett acceptabelt avtal som gott och väl motsvarar märket på 6,5 procent. Dessutom lyckades vi lösa ett par principiellt viktiga frågor utan att avstå löneutrymme. Bland annat höjs nu hundersättningen rejält, säger Tommy Wreeth, förbundskassör och avtalsansvarig i Transport.

Väktare, ordningsvakter och andra anställda i bevakningsbranschen är Transports näst största medlemsgrupp.

Förhandlingarna om ett nytt löneavtal startade den 4 maj. Inledningsvis gick det trögt, men efter totalt fyra dagars manglande kunde parterna till slut enas.

Uppgörelsen löper över tre år – från den 1 juni 2017 till den 31 maj 2020. Grundlönerna höjs i tre steg. Första året ger 569 kronor, andra 521 kronor och sista året räknas lönerna upp med 612 kronor. Höjningarna gäller för samtliga tariffer och motsvarar 2,2 procent, 2,0 procent och till sist 2,3 procent.

OB och andra tillägg räknas upp med samma procentsatser.

– Det är viktigt för oss att vi nu har fått genom principen att alla tillägg skall konsekvenshöjas, inflikar Tommy Wreeth.

Procentuppräkningen gäller faktiskt inte för anställda som har egen hund i tjänsten. Där har ersättningen länge varit en het fråga. Många hundförare menar att ersättningen på 1 596,10 kronor i månaden knappt täckt fodret, än mindre andra kostnader – exempelvis veterinärbesök.

Nu höjs beloppet med över 150 kronor, det vill säga betydligt mer än märkets 6,5 procent. Första året blir hundersättningen 1 650 kronor, andra året 1 700 och tredje året 1 750 kronor.

Hur parkeringsvakter som utför övervakning på kommunal mark ska lönegrupperas var också en tvistefråga vid förhandlingsbordet. Nu får gruppen ett extra lönepåslag på en (1,0) krona var varje timme som jobbet utförs just på kommunal mark.

Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, BYA, kommer framöver att erbjuda utbildning för den här gruppen p-vakter. Lön utgår inte för de första nio utbildningsdagarna, för nyanställda.

En enig facklig delegation skrev på avtalet.

– Det bästa med uppgörelsen var att vi fick upp hundersättningen, summerar Ulf Karlander, väktare från Luleå.

Susanne Bergman Israelsson, väktare i Västerås, håller med. Och tillägger:

– En annan viktig sak är att kronpåslagen gäller i alla tariffer.

Stefan Andreasson jobbar på bevakningsföretaget Avarn i Malmö. Hur ser han på det nya avtalet?

– Skriv att jag är tillfreds. Men inte nöjd. Nöjda blir vi aldrig!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Christy Hoffman

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.