Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Så beskriver Motormännen det svenska vägnätet. Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Här kommer några svar:

”E10, Töre – Kiruna. Smal och gropig till största delen.

E4 allmänt runt Norrbotten, spårig och gropig. Feldoserade kurvor.

Riksväg 97, Luleå – Jokkmokk, är horribel.

Behöver man skriva mer? Alla dessa vägar trafikeras dagligdags av tung trafik och personbilar. Många olyckor, sommar som vinter.”

Linn Ridderström, Boden

”Delar av E4 är ganska utsliten. En del av andra vägar har så djupa spår att man skulle kunna köra ett tåg på dem.”

Kenth Ohlsson, Småland

”Rent spontant känns det som att det inte finns tillräckligt med pengar att reparera vägarna. Vägarna häromkring börjar gå sönder. Vet inte om det kan ha ett samband med att trafiken ökat, samt att fordonen blivit fler och tyngre och det påverkar vägarna.”

Marika Modig, Småland

”Finns många spännande vägar i Jämtland kan jag lova. Chaufförer kör gärna någon mil längre omväg, i stället för att köra sönder bilen.”

Pär Höst, Jämtland

”Väg 50 från Söderhamn mot Bollnäs är katastrofalt dålig. Den skulle ha gjorts om under 2019, men nu har de skjutit upp det till 2020.”

Anja Binke, Bollnäs

”Jag kör mestadels i Norge, så alla vägar i Sverige är ju förhållandevis bra.”

Håkan Näslund

”Många Europavägar är katastrof uppåt i landet, stora slukhål nästan, slår ju sönder bussarna.”

Christine Hemmingsson Pöllänen, Blekinge

”Många av våra så kallade motorvägar och Europavägar är väldigt spåriga. Till exempel 27:an och 45:an bitvis!”

Christer Ballou Jonsson

”Ingen landsväg, men stadsgatorna i Sundsvall är som en grusväg på våren.”

Liz Blomberg

”Jag ställer mig väldigt skeptisk till Motormännens Riksförbund och deras granskning runt Västerås. Flertalet av vägarna som utpekats som dåliga, har varit dåliga innan deras påstådda datum, och åtgärdade/renoverade/nybelagda under deras inspektionstid.”

Nicklas BG

”Det måste vara lättare att skriva om de vägar som är bra. Det måste gå fortare.”

Ola Ericsson, Östergötland

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Lars-Åke Erlandsson

Hjälpåkaren från Ambjörnarp fortsätter att köra

Chaufför. Lars-Åke Erlandsson arbetade som lastbilschaufför i 42 år. I dag är han pensionär men kör fortfarande över hjälpsändningar till Lettland, något han gjort i nästan 25 år.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.