Lastbilschauffören Lovisa Torstensson.
Close
I mitten av maj är det dags för lastbilschauffören Lovisa Torstensson att visa vad hon kan. "Jag känner lite press på mig att tävla för alla tjejer i branschen."
Close

Lovisa laddar för SM

Tanken var ett jobb med hundar. Snart tävlar Lovisa Torstensson i stället i SM för unga lastbilschaufförer. Hunden Pajas brukar hon ta med sig i hytten.

– Jag insåg att jag ville ha ett yrke med fler möjligheter, där det är lättare att få jobb och bättre betalt.

Alltså hoppade Lovisa Torstensson, från Ale i Västergötland, av gymnasiets djurvårdsprogram och klev in i årskurs två på transportgymnasiet. Hösten 2014 var det uttagningar till årets yrkes-SM som hålls i Malmö i mitten av maj.

Lovisa vann, och det märktes förstås i lokala medier.

Det gav omedelbart resultat för henne:

– Min nuvarande chef kom till skolan och frågade om jag ville köra grusbil på hans åkeri.

Så det gör Lovisa Torstensson nu när hon har gått ut gymnasiet.

– Jag trivs jättebra. Jobbet är självständigt, i dag lastar jag grus på en kross och kör till olika byggen.

Jobbet ger också chanser att i skarpt läge öva precisionskörning och teknik inför SM-tävlingarna. Där handlar det om körövningar med truck, lastning, lossning, lastsäkring, fordonskännedom och manöverkörning med lastbil.

– Vi har tagit bort momentet att byta däck för det gör de flesta chaufförer inte själva numera, säger Sara Blomgren från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Och vi får tyvärr inte plats med tävlingsgrenen trailer med släp den här gången.

Hon har hand om kvaltävlingarna, och berättar att transportelever
under de två senaste årens uttagningar i fem olika regioner har kämpat om de tio finalplatserna.

Sara Blomgren tycker att det är särskilt roligt att två kvinnor finns med bland Sveriges tio bästa unga lastbilschaufförer.

– Det är nervöst, för jag känner lite press på mig att tävla för alla tjejer i branschen, säger Lovisa Torstensson. Tyvärr måste man fortfarande bevisa att tjejer också kan köra lastbil. Men det är nog bara att gå på känsla …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).