Gruppbild på vu och förbundsstyrelsen
Close
Förbundets nyvalda ledning radar upp sig för första gemensamma gruppbilden.
Close
Kongress 2017

Många nya i förbundets styrelse

Styrelse. Transport har fått en ny förbundsstyrelse med många färska spelare. Totalt tio av tretton personer är nyvalda. Bara Tommy Wreeth, Karin Peterson och Christer Bengtsson ingick i den förra laguppställningen som ledde förbundet under perioden 2012 till 2017.

Förbundsstyrelsen består nu av förbundsordförande Tommy Wreeth, förbundssekreterare Lars Mikaelsson och förbundskassör Anna Ryding – plus tio övriga ledamöter.

På kongressen krävdes tre valomgångar för att få fram de tio övriga namnen, som var och en måste få minst hälften av ombudens röster.

Valet blev ännu en motgång för Transports största avdelning, 5:an i Stockholm. Stockholmarna ingick i den grupperingen som ville ha en ledning på fyra personer i förbundet – inklusive en avtalssekreterare. Men den linjen röstades ner på kongressens första dag.

Majoriteten av Stockholmsombuden – oklart hur stor – förespråkade också Markus Pettersson som förbundsordförande. Det gjorde också förbundets näst största avdelning, 3:an Göteborg. Men även här ville kongressmajoriteten annorlunda.

Spänningen var stor när sista valrundan genomfördes, om den tionde och sista platsen för övriga ledamöter i förbundsstyrelsen. Ombuden skulle då välja mellan Charn Ispa, ordförande i Stockholmsavdelningen, och Tommy Jonsson, ombudsman från Jönköping. Jonsson har lett åkeriprojektet Ordning & reda de senaste åren.

Det blev till slut Tommy Jonsson som drog det längsta strået, med röstsiffrorna 115 mot 98.

Det innebär att förbundets största avdelning nu saknar representation i Transports förbundsstyrelse. Den situationen gällde även under kongressperioden 1997-2002 och sågs då som ett problem bland annat av förbundsledningen.

Till årets kongress har valberedningen jobbat intensivt och en enig beredning la fram ett förslag på tio övriga ledamöter. Efter de tre valomgångarna stod det klart att bara två av de tidigare tio namnen – Karin Peterson och Christer Bengtsson – finns med i det nyvalda laget.

Flera av de ”gamla” styrelseledamöterna tackade tidigt nej till omval. Mikael Hussner och Ann-Charlotte Larsson var dock beredda att ta på sig ansvaret igen, men fick nu se sig slagna av nya förmågor. Hussner kliver av efter 15 år i styrelsen och Larsson efter hela 20 år.

Av de tio övriga ledamöterna är sex ombudsmän eller regionala skyddsombud. Av de resterande fyra är tre avdelningsordföranden. På den tionde stolen sätter sig Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare från Borås.

Den nya styrelsen blev en fempoängare för transportare i norra Sverige. Såväl förbundssekreteraren som två av de övriga ledamöterna kommer från Norrland.

Av tradition har flyg och hamn var sin representant i förbundsstyrelsen, trots att avdelningarna bara har omkring 1 500 medlemmar vardera. Så blev det även denna gång. Patrik Östbjerg, stuveriarbetare i Göteborgs hamn, ersätter Patrik Markusson, Varbergs hamn. Flygets avdelningsordförande Johan Eriksson tar över styrelseplatsen från Petri Perälä, som kliver av med hänvisning till att han numera jobbar som ombudsman.

Så här ser Transports förbundsstyrelse ut för de närmaste fem åren:

Tommy Wreeth, förbundsordförande, terminalarbetare från starten.

Anna Ryding, förbundskassör, kommer från bevakningsbranschen. (NY)

Lars Mikaelsson, förbundssekreterare, började som åkerichaufför. (NY)

Johanna Bergsten, ombudsman i avdelning 32, tidningsbud från början. (NY)

Ludwig Eriksson, ordförande i avdelning 41, bakgrund som terminalarbetare. (NY)

Carina Lövgren, regionalt skyddsombud i avdelning 4, bakgrund som tidningsbud. (NY)

Karin Peterson, ombudsman avdelning 3, taxitelefonist från början.

Magnus Thelander, ombudsman i avdelning 14, med väktarbakgrund. (NY)

Johan Eriksson, ordförande i avdelning 46, kommer från flyget. (NY)

Patrik Östbjerg, ordförande avdelning 2, hamnarbetare från början. (NY)

Christer Bengtsson, ombudsman i avdelning 28, bakgrund i åkeri.

Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare i Borås. (NY)

Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20, bakgrund som chaufför. (NY)

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.