Niclas Thunborg framför Statoil.
Close
I september 2003 utsattes Niclas Thunborg för stora mängder styrengas vid ett underhållsarbete på Statoilmacken där han jobbade. Han fick kroniska hjärnskador med bland annat minnesproblem. Efter elva års envis kamp klassades besvären som arbetsskada.
Close

Niclas blev förgiftad på jobbet

Tvätthallen skulle bara få ett nytt plastskikt på golv och väggar. Resultatet blev att mackpersonalen förgiftades av lösningsmedel. Värst drabbades Niclas Thunborg. Han fick bestående hjärnskador. I 13 år har han slagits för att få tillbaka sitt liv.

Niclas jobbar fortfarande kvar på samma Statoilmack i centrala Sundsvall. På halvtid.

Han beskriver hur han ibland städar golvet på kvällarna. En kund kommer plötsligt in och vill betala. Det korta avbrottet räcker för att Niclas ska glömma hur långt han hunnit sopa.

– Jag får börja om från början igen. Det är närminnet som tagit stryk. Jag försöker hantera det genom att skapa tydliga rutiner för allting, säger han.

Vi sitter hemma vid Niclas Thunborgs köksbord i Timrå, strax norr om Sundsvall. Sambon Sandra är med.

Hans berättelse börjar den 27 september 2003, en vanlig lördag.

Stationen drivs av oljebolaget Statoil och det är dags att renovera automattvätten. En Gävlefirma ska lägga plast på sammanlagt 250 kvadratmeter golv- och väggyta. Ett plastmaterial som innehåller omkring 35 procent av det hälsofarliga lösningsmedlet styren.

Fast det vet inte mackpersonalen.

Niclas Thunborg har jobbat fyra år på Statoil. Han är försteman, vice butikschef, och gillar sitt arbete. Så mycket att han lagt högskolestudier och andra jobbplaner på hyllan för att pröva en karriär inom oljebolaget.

Den här lördagen ska macken hålla öppet som vanligt, trots underhållsarbetet som börjat kvällen före. Chefen är borta och Niclas schemalagd på ett elvatimmarspass.

När han kommer in på morgonen luktar det fränt av lösningsmedel.

En kvinnlig kollega har redan fått huvudvärk och kunderna klagar över den starka lukten.

Med facit i hand låter det antagligen korkat, men Niclas fortsätter jobba – passet ut. Chefen, en kvinna, kommer in först på måndagen. Hon drabbas av kraftigt illamående, kräks flera gånger och tvingas gå hem vid lunchtid. En annan kvinnlig anställd som exponeras kommer senare att få missfall.

Hantverkarna som jobbar i tvätthallen har skyddskläder och andningsmasker. De har installerat en fläkt och en slang som ska suga ut de farliga gaserna. Kruxet är att slangen, utblåset, hamnar precis vid friskluftsintaget till stationen.

Gaserna letar sig in via både dörrar och ventilationssystem. Allra värst är det inne på kontoret där Niclas sitter en hel del och arbetar.

Under helgen jobbar han sammanlagt 22 timmar i ångorna, långt mer än någon annan i personalen.

Redan första dagen, på lördagen, känner han sig illamående, omtöcknad och febrig. På söndagen kommer besvären direkt. Han kräks, har stickningar i kroppen, huvudvärk och är tjock i halsen.

Måndagen är ledig dag, på kvällen stiger febern till över 40 grader. Niclas kräks igen. Trots det går han till jobbet på tisdag morgon. Men nu går det inte längre. Han ringer Statoil. Vill veta vad det är personalen utsatts för. Han hänvisas till Gävlefirman.

Niclas får själv ringa upp företaget. Beskedet blir: styren. Nästa mening kommer Niclas så väl ihåg: ”Men ingen har någonsin blivit sjuk av styren …”

Samma morgon kontaktar han Giftinformationscentralen. När det står klart att han exponerats för styrengas uppmanas han att omedelbart söka akutvård.

Niclas Thunberg är illa däran. Han är orkeslös och har nästan 41 graders feber och skyhög sänka. Läkarna på intensiven sätter in dropp och ger stora mängder antibiotika intravenöst.

Efter en vecka blir han utskriven, men mår fortfarande dåligt. Är trött och har problem med halsen. Efter ett tag kommer det här med minnet. Han glömmer av sådant som varit självklarheter tidigare. Telefonnummer. Möten.

En rad utredningar kommer att visa att han fått en hjärnskada som påverkar närminnet, arbetsminnet och koncentrationsförmågan.

