Gruppbild på vu och förbundsstyrelsen
Close
Förbundets nyvalda ledning radar upp sig för första gemensamma gruppbilden.
Close
Kongress 2017

Många nya i förbundets styrelse

Styrelse. Transport har fått en ny förbundsstyrelse med många färska spelare. Totalt tio av tretton personer är nyvalda. Bara Tommy Wreeth, Karin Peterson och Christer Bengtsson ingick i den förra laguppställningen som ledde förbundet under perioden 2012 till 2017.

Förbundsstyrelsen består nu av förbundsordförande Tommy Wreeth, förbundssekreterare Lars Mikaelsson och förbundskassör Anna Ryding – plus tio övriga ledamöter.

På kongressen krävdes tre valomgångar för att få fram de tio övriga namnen, som var och en måste få minst hälften av ombudens röster.

Valet blev ännu en motgång för Transports största avdelning, 5:an i Stockholm. Stockholmarna ingick i den grupperingen som ville ha en ledning på fyra personer i förbundet – inklusive en avtalssekreterare. Men den linjen röstades ner på kongressens första dag.

Majoriteten av Stockholmsombuden – oklart hur stor – förespråkade också Markus Pettersson som förbundsordförande. Det gjorde också förbundets näst största avdelning, 3:an Göteborg. Men även här ville kongressmajoriteten annorlunda.

Spänningen var stor när sista valrundan genomfördes, om den tionde och sista platsen för övriga ledamöter i förbundsstyrelsen. Ombuden skulle då välja mellan Charn Ispa, ordförande i Stockholmsavdelningen, och Tommy Jonsson, ombudsman från Jönköping. Jonsson har lett åkeriprojektet Ordning & reda de senaste åren.

Det blev till slut Tommy Jonsson som drog det längsta strået, med röstsiffrorna 115 mot 98.

Det innebär att förbundets största avdelning nu saknar representation i Transports förbundsstyrelse. Den situationen gällde även under kongressperioden 1997-2002 och sågs då som ett problem bland annat av förbundsledningen.

Till årets kongress har valberedningen jobbat intensivt och en enig beredning la fram ett förslag på tio övriga ledamöter. Efter de tre valomgångarna stod det klart att bara två av de tidigare tio namnen – Karin Peterson och Christer Bengtsson – finns med i det nyvalda laget.

Flera av de ”gamla” styrelseledamöterna tackade tidigt nej till omval. Mikael Hussner och Ann-Charlotte Larsson var dock beredda att ta på sig ansvaret igen, men fick nu se sig slagna av nya förmågor. Hussner kliver av efter 15 år i styrelsen och Larsson efter hela 20 år.

Av de tio övriga ledamöterna är sex ombudsmän eller regionala skyddsombud. Av de resterande fyra är tre avdelningsordföranden. På den tionde stolen sätter sig Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare från Borås.

Den nya styrelsen blev en fempoängare för transportare i norra Sverige. Såväl förbundssekreteraren som två av de övriga ledamöterna kommer från Norrland.

Av tradition har flyg och hamn var sin representant i förbundsstyrelsen, trots att avdelningarna bara har omkring 1 500 medlemmar vardera. Så blev det även denna gång. Patrik Östbjerg, stuveriarbetare i Göteborgs hamn, ersätter Patrik Markusson, Varbergs hamn. Flygets avdelningsordförande Johan Eriksson tar över styrelseplatsen från Petri Perälä, som kliver av med hänvisning till att han numera jobbar som ombudsman.

Så här ser Transports förbundsstyrelse ut för de närmaste fem åren:

Tommy Wreeth, förbundsordförande, terminalarbetare från starten.

Anna Ryding, förbundskassör, kommer från bevakningsbranschen. (NY)

Lars Mikaelsson, förbundssekreterare, började som åkerichaufför. (NY)

Johanna Bergsten, ombudsman i avdelning 32, tidningsbud från början. (NY)

Ludwig Eriksson, ordförande i avdelning 41, bakgrund som terminalarbetare. (NY)

Carina Lövgren, regionalt skyddsombud i avdelning 4, bakgrund som tidningsbud. (NY)

Karin Peterson, ombudsman avdelning 3, taxitelefonist från början.

Magnus Thelander, ombudsman i avdelning 14, med väktarbakgrund. (NY)

Johan Eriksson, ordförande i avdelning 46, kommer från flyget. (NY)

Patrik Östbjerg, ordförande avdelning 2, hamnarbetare från början. (NY)

Christer Bengtsson, ombudsman i avdelning 28, bakgrund i åkeri.

Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare i Borås. (NY)

Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20, bakgrund som chaufför. (NY)

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.