Minskad trygghet hotar för inhyrda

Arbetsgivarna vill försämra arbetsvillkoren för bemanningsanställda genom att ytterligare minska anställningstryggheten. Går kraven igenom får vi ”daglönare som står på pass”, varnar Transports ombudsman Lennart Sköld.

Konkret går de föreslagna försämringarna från arbetsgivarorganisationen Almega Bemanningsföretagen ut på att öka arbetsgivarens möjlighet att visstids- och deltidsanställa (enligt kollektivavtalet i dag ska heltidsanställning vara huvudregel och deltidsanställning vara undantag). Arbetsgivarna vill dessutom se en kortare karensperiod mellan anställningarna samt frysta garantilöner.

– De vill i princip ha inne människor bara när de har dem uthyrda och däremellan inte betala något, säger Lennart Sköld som är Transports ombudsman i Uddevalla med ansvar för bland annat bemanningsfrågor.

Vad tror du de här kraven från arbetsgivaren skulle leda till?

– Då får vi daglönare som ska stå på pass och det tror jag inte svensk fackföreningsrörelse är intresserad av, säger han.

Otrygga arbetsvillkor med kort framförhållning är redan i dag ett stort problem för bemanningsanställda, säger Lennart Sköld.

– Det finns företag som lägger ut arbete på en till tre månader, och det är väl ganska bra. Men så finns det de som använder sig av principen att du inte vet något när du går hem. De skickar ett sms senare på kvällen om att du ska infinna dig klockan fem nästa morgon.

Behovet av att få jobba är förståeligt, men också det som gör att arbetsgivaren kan utnyttja folk med extremt kort framförhållning, enligt Lennart Sköld.

– Jag skulle önskat att bemanningsanställda var strikta gentemot kollektivavtalet och gav tusan i de sms som kommer efter den tid som de ska stå till arbetsgivarens förfogande. Om de tittade först dagen efter skulle inte företagen kunna göra på det här viset.

Bemanningsföretagens krav innebär så grova försämringar att det kan bli omöjligt att teckna avtal, säger Kent Ackholt, ombudsman på LO, i ett pressmeddelande.

– Vi har länge arbetat för att skapa ordning och reda i den här branschen, säger han. Om vi inte lyckas få till ett avtal riskerar vi att hamna i en situation som vi befann oss i för 15 år sedan.

Bemanningsanställda inom transportbranschen är vanligast inom terminalarbete, som till exempel Schenker och DHL.

Den 4 april möts LO och Almega Bemanningsföretagen vid förhandlingsbordet för en första diskussion om hur det nya bemanningsavtalet ska se ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.