Niclas Thunborg gör en kort paus i berättelsen och knappar på en bärbar dator. Hundratals dokument är sparade på hårddisken. Det är beslut från myndigheter, utredningar, läkarintyg.

Blev Niclas Thunborg arbetsskadad? Kan ett par dagars exponering för styrengas verkligen ge hjärnskador?

Finns det ett samband också med de allvarliga sjukdomar som drabbat honom efter september 2003? På två år – 2013 till 2015 – får han diabetes, njursvikt, en kronisk tarmsjuk plus hjärtinfarkt. När infarkten klipper till är han bara 40 år gammal. Facit blir åtta månaders sjukskrivning på heltid.

Niclas häller upp kaffe och motar bort en 40 kilos rottweiler som inget hellre vill än att vara med på en tidningsintervju.

– Jag var kärnfrisk innan jag utsattes för styrenet. Det var 60 kilo lösningsmedel som förgasades i tvätthallen, jag har själv räknat fram siffran. Direkt efter renoveringsjobbet var jag sjukskriven en månad. Jag försökte jobba heltid sedan, men det går inte.

– Jag var helt inställd på att bli frisk, att allt skulle bli som tidigare. Nu börjar jag inse att det aldrig kommer att bli så. Sandra och jag har två barn, tre och fem år gamla. Vi tar en dag i sänder.

I dag planerar Niclas att skriva en bok. Den ska handla om kampen. En 13 år lång kamp för att få besvären godkända som arbetsskada.

Efter själva ”gasningen” vänder han sig till försäkringskassan. Det blir nobben. Kassan kopplar in flera olika läkare som anser att den kortvariga exponeringen för styren inte kan ha orsakat problemen. Någon mätning och beräkning av tvätthallens volym kontra mängden lösningsmedel görs aldrig. Läkarna hänvisar i stället till den halsfluss som han drog på sig efter septemberhelgen 2003. Snarkning anförs också som tänkbar förklaring till skadorna.

Niclas Thunborg kontaktar Transport och ber om rättshjälp. Han vill driva ärendet till domstol. Det handlar inte minst om livränta som kan täcka 35–40 års inkomstförlust.

Avdelningen i Sundsvall säger nej. Det slutar med att han själv skriver en överklagan till förvaltningsrätten i Härnösand. Domstolen utser en specialistläkare som sakkunnig och nu blir det annat ljud i skällan. Läkaren anser att övervägande skäl talar för att det finns ett samband mellan Niclas symptom och styrenet.

I en sammanfattande punkt skriver doktorn, som är docent och specialist i neurologi och nervsjukdomar:

”Att varken arbetsgivare, arbetsmedicinare, försäkringskassa eller fackorganisation gjort en adekvat undersökning av expositionsförhållandena länder ingen av dem till heder …”

I juni 2012 meddelas domen. Niclas Thunborg vinner. Det är en arbetsskada, med rätt till livränta.

Fast Försäkringskassan ger sig inte utan överklagar. En ny rond, ny ovisshet, för familjen Thunborg i Timrå. Niclas kontaktar Transport igen och den här gången skickar avdelningen en ansökan om rättshjälp till förbundet.

Den beviljas. Till kammarrätten kommer Niclas med ännu tyngre medicinsk expertis i ryggen. En professor i yrkesmedicin slår fast att såväl Niclas akuta symptom som långsiktiga skador är typiska för en ”subakut lösningsmedelsskada”.

Kammarrättens dom faller den 14 januari 2014. Niclas Thunborg vinner på nytt.

Men kampen är ändå inte över. Försäkringskassan betalar relativt snabbt ut 500 000 kronor, netto, i utebliven livränta.

Men Afa – fackets och arbetsgivarnas eget försäkringsbolag – har ännu inte prövat ärendet slutgiltigt. Niclas har fått viss ersättning, men långt ifrån all. Trots att två och ett halvt år gått.

Niclas säger:

– Jag har varit nära att ge upp många gånger. Men jag är tjurigare än de flesta. Jag har inte hört ett ljud från Statoil sedan 2005. Ekonomin är ett stort orosmoment. Hur stor blir ersättningen från AFA?

– En läkare ansåg att jag inte borde jobba alls med de besvär jag lider av. Men jag vill gärna fortsätta på stationen. Fast det skulle vara bättre med fler dagpass. Just nu jobbar jag bara två vanliga dagpass i månaden, resten kvällar och helger. Ofta bemannar jag macken ensam. Det är inte optimalt när man har en kronisk tarmsjukdom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.