Annons:
Avtalsrörelsen

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Bevakning. De anställda i bevakningsföretagen har fått ett nytt avtal. Uppgörelsen, som tecknades vid 18-tiden på tisdagen, är treårig och ger totalt 1 702 kronor mer i månaden. I alla löneklasser.

ordningsvakter
Nytt avtal för bevakningsanställda.

– Vi har fått till ett acceptabelt avtal som gott och väl motsvarar märket på 6,5 procent. Dessutom lyckades vi lösa ett par principiellt viktiga frågor utan att avstå löneutrymme. Bland annat höjs nu hundersättningen rejält, säger Tommy Wreeth, förbundskassör och avtalsansvarig i Transport.

Väktare, ordningsvakter och andra anställda i bevakningsbranschen är Transports näst största medlemsgrupp.

Förhandlingarna om ett nytt löneavtal startade den 4 maj. Inledningsvis gick det trögt, men efter totalt fyra dagars manglande kunde parterna till slut enas.

Uppgörelsen löper över tre år – från den 1 juni 2017 till den 31 maj 2020. Grundlönerna höjs i tre steg. Första året ger 569 kronor, andra 521 kronor och sista året räknas lönerna upp med 612 kronor. Höjningarna gäller för samtliga tariffer och motsvarar 2,2 procent, 2,0 procent och till sist 2,3 procent.

OB och andra tillägg räknas upp med samma procentsatser.

– Det är viktigt för oss att vi nu har fått genom principen att alla tillägg skall konsekvenshöjas, inflikar Tommy Wreeth.

Procentuppräkningen gäller faktiskt inte för anställda som har egen hund i tjänsten. Där har ersättningen länge varit en het fråga. Många hundförare menar att ersättningen på 1 596,10 kronor i månaden knappt täckt fodret, än mindre andra kostnader – exempelvis veterinärbesök.

Nu höjs beloppet med över 150 kronor, det vill säga betydligt mer än märkets 6,5 procent. Första året blir hundersättningen 1 650 kronor, andra året 1 700 och tredje året 1 750 kronor.

Hur parkeringsvakter som utför övervakning på kommunal mark ska lönegrupperas var också en tvistefråga vid förhandlingsbordet. Nu får gruppen ett extra lönepåslag på en (1,0) krona var varje timme som jobbet utförs just på kommunal mark.

Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, BYA, kommer framöver att erbjuda utbildning för den här gruppen p-vakter. Lön utgår inte för de första nio utbildningsdagarna, för nyanställda.

En enig facklig delegation skrev på avtalet.

– Det bästa med uppgörelsen var att vi fick upp hundersättningen, summerar Ulf Karlander, väktare från Luleå.

Susanne Bergman Israelsson, väktare i Västerås, håller med. Och tillägger:

– En annan viktig sak är att kronpåslagen gäller i alla tariffer.

Stefan Andreasson jobbar på bevakningsföretaget Avarn i Malmö. Hur ser han på det nya avtalet?

– Skriv att jag är tillfreds. Men inte nöjd. Nöjda blir vi aldrig!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.