Nya regler kring förarkort kan göra praktiken sämre

Utbildning. Ska gymnasieelever på landets transportutbildningar inte längre kunna köra tunga lastbilar under sin praktik? Det kan bli verklighet om Transportstyrelsens förslag till förändringar av reglerna kring färdskrivarkort genomförs.

Tunga företrädare för Transport och Transportföretagen skriver en gemensam debattartikel på SvD Debatt där de beskriver hur förslaget försämrar gymnasiernas arbetsplatsförlagda praktik (APL).

Transportstyrelsen vill i sitt förslag till regelförändringar att elever vid transportutbildningarna inte längre ska kunna ansöka om förarkort. Utan kortet kan de inte övningsköra i verkliga situationer med handledare under sin APL.

Om förslaget blir verklighet drabbar det branschen hårt, skriver bland andra Transports ordförande, Lars Lindgren, och Transportföretagens vd, Mattias Dahl, i en gemensam debattartikel på Svenska Dagbladets debattsajt.

Anna Westerlund är sektionschef för regler trafik på Transportstyrelsen.

– Det här är en tolkning som Transportstyrelsen har gjort av YKB-lagen. Vi har då kommit fram till att man inte får övningsköra i kommersiell trafik under sin praktiktid, säger hon, och fortsätter:

– Men det är just en tolkning och någon rättslig prövning finns inte i frågan ännu.

Remissvaren, som ska vara inne senast på fredag, kommer att visa hur branschen och andra berörda ser på frågan.

– Vi har ingen prestige i det här.

En sammanställning av remissvaren kommer enligt Anna Westerlund att finnas klar under våren, då ett nytt förslag ska presenteras.

Men under tiden hänger frågan i luften med en hård kritik mot myndigheten.

”För oss i branschen är det förvånande att Transportstyrelsen på oklara grunder vill stoppa ett så väl fungerande upplägg – vilket blir det faktiska resultatet av att eleverna inte längre kan ansöka om det obligatoriska förarkortet”, skriver facket och arbetsgivarna bland annat i debattartikeln.

Systemet med att eleverna under sin APL på sammanlagt 15 veckor kan köra riktiga bilar i verkliga situationer har funnits sedan 2009, och har enligt artikelförfattarna fungerat utmärkt med få olyckor och incidenter.

”Ställningstagandet är överraskande eftersom varken näringen eller myndigheten tidigare sett några lagliga hinder.”

”Får Transportstyrelsen sin vilja igenom kommer det enbart att landa i färre och sämre utbildade förare. Samtidigt kommer skolan längre från näringslivet – vilket på sikt försvårar för eleverna att ta sig in i arbetslivet”, skriver man och uppmanar myndigheten att ”tänka om”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

Esmeralda Wenebro bakom ratten.

Transportplugg ger jobb

Utbildning. Gymnasielever som har pluggat fordon och transport får jobb efter skolan. Runt sju av tio arbetar dessutom i den bransch de har utbildat sig till.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.