Avtalsrörelsen

Nya löner för tidningsbud och reklamutdelare

Tidningsbud/reklamutdelare. Lönehöjningar är klara för tidningsbud och reklamutdelare. Avtalen löper på 13 respektive 15 månader.

Transport är inne på upploppet i årets avtalsrörelse. I dag, tisdag, blev två uppgörelser klara. Båda avtalen hade löpt ut den sista mars och löneökningarna kommer att betalas ut retroaktivt sedan dess.

Tidningsbudens löner höjs med 2,38 procent. Det betyder att ett bud med tio års erfarenhet får sin månadslön höjd med 624 kronor när hen delar ut morgontidningar. För en nyanställd ökar månadslönen med 512 kronor. Dock arbetar tidningsbuden som regel inte heltid.

Samtliga tillägg höjs också med 2,38 procent för tidningsbuden.

Deras höjningar ska snarast betalas ut retroaktivt, dock senast tillsammans med julilönen.

I dag har tidningsbuden olika lön när de delar ut morgontidningar jämfört med när de ägnar sig åt ”övrigt distributionsarbete”. En fråga som Transports avtalsdelegation ville ändra på i årets förhandlingar.

– Vi har bildat en arbetsgrupp med arbetsgivarna, berättar Jerker Nilsson, central ombudsman som har förhandlat för Transport. I den ska vi analysera frågan för att se om det går att slå ihop de båda lönerna till en under nästa års avtalsrörelse.

En annan förändring för tidningsbuden är att arbetsmiljöfrågor kommer att hanteras av Tya – som är en förkortning av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Branschens egen arbetsmiljönämnd Tan ska bli vilande. Förutsättningen är att Medieföretagens bransch för tidningsdistribution planenligt ansluter sig till Tya för en tvåårig försöksperiod. Om anknytningen till Tya sedan blir permanent läggs Tan ner.

Medieföretagen ingår i Almega, och det gör även Tjänsteföretagen som är Transports motpart när det handlar om reklamutdelare. Avtalet är ett av fackets allra minsta.

Månadslönen för de runt 65 personer som går på avtalet höjs med 588 kronor och 50 öre. Den som jobbar deltid får en höjning i förhållande till hur mycket hen jobbar.

Övriga ersättningar höjs med 2,75 procent i avtalet för distribution av direktreklam.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Karin Westberg

Slut på tidningsutdelning i skärgården

Tidningsbud. Efter 29 år är det slut. Karin Westberg delar ut tidningarna på Brännö, utanför Göteborg, sju dagar i veckan. Men från den 1 december får prenumeranterna själva hämta sina morgontidningar i en låda vid bryggan.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?