Hamnarbetarförbundet presskonferens
Close
Hamnarbetarförbundets toppar på presskonferens: Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, Anders Forsström, sitter i verkställande utskottet och är hamnarbetare i Stockholm, Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, samt Thomas Höglund, ledamot i förbundsstyrelsen och hamnarbetare i Piteå.
Close

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet (HF) varslade i dag som ett svar på resultatlösa förhandlingar om ett eget kollektivavtal i hamnarna. Arbetsnedläggelse i nio hamnar och blockad i ytterligare tre är bara början på HF:s planerade strid med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar.

– Varslen kommer att fortgå de kommande veckorna, sa Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, på en presskonferens i eftermiddags.

Han berättade att omkring hälften av HF-medlemmarna tas ut i det första varslet, och att hela förbundet kommer att involveras framöver.

– Varslen är att betrakta som varningsstrejker. Vi går ut i punktstrejker på strategiska tidpunkter.

Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, fyllde på:

– Vi lägger ner arbetet när det gör som mest nytta, när det blir de största störningarna. Då kan vi få i gång ett samtal med arbetsgivarna igen.

HF har vid fem tillfällen under hösten förhandlat med Sveriges Hamnar. Målet för HF var ett eget avtal med arbetsgivarna, där förbundet är fristående part. Fackförbundet tackade nej till ett hängavtal på Transports gällande stuveriavtal.

Stridsåtgärderna kommer att få allvarliga konsekvenser, enligt arbetsgivarna. Sveriges Hamnar beklagar i dag motpartens varsel, grundinställningen hos arbetsgivarna är att de inte kan erbjuda HF mer än det de redan gjort.

– Det avtal vi erbjuder innebär en rättslig garanti om samma anställningsvillkor som för alla hamnarbetare i Sverige. Det skulle även ge Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter och inflytande över arbetsmiljön., säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef i Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.

Upprepade HF-konflikter, framför allt i Göteborgs hamn, är en orsak till att de fackliga huvudorganisationerna i våras gick samman med arbetsgivarna och föreslog förändringar i konflikträtten. Parterna på arbetsmarknaden kände hotet från en statlig utredning och förekom den med ett förslag som dåvarande rödgröna regeringen tog till sig.

Tidningen Arbetsvärlden har i dag intervjuat Erland Olauson, LO:s före detta förste vice ordförande och avtalschef, och den som snickrade ihop parternas förslag till nya konfliktregler. Han konstaterar att dagens HF-varsel troligen skulle vara olagligt med den lag som förväntas träda i kraft om ett år. Detta eftersom Hamnarbetarförbundet har fått erbjudandet om ett hängavtal.

– Då skulle jag göra bedömningen att förbundet inte vill ha något avtal och stridsåtgärden skulle vara otillåten, säger Erland Olauson till Arbetsvärlden.

Åter till presskonferensen med HF. Transportarbetaren undrade vad fackförbundet har för förväntningar på Transport och de transportmedlemmar som arbetar i de strejkuttagna hamnarna.

– Vi försöker att inte kommentera vad vi tycker att Transport ska göra, svarade Erik Helgesson. Det är arbetsgivarna som har ansvar för sin personal.

Någon begäran om sympatiåtgärder är alltså inte aktuell för tillfället.

Hur länge har Hamnarbetarförbundet råd med strejker och blockader?

– Senast vi använde stridskassan var 1980, om vi undantar när våra medlemmar var lockoutade 2017, säger Erik Helgesson. Vi har för vana att inte betala ut strejkersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Magnus Söderström:
    28 januari, 2019

    Dom går väl ut för att arbetsgivaren inte går med på ett bra avtal för medlemmarna.

    A r betsgivten försöker alltid sko sig själv och strunta i arbetaren.
    Dom tänker inte på att alla kostnader går upp i samhället men lönen hår sällan upp.

    Bra att de blir strejk och det är bara fega feta arbetagivare som välkomnar den nya lagen ang strejk rätten.

    Stå på er hamnarbetar förbundet.

  2. Hans Johansson:
    21 januari, 2019

    Frågan som alla fackligt engagerade borde ställa är väl varför arbetsgivarna lägger ner så mycket kraft och energi på att förhindra ett avtal direkt med Hamnarbetarförbundet.
    Och varför en antistrejk-lag när det var APMs lockouter som orsakade de stora problemen?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Transportarbetarens logga

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Gate gourmet vill byta avtal, sänka löner och införa deltider

Flyg. Cateringföretaget Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill säga upp alla anställda på Transports avtal. Nästa steg är att gå över till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För personalen skulle det innebära kraftigt sänkta löner. Företaget vill dessutom ”hyvla ner” till deltidstjänster.

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.