Hamnarbetarförbundet presskonferens
Close
Hamnarbetarförbundets toppar på presskonferens: Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, Anders Forsström, sitter i verkställande utskottet och är hamnarbetare i Stockholm, Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, samt Thomas Höglund, ledamot i förbundsstyrelsen och hamnarbetare i Piteå.
Close

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet (HF) varslade i dag som ett svar på resultatlösa förhandlingar om ett eget kollektivavtal i hamnarna. Arbetsnedläggelse i nio hamnar och blockad i ytterligare tre är bara början på HF:s planerade strid med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar.

– Varslen kommer att fortgå de kommande veckorna, sa Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, på en presskonferens i eftermiddags.

Han berättade att omkring hälften av HF-medlemmarna tas ut i det första varslet, och att hela förbundet kommer att involveras framöver.

– Varslen är att betrakta som varningsstrejker. Vi går ut i punktstrejker på strategiska tidpunkter.

Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, fyllde på:

– Vi lägger ner arbetet när det gör som mest nytta, när det blir de största störningarna. Då kan vi få i gång ett samtal med arbetsgivarna igen.

HF har vid fem tillfällen under hösten förhandlat med Sveriges Hamnar. Målet för HF var ett eget avtal med arbetsgivarna, där förbundet är fristående part. Fackförbundet tackade nej till ett hängavtal på Transports gällande stuveriavtal.

Stridsåtgärderna kommer att få allvarliga konsekvenser, enligt arbetsgivarna. Sveriges Hamnar beklagar i dag motpartens varsel, grundinställningen hos arbetsgivarna är att de inte kan erbjuda HF mer än det de redan gjort.

– Det avtal vi erbjuder innebär en rättslig garanti om samma anställningsvillkor som för alla hamnarbetare i Sverige. Det skulle även ge Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter och inflytande över arbetsmiljön., säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef i Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.

Upprepade HF-konflikter, framför allt i Göteborgs hamn, är en orsak till att de fackliga huvudorganisationerna i våras gick samman med arbetsgivarna och föreslog förändringar i konflikträtten. Parterna på arbetsmarknaden kände hotet från en statlig utredning och förekom den med ett förslag som dåvarande rödgröna regeringen tog till sig.

Tidningen Arbetsvärlden har i dag intervjuat Erland Olauson, LO:s före detta förste vice ordförande och avtalschef, och den som snickrade ihop parternas förslag till nya konfliktregler. Han konstaterar att dagens HF-varsel troligen skulle vara olagligt med den lag som förväntas träda i kraft om ett år. Detta eftersom Hamnarbetarförbundet har fått erbjudandet om ett hängavtal.

– Då skulle jag göra bedömningen att förbundet inte vill ha något avtal och stridsåtgärden skulle vara otillåten, säger Erland Olauson till Arbetsvärlden.

Åter till presskonferensen med HF. Transportarbetaren undrade vad fackförbundet har för förväntningar på Transport och de transportmedlemmar som arbetar i de strejkuttagna hamnarna.

– Vi försöker att inte kommentera vad vi tycker att Transport ska göra, svarade Erik Helgesson. Det är arbetsgivarna som har ansvar för sin personal.

Någon begäran om sympatiåtgärder är alltså inte aktuell för tillfället.

Hur länge har Hamnarbetarförbundet råd med strejker och blockader?

– Senast vi använde stridskassan var 1980, om vi undantar när våra medlemmar var lockoutade 2017, säger Erik Helgesson. Vi har för vana att inte betala ut strejkersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet blir utan eget avtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, och Sveriges Hamnar har avbrutit förhandlingarna om ett separat kollektivavtal. Förbundet har varit avtalslöst sedan det bildades 1972.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.

Ännu en chaufför omkom på jobbet

Åkeri. Det nya året var bara 15 timmar gammalt när en lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka. Mannen, som var i 55-årsåldern, omkom när han skulle lasta bilen med en truck på ICA:s stora lager i Helsingborg.