Nytt avtal i Gävle öppnar upp för dumpade löner

Tre gånger bjöds facket in för att lämna synpunkter på den nya upphandlingen av sjukresor i Gävle. Men när avtalet trädde i kraft förra veckan fanns inte ett enda krav på schysta villkor för personalen. Transports Niclas Sandström hade talat för döva öron. – Det är så jävla dåligt, säger han.

I det gamla avtalet för sjukresor och andra samhällsbetalda resor i Gävleborgs län ställdes inga krav på kollektivavtal – det tillåter ju inte lagen. Däremot fanns det en formulering om att leverantörerna skulle tillämpa lag, avtal eller vad som är praxis i branschen.

I det nya avtalet, som började gälla den 13 juni, är de där orden puts väck. I stället står det att leverantören ska verka för att de anställda får levnadslöner – som inte får vara lägre än lagstadgade minimilöner. Men några lagstadgade minimilöner finns inte i Sverige. I praktiken innebär det här att förarna från och med nu kan få hur låg lön som helst.

– Det ställs några krav på kvalitet och miljö, säger fackets ombudsman Niclas Sandström, men när det gäller personal finns det bara en bilaga från Sveriges Kommuner och Landsting som förbjuder barnarbete och så vidare. Den hade de lika gärna kunnat låta bli.

Transportarbetaren har försökt nå Göran Klang, upphandlare på Region Gävleborg, för en kommentar. Han svarar att han inte har tid att svara på frågor just nu. Men enligt Niclas Sandström har Göran Klang sagt att det inte går att ställa några krav om att hålla sig till kollektivavtalets nivåer.

– Vilket är otroligt märkligt, säger han. Det har man ju alltid gjort innan! I region Dalarna har man till exempel även ställt krav på fasta löner.

Inför det nya avtalet, som gäller i fem år, bjöds facket in tre gånger till så kallade samrådsmöten. Synpunkterna lämnades in, men av slutresultatet att döma har upphandlarna struntat blankt i vad facket hade att säga.

– Det känns ju för jävligt, säger Niclas Sandström. Man borde få något tillbaka, men nu blev det bara ännu sämre. Det värsta när man bara går på lägsta pris och samtidigt kör på provision är att jag inte tror att man kan betala löner. Det finns ju en gräns för hur mycket man måste köra in innan man går i konkurs. Det är så jävla dåligt.

Inför nästa upphandling tänker Niclas Sandström tillämpa en medveten strategi. Han ska vända sig direkt till politikerna.

– Det är inte Göran Klang som bestämmer, säger han. Det är politikerna och jag tror varken de kan det här eller har förstått hur det fungerar. Vi måste informera dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.