Gruppbild på vu och förbundsstyrelsen
Close
Förbundets nyvalda ledning radar upp sig för första gemensamma gruppbilden.
Close
Kongress 2017

Många nya i förbundets styrelse

Styrelse. Transport har fått en ny förbundsstyrelse med många färska spelare. Totalt tio av tretton personer är nyvalda. Bara Tommy Wreeth, Karin Peterson och Christer Bengtsson ingick i den förra laguppställningen som ledde förbundet under perioden 2012 till 2017.

Förbundsstyrelsen består nu av förbundsordförande Tommy Wreeth, förbundssekreterare Lars Mikaelsson och förbundskassör Anna Ryding – plus tio övriga ledamöter.

På kongressen krävdes tre valomgångar för att få fram de tio övriga namnen, som var och en måste få minst hälften av ombudens röster.

Valet blev ännu en motgång för Transports största avdelning, 5:an i Stockholm. Stockholmarna ingick i den grupperingen som ville ha en ledning på fyra personer i förbundet – inklusive en avtalssekreterare. Men den linjen röstades ner på kongressens första dag.

Majoriteten av Stockholmsombuden – oklart hur stor – förespråkade också Markus Pettersson som förbundsordförande. Det gjorde också förbundets näst största avdelning, 3:an Göteborg. Men även här ville kongressmajoriteten annorlunda.

Spänningen var stor när sista valrundan genomfördes, om den tionde och sista platsen för övriga ledamöter i förbundsstyrelsen. Ombuden skulle då välja mellan Charn Ispa, ordförande i Stockholmsavdelningen, och Tommy Jonsson, ombudsman från Jönköping. Jonsson har lett åkeriprojektet Ordning & reda de senaste åren.

Det blev till slut Tommy Jonsson som drog det längsta strået, med röstsiffrorna 115 mot 98.

Det innebär att förbundets största avdelning nu saknar representation i Transports förbundsstyrelse. Den situationen gällde även under kongressperioden 1997-2002 och sågs då som ett problem bland annat av förbundsledningen.

Till årets kongress har valberedningen jobbat intensivt och en enig beredning la fram ett förslag på tio övriga ledamöter. Efter de tre valomgångarna stod det klart att bara två av de tidigare tio namnen – Karin Peterson och Christer Bengtsson – finns med i det nyvalda laget.

Flera av de ”gamla” styrelseledamöterna tackade tidigt nej till omval. Mikael Hussner och Ann-Charlotte Larsson var dock beredda att ta på sig ansvaret igen, men fick nu se sig slagna av nya förmågor. Hussner kliver av efter 15 år i styrelsen och Larsson efter hela 20 år.

Av de tio övriga ledamöterna är sex ombudsmän eller regionala skyddsombud. Av de resterande fyra är tre avdelningsordföranden. På den tionde stolen sätter sig Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare från Borås.

Den nya styrelsen blev en fempoängare för transportare i norra Sverige. Såväl förbundssekreteraren som två av de övriga ledamöterna kommer från Norrland.

Av tradition har flyg och hamn var sin representant i förbundsstyrelsen, trots att avdelningarna bara har omkring 1 500 medlemmar vardera. Så blev det även denna gång. Patrik Östbjerg, stuveriarbetare i Göteborgs hamn, ersätter Patrik Markusson, Varbergs hamn. Flygets avdelningsordförande Johan Eriksson tar över styrelseplatsen från Petri Perälä, som kliver av med hänvisning till att han numera jobbar som ombudsman.

Så här ser Transports förbundsstyrelse ut för de närmaste fem åren:

Tommy Wreeth, förbundsordförande, terminalarbetare från starten.

Anna Ryding, förbundskassör, kommer från bevakningsbranschen. (NY)

Lars Mikaelsson, förbundssekreterare, började som åkerichaufför. (NY)

Johanna Bergsten, ombudsman i avdelning 32, tidningsbud från början. (NY)

Ludwig Eriksson, ordförande i avdelning 41, bakgrund som terminalarbetare. (NY)

Carina Lövgren, regionalt skyddsombud i avdelning 4, bakgrund som tidningsbud. (NY)

Karin Peterson, ombudsman avdelning 3, taxitelefonist från början.

Magnus Thelander, ombudsman i avdelning 14, med väktarbakgrund. (NY)

Johan Eriksson, ordförande i avdelning 46, kommer från flyget. (NY)

Patrik Östbjerg, ordförande avdelning 2, hamnarbetare från början. (NY)

Christer Bengtsson, ombudsman i avdelning 28, bakgrund i åkeri.

Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare i Borås. (NY)

Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20, bakgrund som chaufför. (NY)

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.