Nytt avtal i Gävle öppnar upp för dumpade löner

Tre gånger bjöds facket in för att lämna synpunkter på den nya upphandlingen av sjukresor i Gävle. Men när avtalet trädde i kraft förra veckan fanns inte ett enda krav på schysta villkor för personalen. Transports Niclas Sandström hade talat för döva öron. – Det är så jävla dåligt, säger han.

I det gamla avtalet för sjukresor och andra samhällsbetalda resor i Gävleborgs län ställdes inga krav på kollektivavtal – det tillåter ju inte lagen. Däremot fanns det en formulering om att leverantörerna skulle tillämpa lag, avtal eller vad som är praxis i branschen.

I det nya avtalet, som började gälla den 13 juni, är de där orden puts väck. I stället står det att leverantören ska verka för att de anställda får levnadslöner – som inte får vara lägre än lagstadgade minimilöner. Men några lagstadgade minimilöner finns inte i Sverige. I praktiken innebär det här att förarna från och med nu kan få hur låg lön som helst.

– Det ställs några krav på kvalitet och miljö, säger fackets ombudsman Niclas Sandström, men när det gäller personal finns det bara en bilaga från Sveriges Kommuner och Landsting som förbjuder barnarbete och så vidare. Den hade de lika gärna kunnat låta bli.

Transportarbetaren har försökt nå Göran Klang, upphandlare på Region Gävleborg, för en kommentar. Han svarar att han inte har tid att svara på frågor just nu. Men enligt Niclas Sandström har Göran Klang sagt att det inte går att ställa några krav om att hålla sig till kollektivavtalets nivåer.

– Vilket är otroligt märkligt, säger han. Det har man ju alltid gjort innan! I region Dalarna har man till exempel även ställt krav på fasta löner.

Inför det nya avtalet, som gäller i fem år, bjöds facket in tre gånger till så kallade samrådsmöten. Synpunkterna lämnades in, men av slutresultatet att döma har upphandlarna struntat blankt i vad facket hade att säga.

– Det känns ju för jävligt, säger Niclas Sandström. Man borde få något tillbaka, men nu blev det bara ännu sämre. Det värsta när man bara går på lägsta pris och samtidigt kör på provision är att jag inte tror att man kan betala löner. Det finns ju en gräns för hur mycket man måste köra in innan man går i konkurs. Det är så jävla dåligt.

Inför nästa upphandling tänker Niclas Sandström tillämpa en medveten strategi. Han ska vända sig direkt till politikerna.

– Det är inte Göran Klang som bestämmer, säger han. Det är politikerna och jag tror varken de kan det här eller har förstått hur det fungerar. Vi måste informera dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.