Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Så beskriver Motormännen det svenska vägnätet. Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Här kommer några svar:

”E10, Töre – Kiruna. Smal och gropig till största delen.

E4 allmänt runt Norrbotten, spårig och gropig. Feldoserade kurvor.

Riksväg 97, Luleå – Jokkmokk, är horribel.

Behöver man skriva mer? Alla dessa vägar trafikeras dagligdags av tung trafik och personbilar. Många olyckor, sommar som vinter.”

Linn Ridderström, Boden

”Delar av E4 är ganska utsliten. En del av andra vägar har så djupa spår att man skulle kunna köra ett tåg på dem.”

Kenth Ohlsson, Småland

”Rent spontant känns det som att det inte finns tillräckligt med pengar att reparera vägarna. Vägarna häromkring börjar gå sönder. Vet inte om det kan ha ett samband med att trafiken ökat, samt att fordonen blivit fler och tyngre och det påverkar vägarna.”

Marika Modig, Småland

”Finns många spännande vägar i Jämtland kan jag lova. Chaufförer kör gärna någon mil längre omväg, i stället för att köra sönder bilen.”

Pär Höst, Jämtland

”Väg 50 från Söderhamn mot Bollnäs är katastrofalt dålig. Den skulle ha gjorts om under 2019, men nu har de skjutit upp det till 2020.”

Anja Binke, Bollnäs

”Jag kör mestadels i Norge, så alla vägar i Sverige är ju förhållandevis bra.”

Håkan Näslund

”Många Europavägar är katastrof uppåt i landet, stora slukhål nästan, slår ju sönder bussarna.”

Christine Hemmingsson Pöllänen, Blekinge

”Många av våra så kallade motorvägar och Europavägar är väldigt spåriga. Till exempel 27:an och 45:an bitvis!”

Christer Ballou Jonsson

”Ingen landsväg, men stadsgatorna i Sundsvall är som en grusväg på våren.”

Liz Blomberg

”Jag ställer mig väldigt skeptisk till Motormännens Riksförbund och deras granskning runt Västerås. Flertalet av vägarna som utpekats som dåliga, har varit dåliga innan deras påstådda datum, och åtgärdade/renoverade/nybelagda under deras inspektionstid.”

Nicklas BG

”Det måste vara lättare att skriva om de vägar som är bra. Det måste gå fortare.”

Ola Ericsson, Östergötland

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.