Nya regler kring förarkort kan göra praktiken sämre

Utbildning. Ska gymnasieelever på landets transportutbildningar inte längre kunna köra tunga lastbilar under sin praktik? Det kan bli verklighet om Transportstyrelsens förslag till förändringar av reglerna kring färdskrivarkort genomförs.

Tunga företrädare för Transport och Transportföretagen skriver en gemensam debattartikel på SvD Debatt där de beskriver hur förslaget försämrar gymnasiernas arbetsplatsförlagda praktik (APL).

Transportstyrelsen vill i sitt förslag till regelförändringar att elever vid transportutbildningarna inte längre ska kunna ansöka om förarkort. Utan kortet kan de inte övningsköra i verkliga situationer med handledare under sin APL.

Om förslaget blir verklighet drabbar det branschen hårt, skriver bland andra Transports ordförande, Lars Lindgren, och Transportföretagens vd, Mattias Dahl, i en gemensam debattartikel på Svenska Dagbladets debattsajt.

Anna Westerlund är sektionschef för regler trafik på Transportstyrelsen.

– Det här är en tolkning som Transportstyrelsen har gjort av YKB-lagen. Vi har då kommit fram till att man inte får övningsköra i kommersiell trafik under sin praktiktid, säger hon, och fortsätter:

– Men det är just en tolkning och någon rättslig prövning finns inte i frågan ännu.

Remissvaren, som ska vara inne senast på fredag, kommer att visa hur branschen och andra berörda ser på frågan.

– Vi har ingen prestige i det här.

En sammanställning av remissvaren kommer enligt Anna Westerlund att finnas klar under våren, då ett nytt förslag ska presenteras.

Men under tiden hänger frågan i luften med en hård kritik mot myndigheten.

”För oss i branschen är det förvånande att Transportstyrelsen på oklara grunder vill stoppa ett så väl fungerande upplägg – vilket blir det faktiska resultatet av att eleverna inte längre kan ansöka om det obligatoriska förarkortet”, skriver facket och arbetsgivarna bland annat i debattartikeln.

Systemet med att eleverna under sin APL på sammanlagt 15 veckor kan köra riktiga bilar i verkliga situationer har funnits sedan 2009, och har enligt artikelförfattarna fungerat utmärkt med få olyckor och incidenter.

”Ställningstagandet är överraskande eftersom varken näringen eller myndigheten tidigare sett några lagliga hinder.”

”Får Transportstyrelsen sin vilja igenom kommer det enbart att landa i färre och sämre utbildade förare. Samtidigt kommer skolan längre från näringslivet – vilket på sikt försvårar för eleverna att ta sig in i arbetslivet”, skriver man och uppmanar myndigheten att ”tänka om”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.