Johnny Lans i sin truck.
Close
Johnny Lans i sin truck.
Close

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

– Jättebra att forskare tittar på truckförarjobbet, säger han som själv jobbar på DHL Freights terminal i Jönköping.

– Då får företag och skyddsombud något att jobba med för att arbetsmiljön ska bli bättre. När nya truckar ska köpas in till exempel.

Charlotte Wåhlin
Charlotte Wåhlin.

Och just detta vill ergonomen Charlotte Wåhlin att hennes forskning så småningom ska svara på. Hur skador och besvär hos en utsatt yrkesgrupp ska kunna förebyggas genom en bättre arbetsmiljö och ändrade arbetssätt.

Den aktuella rapporten, som snart ska presenteras på en internationell ergonomisk konferens, handlar om hur det ser ut. Åtgärder för att minska riskerna kommer i en eventuell framtida studie.

– Vi började med en enkät till truckförare, säger hon. Sedan har vi varit ute på en arbetsplats och studerat vad som händer under en arbetsdag. Förarna har filmats och vi har mätt vinklarna i lederna under varje rörelse som de gör.

Charlotte Wåhlin jobbar på kliniken för arbets-och miljömedicin i Region Östergötland. Dit kommer patienter som skadats i sitt arbetsliv, på remiss från den vanliga vården.

– Det kom en truckförare med nackbesvär för många år sedan, berättar hon. Vi tittade på hans arbetsplats, och insåg att det saknades forskning kring detta.

I dag finns mer kunskap. Forskarteamets studie visar att:

  • Truckförare vrider på huvudet i genomsnitt 222 gånger per timme.
  • De saknar stöd för underarmarna.
  • De är bundna till sin truck två tredjedelar av arbetstiden.
  • 49 procent av truckförarna rapporterar att de haft smärta i nacken.
  • 63 procent har haft ont i skuldrorna.

Ett resultat av forskningen är att risken för att drabbas av besvär i nacke eller skuldror är dubbelt så hög för truckförare som för tjänstemän. Detta gäller redan för den som har jobbat mellan ett och två år i branschen.

– Vissa stressiga dagar känns det i nacken, bekräftar Johnny Lans. Och jag vet att de som har jobbat här i många år ofta har problem med nacke och axlar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Henricsson:
    20 oktober, 2018

    Utmärkt artikel. Detta är ett allvarligt problem som kan minskas. Det allvarliga vid trucktransporter i fabriker är att truckförarna måste leta efter köruppdrag hela tiden. Detta tvingar fram att man måste vrida på huvudet hela tiden. Missar man något uppdrag kan det komma surt efter och sådant stressar ytterligare.

    Med trådlösa batteridrivna transportbeställningsterminaler försvinner letandet och stressen minskar. Truckföraren kan koncentrera sig på att köra säkert och kan även minska körningen med tomma gafflar. Tekniken finns beskriven på YouTube bland annat. https://www.youtube.com/user/JANHENRICS . Den har utvecklats sedan 2004 och täcker många truckförares önskemål.

  2. Hörna Ström:
    18 augusti, 2018

    Borde även koppla med helkroppsvibrationer, problem framför allt på ojämna golv.

  3. HG Wendt:
    17 augusti, 2018

    De konstatera vi i Tranporthälsan i Malmö för 25 år sedan! Ingen brydde sig tyvärr. Jan Jeppson skyddsingenjör på Transporthälsan gjorde utredningar bl.a. när dom sid sittande truckarna kom. Lite patestikt att läsa nu.

Lästips:

sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Transportarbetarens logga

Tystnad råder om arbetsskadorna

Färre och färre arbetstagare får ersättning från arbetsskadeförsäkringen. På 15 år har antalet sjunkit med närmare 70 procent. Sedan 1993 har statens kostnad minskat från elva till tre miljarder kronor.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.