Avtalsrörelsen

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Bevakning. De anställda i bevakningsföretagen har fått ett nytt avtal. Uppgörelsen, som tecknades vid 18-tiden på tisdagen, är treårig och ger totalt 1 702 kronor mer i månaden. I alla löneklasser.

ordningsvakter
Nytt avtal för bevakningsanställda.

– Vi har fått till ett acceptabelt avtal som gott och väl motsvarar märket på 6,5 procent. Dessutom lyckades vi lösa ett par principiellt viktiga frågor utan att avstå löneutrymme. Bland annat höjs nu hundersättningen rejält, säger Tommy Wreeth, förbundskassör och avtalsansvarig i Transport.

Väktare, ordningsvakter och andra anställda i bevakningsbranschen är Transports näst största medlemsgrupp.

Förhandlingarna om ett nytt löneavtal startade den 4 maj. Inledningsvis gick det trögt, men efter totalt fyra dagars manglande kunde parterna till slut enas.

Uppgörelsen löper över tre år – från den 1 juni 2017 till den 31 maj 2020. Grundlönerna höjs i tre steg. Första året ger 569 kronor, andra 521 kronor och sista året räknas lönerna upp med 612 kronor. Höjningarna gäller för samtliga tariffer och motsvarar 2,2 procent, 2,0 procent och till sist 2,3 procent.

OB och andra tillägg räknas upp med samma procentsatser.

– Det är viktigt för oss att vi nu har fått genom principen att alla tillägg skall konsekvenshöjas, inflikar Tommy Wreeth.

Procentuppräkningen gäller faktiskt inte för anställda som har egen hund i tjänsten. Där har ersättningen länge varit en het fråga. Många hundförare menar att ersättningen på 1 596,10 kronor i månaden knappt täckt fodret, än mindre andra kostnader – exempelvis veterinärbesök.

Nu höjs beloppet med över 150 kronor, det vill säga betydligt mer än märkets 6,5 procent. Första året blir hundersättningen 1 650 kronor, andra året 1 700 och tredje året 1 750 kronor.

Hur parkeringsvakter som utför övervakning på kommunal mark ska lönegrupperas var också en tvistefråga vid förhandlingsbordet. Nu får gruppen ett extra lönepåslag på en (1,0) krona var varje timme som jobbet utförs just på kommunal mark.

Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, BYA, kommer framöver att erbjuda utbildning för den här gruppen p-vakter. Lön utgår inte för de första nio utbildningsdagarna, för nyanställda.

En enig facklig delegation skrev på avtalet.

– Det bästa med uppgörelsen var att vi fick upp hundersättningen, summerar Ulf Karlander, väktare från Luleå.

Susanne Bergman Israelsson, väktare i Västerås, håller med. Och tillägger:

– En annan viktig sak är att kronpåslagen gäller i alla tariffer.

Stefan Andreasson jobbar på bevakningsföretaget Avarn i Malmö. Hur ser han på det nya avtalet?

– Skriv att jag är tillfreds. Men inte nöjd. Nöjda blir vi aldrig!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?