Therese Gouvelin och Karl-Petter Thorwaldsson.
Close
Therese Guovelin, förste vice ordförande LO, och Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande.
Close

LO sparkar i gång valrörelsen

Politik. Mer pengar till välfärd och infrastruktur. Det är två av de politiska krav LO presenterade vid sin valupptakt i Stockholm i dag. – Vi ska genomföra en halv miljon samtal med våra medlemmar. LO har ett tydligt mål med en regering som bygger trygghet för vanligt folk, med vår egen svetsare som statsminister, sa Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande.

Det är ett myller av människor på plats i Folkets hus i Stockholm. Ett 60-tal av de 750 deltagarna komma från Transport. På bänken längst fram närmast mittgången sitter LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson, bredvid honom statsminister Stefan Löfven (S).

Först på scenen är LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin. Hon säger att LO har som mål att prata med en halv miljon medlemmar. För en fortsatt S-ledd regering.

– Vi får ibland höra att vi borde bryta vår facklig-politiska samverkan med Socialdemokraterna. Visst, jag har också varit besviken i bland. Jag har ibland tyckt att de borde gör mer för oss och våra kamrater. Men vi kan inte svära oss fria från ansvar när klyftorna växer. Bara genom politik kan vi förändra samhället, det räcker inte med arbetet på våra arbetsplatser. Det är vi som vet hur verkligheten ser ut, sa Guovelin i sitt tal.

Hon gick sedan igenom ett antal politikområden där hon är nöjd med S- och MP-regeringen. Där nämnde hon bland annat låg ungdomsarbetslöshet, uppriven lex Laval, avdragsrätt för fackavgiften och höjt tak i a-kassan.

Efter underhållning är det statsministerns tur att inta scenen. Han höll ett ideologiskt tal med stort fokus på facket, trygghet och ökade klyftor. Statsministern öppnade för ny lagstiftning mot så kallad hyvling av arbetstid. Han nämnde också Göteborgs hamn. Han sa att han följer det som händer där med stort allvar. Dels på grund av att han tror att jobb och svensk konkurrenskraft hotas. Dels på grund av det kan leda till hot mot den svenska modellen.

­– Ett stort ansvar vilar på parterna i den svenska modellen. Hittills har det inte gått att hitta en lösning i Göteborg. Ytterst måste regeringen vara beredd att agera.
Löfven hävdade att det inte skulle handla om att förstöra den svenska modellen, utan att utveckla den.

– Än finns inga förslag att förhålla sig till, eller ens kritisera om man så vill. Jag har jobbat fackligt i 30 år och kommer aldrig se till att maktbalansen ändras till löntagarnas nackdel. Vi kommer inte öppna för avtalsshopping. Men låt oss aldrig tappa fokus för vad som står på spel:

– Det finns en höger som vill använda Göteborgs hamn för att attackera löntagarnas rättigheter och införa långtgående begränsningar av konflikträtten. Fyra borgerliga partier och SD väntar på den möjligheten, den ska de inte få. Vi ska se till att den svenska modellen fungerar i Göteborgs hamn. Då får den mångordige moderatledaren och hans önskningar stanna i den mörkblå byrålådan, sa Stefan Löfven.

LO:s politiska plattform

Under LO:s valkonferens presenterades en plattform med politiska krav.

  1. Trygghet i vardagen
    Under rubriken finns krav på att investera i IT, vägar och offentlig service på landsbygden.
    Där finns också en satsning anställa fler i skola vård och omsorg, samt att stoppa vinstjakten i välfärden.
    LO skriver om krav på ordning och reda på arbetsmarknaden, svenska kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige.
  1. Fler och bättre jobb
    Under rubriken finns krav på ökade investeringar i infrastruktur.
    Det handlar om mer pengar till väg, järnväg, bredband och bostäder.
    Dessutom ytterligare satsningar på utbildning. Mer pengar till vuxen- och yrkesutbildning.
    Motverka otrygga och tidsbegränsade anställningar. LO vill också stärka skyddsombudens roll och öka resurserna till arbetsmiljöutbildning.
  1. Ökad jämlikhet
    Här finns krav på en jämlikare skola. Alla barn i Sverige ska ha samma möjligheter till kunskap oavsett förutsättningar. LO vill att skolor ska få resurser utifrån barnens behov.
    LO lyfter också fram en satsning på fritids, barn ska kunna göra sina läxor där så att de är lediga när de kommer hem.
    Facket vill också se ett höjt inkomsttak i a-kassan och sedan låta nivån följa löneutvecklingen. De vill ta bort karensdagarna och göra det billigare att vara med.
    Krav ställs dessutom på en skattereform som beskattar annat än arbetsinkomster högre. Exempelvis förmögenhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

TMA-bil

Förenklade regler riskerar försvåra för skyddsombud

Regelverk. Arbetsmiljöverket vill både kraftigt minska antalet föreskrifter och göra reglerna enklare. Men LO-facken befarar att förenklingen kommer att ta viktiga verktyg från skyddsombuden och att skyddsnivån sänks.

David Ericsson

Kejsaren ÄR naken

Davids krönika. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.