Nya regler öppnar för mer klampning

Hårdare regler. Fler fuskåkerier kan få betala sanktionsavgift till Transportstyrelsen – annars kan polisen låsa fast lastbilen. Regeringen föreslår att reglerna ska ändras. – Det är bra att det blir tydligare regler, säger Antti Vainio på Transport.

I höstas gjorde Transportstyrelsen en ny tolkning av reglerna kring cabotagebrott. Ändringen innebär att färre fuskare än tidigare har fått betala böter, eller sanktionsavgift som det egentligen heter.

Sedan 2015 kan Transportstyrelsen kräva in sanktionsavgift från utländska åkerier som bryter mot reglerna om cabotage, det vill säga – de har kört för många inrikestransporter i Sverige. Anledningen att sanktionsavgiften infördes var att det skulle gå fort och vara effektivt, jämför med långa rättsprocesser med osäker utgång.

Men som reglerna nu är skrivna kan Transportstyrelsen bara ta ut sanktionsavgiften om den regelbrytande transporten räknas som cabotage. Annars är det en fråga för åklagare att ta tag i. Men som Transportabetaren tidigare har berättat var det svårt för åklagare driva fall till kännbara straff.

Låt oss ta två påhittade exempel för att beskriva hur dagens regler låter fuskare komma undan och slippa sanktionsavgift.

Det första exemplet:

Ett åkeri från Tyskland skickar upp en lastbil som kör i Sverige. De har inte gjort en internationell transport utan kör helt enkelt utan tillstånd. Om en polis stoppar lastbilen, ringer till Transportstyrelsen och frågar om hen kan utdela sanktionsavgift blir svaret nej. Eftersom reglerna säger att det ska handla om cabotagebrott räknas lastbilen helt enkelt inte in.

Däremot finns en möjlighet för åklagare att driva frågan rättsligt. Om det i det fallet ens blir ett straff har det hittills varit vanligast med böter på några tusenlappar för föraren.

Det andra exemplet:

Ett åkeri från Rumänien kör en internationell transport till Sverige. Efter den har de – enligt cabotagereglerna – rätt att göra tre inrikesleveranser inom sju dagar. Om bilen gör fyra leveranser inom sju dagar kan de få betala sanktionsavgift, detsamma om bilen gör tre leveranser under en period på mer än sju dagar. I båda fallen bryter åkeriet mot cabotagereglerna.

Men är lastbilen verksam i Sverige i mer än sju dagar och gör fler än tre leveranser är det inte längre att betrakta som cabotage. Då går det helt plötsligt inte att kräva in sanktionsavgift. Då är det än en gång åklagare och eventuell rättsprocess som gäller.

Med de nya reglerna ska kryphålen täppas igen. Både cabotagebrott och otillåten kombitrafik täcks in i dem. De påhittade fuskarna ovan får med den nya skrivningen med största sannolikhet betala sanktionsavgift.

Mattias Andersson är utredare på Transportstyrelsen. Han tror att förtydligandet kommer att ge resultat:

– Det kommer det högst troligt att göra. Tidigare har reglerna kring sanktionsavgift varit krångliga och svåra att genomdriva. Förändringen kommer att ha positiv effekt, säger han.

De nya reglerna börjar gälla den 1 juli i år – om regeringen inte ändrar sig efter att myndigheter, organisationer och andra remissinstanser har kommenterat det.

Transport välkomnar förändringen:

– Det är så klart bra att det blir tydligare regler, men det behövs också fler och effektivare kontroller, säger Antti Vainio, utredare på förbundet.

Trots att Antti Vainio är positiv till regelförändringarna pekar han på att många av de stora problemen i åkerinäringen ändå finns kvar. Dels är formuleringarna luddiga kring hur långt en kombitransport från tåg får gå. Dels finns det kvar andra kryphål i lagen. Till exempel kan ett åkeri köra tre cabotagesträckor i Sverige, för att sedan köra ett lass till exempelvis Oslo och därefter komma tillbaka och köra igen.

– Det räcker för dem att visa att de har gjort en internationell transport så kan de göra tre nya körningar i Sverige. Cabotagetrafik ska enligt lag vara tillfälligt, men det går inte att kontrollera om åkerierna kör dessa transporter kontinuerligt så länge de även kör internationella transporter emellan. Vi vill ha gps-spårning som visar hur de kört innan den internationella transporten., säger Antti Vainio.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofie Rehnström

Sofie Rehnström

… LO-jurist som skrivit ett kritiskt svar till ett lagförslag om företagshemligheter.

Polisen kan låsa fast fuskare igen

Åkeri. Regeringen har skrivit om reglerna när det gäller cabotagebrott. Från den 17 juli kan polisen låsa fast fler lastbilar som körts för mycket i Sverige. Fordonen får stå kvar tills sanktionsavgiften är betald.

Ny lag ger chefen mer ansvar för rehab

Nytt förslag. Arbetsgivare kan tvingas ta fram en plan för rehabilitering efter 30 dagars sjukskrivning, enligt ett nytt lagförslag från regeringen och Vänsterpartiet.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

Upprop mot sextrakasserier söker fler berättelser

Arbetsmiljö. Berättelserna om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong från transportbranscherna har inte strömmat in. Nu öppnar administratörerna för total anonymitet.