Avtalsrörelsen

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Bevakning. De anställda i bevakningsföretagen har fått ett nytt avtal. Uppgörelsen, som tecknades vid 18-tiden på tisdagen, är treårig och ger totalt 1 702 kronor mer i månaden. I alla löneklasser.

ordningsvakter
Nytt avtal för bevakningsanställda.

– Vi har fått till ett acceptabelt avtal som gott och väl motsvarar märket på 6,5 procent. Dessutom lyckades vi lösa ett par principiellt viktiga frågor utan att avstå löneutrymme. Bland annat höjs nu hundersättningen rejält, säger Tommy Wreeth, förbundskassör och avtalsansvarig i Transport.

Väktare, ordningsvakter och andra anställda i bevakningsbranschen är Transports näst största medlemsgrupp.

Förhandlingarna om ett nytt löneavtal startade den 4 maj. Inledningsvis gick det trögt, men efter totalt fyra dagars manglande kunde parterna till slut enas.

Uppgörelsen löper över tre år – från den 1 juni 2017 till den 31 maj 2020. Grundlönerna höjs i tre steg. Första året ger 569 kronor, andra 521 kronor och sista året räknas lönerna upp med 612 kronor. Höjningarna gäller för samtliga tariffer och motsvarar 2,2 procent, 2,0 procent och till sist 2,3 procent.

OB och andra tillägg räknas upp med samma procentsatser.

– Det är viktigt för oss att vi nu har fått genom principen att alla tillägg skall konsekvenshöjas, inflikar Tommy Wreeth.

Procentuppräkningen gäller faktiskt inte för anställda som har egen hund i tjänsten. Där har ersättningen länge varit en het fråga. Många hundförare menar att ersättningen på 1 596,10 kronor i månaden knappt täckt fodret, än mindre andra kostnader – exempelvis veterinärbesök.

Nu höjs beloppet med över 150 kronor, det vill säga betydligt mer än märkets 6,5 procent. Första året blir hundersättningen 1 650 kronor, andra året 1 700 och tredje året 1 750 kronor.

Hur parkeringsvakter som utför övervakning på kommunal mark ska lönegrupperas var också en tvistefråga vid förhandlingsbordet. Nu får gruppen ett extra lönepåslag på en (1,0) krona var varje timme som jobbet utförs just på kommunal mark.

Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, BYA, kommer framöver att erbjuda utbildning för den här gruppen p-vakter. Lön utgår inte för de första nio utbildningsdagarna, för nyanställda.

En enig facklig delegation skrev på avtalet.

– Det bästa med uppgörelsen var att vi fick upp hundersättningen, summerar Ulf Karlander, väktare från Luleå.

Susanne Bergman Israelsson, väktare i Västerås, håller med. Och tillägger:

– En annan viktig sak är att kronpåslagen gäller i alla tariffer.

Stefan Andreasson jobbar på bevakningsföretaget Avarn i Malmö. Hur ser han på det nya avtalet?

– Skriv att jag är tillfreds. Men inte nöjd. Nöjda blir vi aldrig!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.