Hamnarbetarförbundet presskonferens
Close
Hamnarbetarförbundets toppar på presskonferens: Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, Anders Forsström, sitter i verkställande utskottet och är hamnarbetare i Stockholm, Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, samt Thomas Höglund, ledamot i förbundsstyrelsen och hamnarbetare i Piteå.
Close

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet (HF) varslade i dag som ett svar på resultatlösa förhandlingar om ett eget kollektivavtal i hamnarna. Arbetsnedläggelse i nio hamnar och blockad i ytterligare tre är bara början på HF:s planerade strid med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar.

– Varslen kommer att fortgå de kommande veckorna, sa Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, på en presskonferens i eftermiddags.

Han berättade att omkring hälften av HF-medlemmarna tas ut i det första varslet, och att hela förbundet kommer att involveras framöver.

– Varslen är att betrakta som varningsstrejker. Vi går ut i punktstrejker på strategiska tidpunkter.

Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, fyllde på:

– Vi lägger ner arbetet när det gör som mest nytta, när det blir de största störningarna. Då kan vi få i gång ett samtal med arbetsgivarna igen.

HF har vid fem tillfällen under hösten förhandlat med Sveriges Hamnar. Målet för HF var ett eget avtal med arbetsgivarna, där förbundet är fristående part. Fackförbundet tackade nej till ett hängavtal på Transports gällande stuveriavtal.

Stridsåtgärderna kommer att få allvarliga konsekvenser, enligt arbetsgivarna. Sveriges Hamnar beklagar i dag motpartens varsel, grundinställningen hos arbetsgivarna är att de inte kan erbjuda HF mer än det de redan gjort.

– Det avtal vi erbjuder innebär en rättslig garanti om samma anställningsvillkor som för alla hamnarbetare i Sverige. Det skulle även ge Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter och inflytande över arbetsmiljön., säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef i Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.

Upprepade HF-konflikter, framför allt i Göteborgs hamn, är en orsak till att de fackliga huvudorganisationerna i våras gick samman med arbetsgivarna och föreslog förändringar i konflikträtten. Parterna på arbetsmarknaden kände hotet från en statlig utredning och förekom den med ett förslag som dåvarande rödgröna regeringen tog till sig.

Tidningen Arbetsvärlden har i dag intervjuat Erland Olauson, LO:s före detta förste vice ordförande och avtalschef, och den som snickrade ihop parternas förslag till nya konfliktregler. Han konstaterar att dagens HF-varsel troligen skulle vara olagligt med den lag som förväntas träda i kraft om ett år. Detta eftersom Hamnarbetarförbundet har fått erbjudandet om ett hängavtal.

– Då skulle jag göra bedömningen att förbundet inte vill ha något avtal och stridsåtgärden skulle vara otillåten, säger Erland Olauson till Arbetsvärlden.

Åter till presskonferensen med HF. Transportarbetaren undrade vad fackförbundet har för förväntningar på Transport och de transportmedlemmar som arbetar i de strejkuttagna hamnarna.

– Vi försöker att inte kommentera vad vi tycker att Transport ska göra, svarade Erik Helgesson. Det är arbetsgivarna som har ansvar för sin personal.

Någon begäran om sympatiåtgärder är alltså inte aktuell för tillfället.

Hur länge har Hamnarbetarförbundet råd med strejker och blockader?

– Senast vi använde stridskassan var 1980, om vi undantar när våra medlemmar var lockoutade 2017, säger Erik Helgesson. Vi har för vana att inte betala ut strejkersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Magnus Söderström:
    28 januari, 2019

    Dom går väl ut för att arbetsgivaren inte går med på ett bra avtal för medlemmarna.

    A r betsgivten försöker alltid sko sig själv och strunta i arbetaren.
    Dom tänker inte på att alla kostnader går upp i samhället men lönen hår sällan upp.

    Bra att de blir strejk och det är bara fega feta arbetagivare som välkomnar den nya lagen ang strejk rätten.

    Stå på er hamnarbetar förbundet.

  2. Hans Johansson:
    21 januari, 2019

    Frågan som alla fackligt engagerade borde ställa är väl varför arbetsgivarna lägger ner så mycket kraft och energi på att förhindra ett avtal direkt med Hamnarbetarförbundet.
    Och varför en antistrejk-lag när det var APMs lockouter som orsakade de stora problemen?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.