Minskad trygghet hotar för inhyrda

Arbetsgivarna vill försämra arbetsvillkoren för bemanningsanställda genom att ytterligare minska anställningstryggheten. Går kraven igenom får vi ”daglönare som står på pass”, varnar Transports ombudsman Lennart Sköld.

Konkret går de föreslagna försämringarna från arbetsgivarorganisationen Almega Bemanningsföretagen ut på att öka arbetsgivarens möjlighet att visstids- och deltidsanställa (enligt kollektivavtalet i dag ska heltidsanställning vara huvudregel och deltidsanställning vara undantag). Arbetsgivarna vill dessutom se en kortare karensperiod mellan anställningarna samt frysta garantilöner.

– De vill i princip ha inne människor bara när de har dem uthyrda och däremellan inte betala något, säger Lennart Sköld som är Transports ombudsman i Uddevalla med ansvar för bland annat bemanningsfrågor.

Vad tror du de här kraven från arbetsgivaren skulle leda till?

– Då får vi daglönare som ska stå på pass och det tror jag inte svensk fackföreningsrörelse är intresserad av, säger han.

Otrygga arbetsvillkor med kort framförhållning är redan i dag ett stort problem för bemanningsanställda, säger Lennart Sköld.

– Det finns företag som lägger ut arbete på en till tre månader, och det är väl ganska bra. Men så finns det de som använder sig av principen att du inte vet något när du går hem. De skickar ett sms senare på kvällen om att du ska infinna dig klockan fem nästa morgon.

Behovet av att få jobba är förståeligt, men också det som gör att arbetsgivaren kan utnyttja folk med extremt kort framförhållning, enligt Lennart Sköld.

– Jag skulle önskat att bemanningsanställda var strikta gentemot kollektivavtalet och gav tusan i de sms som kommer efter den tid som de ska stå till arbetsgivarens förfogande. Om de tittade först dagen efter skulle inte företagen kunna göra på det här viset.

Bemanningsföretagens krav innebär så grova försämringar att det kan bli omöjligt att teckna avtal, säger Kent Ackholt, ombudsman på LO, i ett pressmeddelande.

– Vi har länge arbetat för att skapa ordning och reda i den här branschen, säger han. Om vi inte lyckas få till ett avtal riskerar vi att hamna i en situation som vi befann oss i för 15 år sedan.

Bemanningsanställda inom transportbranschen är vanligast inom terminalarbete, som till exempel Schenker och DHL.

Den 4 april möts LO och Almega Bemanningsföretagen vid förhandlingsbordet för en första diskussion om hur det nya bemanningsavtalet ska se ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.