Gruppbild på vu och förbundsstyrelsen
Close
Förbundets nyvalda ledning radar upp sig för första gemensamma gruppbilden.
Close
Kongress 2017

Många nya i förbundets styrelse

Styrelse. Transport har fått en ny förbundsstyrelse med många färska spelare. Totalt tio av tretton personer är nyvalda. Bara Tommy Wreeth, Karin Peterson och Christer Bengtsson ingick i den förra laguppställningen som ledde förbundet under perioden 2012 till 2017.

Förbundsstyrelsen består nu av förbundsordförande Tommy Wreeth, förbundssekreterare Lars Mikaelsson och förbundskassör Anna Ryding – plus tio övriga ledamöter.

På kongressen krävdes tre valomgångar för att få fram de tio övriga namnen, som var och en måste få minst hälften av ombudens röster.

Valet blev ännu en motgång för Transports största avdelning, 5:an i Stockholm. Stockholmarna ingick i den grupperingen som ville ha en ledning på fyra personer i förbundet – inklusive en avtalssekreterare. Men den linjen röstades ner på kongressens första dag.

Majoriteten av Stockholmsombuden – oklart hur stor – förespråkade också Markus Pettersson som förbundsordförande. Det gjorde också förbundets näst största avdelning, 3:an Göteborg. Men även här ville kongressmajoriteten annorlunda.

Spänningen var stor när sista valrundan genomfördes, om den tionde och sista platsen för övriga ledamöter i förbundsstyrelsen. Ombuden skulle då välja mellan Charn Ispa, ordförande i Stockholmsavdelningen, och Tommy Jonsson, ombudsman från Jönköping. Jonsson har lett åkeriprojektet Ordning & reda de senaste åren.

Det blev till slut Tommy Jonsson som drog det längsta strået, med röstsiffrorna 115 mot 98.

Det innebär att förbundets största avdelning nu saknar representation i Transports förbundsstyrelse. Den situationen gällde även under kongressperioden 1997-2002 och sågs då som ett problem bland annat av förbundsledningen.

Till årets kongress har valberedningen jobbat intensivt och en enig beredning la fram ett förslag på tio övriga ledamöter. Efter de tre valomgångarna stod det klart att bara två av de tidigare tio namnen – Karin Peterson och Christer Bengtsson – finns med i det nyvalda laget.

Flera av de ”gamla” styrelseledamöterna tackade tidigt nej till omval. Mikael Hussner och Ann-Charlotte Larsson var dock beredda att ta på sig ansvaret igen, men fick nu se sig slagna av nya förmågor. Hussner kliver av efter 15 år i styrelsen och Larsson efter hela 20 år.

Av de tio övriga ledamöterna är sex ombudsmän eller regionala skyddsombud. Av de resterande fyra är tre avdelningsordföranden. På den tionde stolen sätter sig Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare från Borås.

Den nya styrelsen blev en fempoängare för transportare i norra Sverige. Såväl förbundssekreteraren som två av de övriga ledamöterna kommer från Norrland.

Av tradition har flyg och hamn var sin representant i förbundsstyrelsen, trots att avdelningarna bara har omkring 1 500 medlemmar vardera. Så blev det även denna gång. Patrik Östbjerg, stuveriarbetare i Göteborgs hamn, ersätter Patrik Markusson, Varbergs hamn. Flygets avdelningsordförande Johan Eriksson tar över styrelseplatsen från Petri Perälä, som kliver av med hänvisning till att han numera jobbar som ombudsman.

Så här ser Transports förbundsstyrelse ut för de närmaste fem åren:

Tommy Wreeth, förbundsordförande, terminalarbetare från starten.

Anna Ryding, förbundskassör, kommer från bevakningsbranschen. (NY)

Lars Mikaelsson, förbundssekreterare, började som åkerichaufför. (NY)

Johanna Bergsten, ombudsman i avdelning 32, tidningsbud från början. (NY)

Ludwig Eriksson, ordförande i avdelning 41, bakgrund som terminalarbetare. (NY)

Carina Lövgren, regionalt skyddsombud i avdelning 4, bakgrund som tidningsbud. (NY)

Karin Peterson, ombudsman avdelning 3, taxitelefonist från början.

Magnus Thelander, ombudsman i avdelning 14, med väktarbakgrund. (NY)

Johan Eriksson, ordförande i avdelning 46, kommer från flyget. (NY)

Patrik Östbjerg, ordförande avdelning 2, hamnarbetare från början. (NY)

Christer Bengtsson, ombudsman i avdelning 28, bakgrund i åkeri.

Lena Hunt Wiberg, terminalarbetare i Borås. (NY)

Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20, bakgrund som chaufför. (NY)

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.