Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Joakim Guttman är central ombudsman och ansvarar just för miljöområdet. Han anser att Reno Norden har ett stort ansvar för det som hänt:

– Allt som behövs är att Reno Norden backar bandet 14 dagar. Då fungerade sophämtningen utmärkt. Nyckelinventeringen genomfördes inte på ett bra sätt och sänkt lön vill ingen arbetstagare ha. De frågorna hade man kunnat lösa vid förhandlingsbordet.

– Tyvärr ser vi en trend där företag försöker sänka lönerna för grupper som lyckats förhandla fram lite bättre löner än tarifferna i våra avtal. I renhållningsbranschen har vi haft flera sådana exempel.

Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, förklarar att staden fått in omkring 3 000 reklamationer från kunder som inte fått sitt avfall hämtat:

– Visst, konflikten på Reno Norden är ett stort problem. Men vi har 27 ersättningsfordon ute. Fem sopbilar jobbar bara med att ta hand om reklamationer.

Vem betalar notan för de extrainsatta bilarna?

– Det gör Reno Norden.

Enligt uppgift har även miljöarbetarna på Liselotte Lööf lagt ner arbetet. Hur ser Stockholm vatten på det?

– Det är inte det besked vi fått. För bara ett par timmar sedan fick vi veta att 10-12 bilar från Liselotte Lööf tömt avfall i Högdalen i morse. På företaget uppger Sonny Lööf att killarna jobbar som de ska.

Kommer Stockholm Vatten att ta några initiativ för att lösa upp knutarna på Reno Norden?

– Nej, det är en sak mellan företaget och deras anställda. Vi håller oss utanför den dialogen.

Mats Lindqvist är miljöpartist och ordförande i Stockholm stads avfallsnämnd. Hur ser han på att uppåt 150 ordinarie miljöarbetare tycks ha lagt ner arbetet? Även de anställda på Liselotte Lööf.

– Det var nytt för mig, jag har bara tagit del av rapporteringen om strejken och uppsägningarna på Reno Norden. Jag har svårt att förstå att de anställda motsätter sig nyckelinventeringen.

Och lönerna, som är den centrala frågan för sopgubbarna?

– Det är okej att man avskaffar ackordslönen, det är ett oskick med ackord, anser jag. Det kan uppmuntra till att man tar genvägar i arbetet.

Varför är det i så fall okej att Stockholm stad år efter år låter färdtjänstförarna köra stadens gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade på rakt ackord?

– Nej, det är inte bra heller. Men det är ingen fråga jag ansvarar för.

– Det är inget konstigt att människor inte vill ha sänkt lön. Vi vill ha schysta löner inom avfallshanteringen i Stockholm och vi vill gärna att branschens status höjs. Man borde inte kalla renhållarna för sopgubbar, utan kanske miljötekniker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenneth Grampe:
    13 juli, 2017

    Upphandlingar, anbudsförfarandet är ett otyg som måste bort. MP visar ju på vilken sida dom står på. Inte på arbetarnas sida.

  2. Dennis Nilsson:
    12 juli, 2017

    Det är ett attans ofog som sprider sig på arbetsmarknaden vid upphandling. Med stöd av kollektivavtal och den fredsplikt som det innebär, så tar sig arbetsgivaren friheter som inom i princip alla andra avtalsområde skulle anses som oskäligt.

    Att det saknas en inskriven uppsägnings klausul i kollektivavtalet, som skulle skydda löner och andra villkor vid större förändringar av de förutsättningar som gällde vid avtalets ingående, är en särart som nästan bara finns inom det arbetsrättsliga området.

    Att försöka hävda avtalets oskälighet med stöd av avtalslagen § 36 är inte lätt.
    Därför måste vi få en skrivning i kollektivavtalen som skyddar löntagaren. Detta är en strid som vi med nödvändighet måste ta i nästa avtalsrörelse!

    Förtroendevald Transport Avd2

  3. Sven-Åke:
    12 juli, 2017

    Nu har ju Transport chansen både i Gbgs hamn och i Sthlm att visa att man är ett kampförbund. När ska de fina funktionärerna i Transport lämna sina flådiga lyxliv och börja ställa sig på arbetarnas sida??

  4. Daniel Enberg:
    12 juli, 2017

    Finns inget annat än att stötta gubbarna.

  5. Ingemar Jonasson:
    12 juli, 2017

    Jag har försökt följa alla turerna med Stockholms sopgubbar.
    Det jag kommer fram till är, hur jag än försöker så kan jag bara stötta Stockholms sopgubbar.
    För vem är intresserad av att börja klockan 05:00 som jag förstått att visa sopgubbar gör.
    Det innebär att man skall stiga upp runt klockan 04:00 fem dagar i veckan vilket i sin tur innebär att man får lägga sig ganska tidigt kvällen innan och förlorar kvalitetstid med sina nära och kära. Vi får inte glömma bort vilket fantastiskt arbete dessa människor gör som tar bort alla dem soporna som vi ute i samhället slänger. Det är ett fysiskt tungt arbete och jag kan tänka mig att dessa sopgubbar hämtar säkert 60-80 ton varje vecka och dessutom har man inga tekniska hjälpmedel. Vissa människor tycket att det är bara till att byta yrke om man tycker det är för tungt eller om man skulle få sänkt lön och mer att göra. Det är väl en rättighet som vi har i detta landet att tycka vad vi vill men jag undrar vad alla dessa människor som säger detta, om deras arbetsgivare hade sagt att vi sänker din lön med 15% men du skall jobba 10% mer. Hade ni tyckt att det var OK att er arbetsgivare gjort så mot er? Om ni svarar ja på den frågan så tycker jag att ni imorgon, det första ni gör är att gå in till er arbetsgivare och ber om sänkt lön och att ni vill jobba mer. Min uppfattning är naturligtvis att ni som svarar ja på den frågan, ljuger så ni tror er själv. Det finns ingen som frivilligt sänker sin egen lön utan att ta strid för den. Det finns en hel del som jämför sopgubbarnas lönevillkor med andra yrkesgrupper så som sjuksköterskor, poliser, brandmän, lokalvårdare m fl.
    Då menar man att sopgubbar inte har någon utbildning och att det tillhör dem "enkla" jobben, till er vill jag bara säga att då kan vem som helst sätta sig i en sopbil och köra hem sopturerna men som jag har förstått så finns det 3000 reklamationer som man försöker hämta med 3 stycken fordon som man inte har lyckats med.
    Det jag dock tycker är att det inte är sopgubbarna som har för bra betalt, det är dem andra
    ovan nämnda yrkesgrupperna som har för dåligt betalt, dessa grupper skulle ha betydligt mer betalt än vad dem har idag. För både ovan nämnda yrkesgrupper och sopgubbar gör ett fantastiskt arbete och dem är viktiga för att vårt samhälle skall fungera.

    Tack för ordet.

  6. Björn Breivik:
    12 juli, 2017

    Utspel från ordföranden i stadens avfallsnämnd apropå sopkonflikten: "Man borde inte kalla renhållarna för sopgubbar, utan kanske miljötekniker".
    Han är verkligen med i matchen!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.