Nya regler kring förarkort kan göra praktiken sämre

Utbildning. Ska gymnasieelever på landets transportutbildningar inte längre kunna köra tunga lastbilar under sin praktik? Det kan bli verklighet om Transportstyrelsens förslag till förändringar av reglerna kring färdskrivarkort genomförs.

Tunga företrädare för Transport och Transportföretagen skriver en gemensam debattartikel på SvD Debatt där de beskriver hur förslaget försämrar gymnasiernas arbetsplatsförlagda praktik (APL).

Transportstyrelsen vill i sitt förslag till regelförändringar att elever vid transportutbildningarna inte längre ska kunna ansöka om förarkort. Utan kortet kan de inte övningsköra i verkliga situationer med handledare under sin APL.

Om förslaget blir verklighet drabbar det branschen hårt, skriver bland andra Transports ordförande, Lars Lindgren, och Transportföretagens vd, Mattias Dahl, i en gemensam debattartikel på Svenska Dagbladets debattsajt.

Anna Westerlund är sektionschef för regler trafik på Transportstyrelsen.

– Det här är en tolkning som Transportstyrelsen har gjort av YKB-lagen. Vi har då kommit fram till att man inte får övningsköra i kommersiell trafik under sin praktiktid, säger hon, och fortsätter:

– Men det är just en tolkning och någon rättslig prövning finns inte i frågan ännu.

Remissvaren, som ska vara inne senast på fredag, kommer att visa hur branschen och andra berörda ser på frågan.

– Vi har ingen prestige i det här.

En sammanställning av remissvaren kommer enligt Anna Westerlund att finnas klar under våren, då ett nytt förslag ska presenteras.

Men under tiden hänger frågan i luften med en hård kritik mot myndigheten.

”För oss i branschen är det förvånande att Transportstyrelsen på oklara grunder vill stoppa ett så väl fungerande upplägg – vilket blir det faktiska resultatet av att eleverna inte längre kan ansöka om det obligatoriska förarkortet”, skriver facket och arbetsgivarna bland annat i debattartikeln.

Systemet med att eleverna under sin APL på sammanlagt 15 veckor kan köra riktiga bilar i verkliga situationer har funnits sedan 2009, och har enligt artikelförfattarna fungerat utmärkt med få olyckor och incidenter.

”Ställningstagandet är överraskande eftersom varken näringen eller myndigheten tidigare sett några lagliga hinder.”

”Får Transportstyrelsen sin vilja igenom kommer det enbart att landa i färre och sämre utbildade förare. Samtidigt kommer skolan längre från näringslivet – vilket på sikt försvårar för eleverna att ta sig in i arbetslivet”, skriver man och uppmanar myndigheten att ”tänka om”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.