Nya regler öppnar för mer klampning

Hårdare regler. Fler fuskåkerier kan få betala sanktionsavgift till Transportstyrelsen – annars kan polisen låsa fast lastbilen. Regeringen föreslår att reglerna ska ändras. – Det är bra att det blir tydligare regler, säger Antti Vainio på Transport.

I höstas gjorde Transportstyrelsen en ny tolkning av reglerna kring cabotagebrott. Ändringen innebär att färre fuskare än tidigare har fått betala böter, eller sanktionsavgift som det egentligen heter.

Sedan 2015 kan Transportstyrelsen kräva in sanktionsavgift från utländska åkerier som bryter mot reglerna om cabotage, det vill säga – de har kört för många inrikestransporter i Sverige. Anledningen att sanktionsavgiften infördes var att det skulle gå fort och vara effektivt, jämför med långa rättsprocesser med osäker utgång.

Men som reglerna nu är skrivna kan Transportstyrelsen bara ta ut sanktionsavgiften om den regelbrytande transporten räknas som cabotage. Annars är det en fråga för åklagare att ta tag i. Men som Transportabetaren tidigare har berättat var det svårt för åklagare driva fall till kännbara straff.

Låt oss ta två påhittade exempel för att beskriva hur dagens regler låter fuskare komma undan och slippa sanktionsavgift.

Det första exemplet:

Ett åkeri från Tyskland skickar upp en lastbil som kör i Sverige. De har inte gjort en internationell transport utan kör helt enkelt utan tillstånd. Om en polis stoppar lastbilen, ringer till Transportstyrelsen och frågar om hen kan utdela sanktionsavgift blir svaret nej. Eftersom reglerna säger att det ska handla om cabotagebrott räknas lastbilen helt enkelt inte in.

Däremot finns en möjlighet för åklagare att driva frågan rättsligt. Om det i det fallet ens blir ett straff har det hittills varit vanligast med böter på några tusenlappar för föraren.

Det andra exemplet:

Ett åkeri från Rumänien kör en internationell transport till Sverige. Efter den har de – enligt cabotagereglerna – rätt att göra tre inrikesleveranser inom sju dagar. Om bilen gör fyra leveranser inom sju dagar kan de få betala sanktionsavgift, detsamma om bilen gör tre leveranser under en period på mer än sju dagar. I båda fallen bryter åkeriet mot cabotagereglerna.

Men är lastbilen verksam i Sverige i mer än sju dagar och gör fler än tre leveranser är det inte längre att betrakta som cabotage. Då går det helt plötsligt inte att kräva in sanktionsavgift. Då är det än en gång åklagare och eventuell rättsprocess som gäller.

Med de nya reglerna ska kryphålen täppas igen. Både cabotagebrott och otillåten kombitrafik täcks in i dem. De påhittade fuskarna ovan får med den nya skrivningen med största sannolikhet betala sanktionsavgift.

Mattias Andersson är utredare på Transportstyrelsen. Han tror att förtydligandet kommer att ge resultat:

– Det kommer det högst troligt att göra. Tidigare har reglerna kring sanktionsavgift varit krångliga och svåra att genomdriva. Förändringen kommer att ha positiv effekt, säger han.

De nya reglerna börjar gälla den 1 juli i år – om regeringen inte ändrar sig efter att myndigheter, organisationer och andra remissinstanser har kommenterat det.

Transport välkomnar förändringen:

– Det är så klart bra att det blir tydligare regler, men det behövs också fler och effektivare kontroller, säger Antti Vainio, utredare på förbundet.

Trots att Antti Vainio är positiv till regelförändringarna pekar han på att många av de stora problemen i åkerinäringen ändå finns kvar. Dels är formuleringarna luddiga kring hur långt en kombitransport från tåg får gå. Dels finns det kvar andra kryphål i lagen. Till exempel kan ett åkeri köra tre cabotagesträckor i Sverige, för att sedan köra ett lass till exempelvis Oslo och därefter komma tillbaka och köra igen.

– Det räcker för dem att visa att de har gjort en internationell transport så kan de göra tre nya körningar i Sverige. Cabotagetrafik ska enligt lag vara tillfälligt, men det går inte att kontrollera om åkerierna kör dessa transporter kontinuerligt så länge de även kör internationella transporter emellan. Vi vill ha gps-spårning som visar hur de kört innan den internationella transporten., säger Antti Vainio.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofie Rehnström

Sofie Rehnström

… LO-jurist som skrivit ett kritiskt svar till ett lagförslag om företagshemligheter.

Polisen kan låsa fast fuskare igen

Åkeri. Regeringen har skrivit om reglerna när det gäller cabotagebrott. Från den 17 juli kan polisen låsa fast fler lastbilar som körts för mycket i Sverige. Fordonen får stå kvar tills sanktionsavgiften är betald.

Ny lag ger chefen mer ansvar för rehab

Nytt förslag. Arbetsgivare kan tvingas ta fram en plan för rehabilitering efter 30 dagars sjukskrivning, enligt ett nytt lagförslag från regeringen och Vänsterpartiet.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.