Minskad trygghet hotar för inhyrda

Arbetsgivarna vill försämra arbetsvillkoren för bemanningsanställda genom att ytterligare minska anställningstryggheten. Går kraven igenom får vi ”daglönare som står på pass”, varnar Transports ombudsman Lennart Sköld.

Konkret går de föreslagna försämringarna från arbetsgivarorganisationen Almega Bemanningsföretagen ut på att öka arbetsgivarens möjlighet att visstids- och deltidsanställa (enligt kollektivavtalet i dag ska heltidsanställning vara huvudregel och deltidsanställning vara undantag). Arbetsgivarna vill dessutom se en kortare karensperiod mellan anställningarna samt frysta garantilöner.

– De vill i princip ha inne människor bara när de har dem uthyrda och däremellan inte betala något, säger Lennart Sköld som är Transports ombudsman i Uddevalla med ansvar för bland annat bemanningsfrågor.

Vad tror du de här kraven från arbetsgivaren skulle leda till?

– Då får vi daglönare som ska stå på pass och det tror jag inte svensk fackföreningsrörelse är intresserad av, säger han.

Otrygga arbetsvillkor med kort framförhållning är redan i dag ett stort problem för bemanningsanställda, säger Lennart Sköld.

– Det finns företag som lägger ut arbete på en till tre månader, och det är väl ganska bra. Men så finns det de som använder sig av principen att du inte vet något när du går hem. De skickar ett sms senare på kvällen om att du ska infinna dig klockan fem nästa morgon.

Behovet av att få jobba är förståeligt, men också det som gör att arbetsgivaren kan utnyttja folk med extremt kort framförhållning, enligt Lennart Sköld.

– Jag skulle önskat att bemanningsanställda var strikta gentemot kollektivavtalet och gav tusan i de sms som kommer efter den tid som de ska stå till arbetsgivarens förfogande. Om de tittade först dagen efter skulle inte företagen kunna göra på det här viset.

Bemanningsföretagens krav innebär så grova försämringar att det kan bli omöjligt att teckna avtal, säger Kent Ackholt, ombudsman på LO, i ett pressmeddelande.

– Vi har länge arbetat för att skapa ordning och reda i den här branschen, säger han. Om vi inte lyckas få till ett avtal riskerar vi att hamna i en situation som vi befann oss i för 15 år sedan.

Bemanningsanställda inom transportbranschen är vanligast inom terminalarbete, som till exempel Schenker och DHL.

Den 4 april möts LO och Almega Bemanningsföretagen vid förhandlingsbordet för en första diskussion om hur det nya bemanningsavtalet ska se ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.