Therese Gouvelin och Karl-Petter Thorwaldsson.
Close
Therese Guovelin, förste vice ordförande LO, och Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande.
Close

LO sparkar i gång valrörelsen

Politik. Mer pengar till välfärd och infrastruktur. Det är två av de politiska krav LO presenterade vid sin valupptakt i Stockholm i dag. – Vi ska genomföra en halv miljon samtal med våra medlemmar. LO har ett tydligt mål med en regering som bygger trygghet för vanligt folk, med vår egen svetsare som statsminister, sa Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande.

Det är ett myller av människor på plats i Folkets hus i Stockholm. Ett 60-tal av de 750 deltagarna komma från Transport. På bänken längst fram närmast mittgången sitter LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson, bredvid honom statsminister Stefan Löfven (S).

Först på scenen är LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin. Hon säger att LO har som mål att prata med en halv miljon medlemmar. För en fortsatt S-ledd regering.

– Vi får ibland höra att vi borde bryta vår facklig-politiska samverkan med Socialdemokraterna. Visst, jag har också varit besviken i bland. Jag har ibland tyckt att de borde gör mer för oss och våra kamrater. Men vi kan inte svära oss fria från ansvar när klyftorna växer. Bara genom politik kan vi förändra samhället, det räcker inte med arbetet på våra arbetsplatser. Det är vi som vet hur verkligheten ser ut, sa Guovelin i sitt tal.

Hon gick sedan igenom ett antal politikområden där hon är nöjd med S- och MP-regeringen. Där nämnde hon bland annat låg ungdomsarbetslöshet, uppriven lex Laval, avdragsrätt för fackavgiften och höjt tak i a-kassan.

Efter underhållning är det statsministerns tur att inta scenen. Han höll ett ideologiskt tal med stort fokus på facket, trygghet och ökade klyftor. Statsministern öppnade för ny lagstiftning mot så kallad hyvling av arbetstid. Han nämnde också Göteborgs hamn. Han sa att han följer det som händer där med stort allvar. Dels på grund av att han tror att jobb och svensk konkurrenskraft hotas. Dels på grund av det kan leda till hot mot den svenska modellen.

­– Ett stort ansvar vilar på parterna i den svenska modellen. Hittills har det inte gått att hitta en lösning i Göteborg. Ytterst måste regeringen vara beredd att agera.
Löfven hävdade att det inte skulle handla om att förstöra den svenska modellen, utan att utveckla den.

– Än finns inga förslag att förhålla sig till, eller ens kritisera om man så vill. Jag har jobbat fackligt i 30 år och kommer aldrig se till att maktbalansen ändras till löntagarnas nackdel. Vi kommer inte öppna för avtalsshopping. Men låt oss aldrig tappa fokus för vad som står på spel:

– Det finns en höger som vill använda Göteborgs hamn för att attackera löntagarnas rättigheter och införa långtgående begränsningar av konflikträtten. Fyra borgerliga partier och SD väntar på den möjligheten, den ska de inte få. Vi ska se till att den svenska modellen fungerar i Göteborgs hamn. Då får den mångordige moderatledaren och hans önskningar stanna i den mörkblå byrålådan, sa Stefan Löfven.

LO:s politiska plattform

Under LO:s valkonferens presenterades en plattform med politiska krav.

  1. Trygghet i vardagen
    Under rubriken finns krav på att investera i IT, vägar och offentlig service på landsbygden.
    Där finns också en satsning anställa fler i skola vård och omsorg, samt att stoppa vinstjakten i välfärden.
    LO skriver om krav på ordning och reda på arbetsmarknaden, svenska kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige.
  1. Fler och bättre jobb
    Under rubriken finns krav på ökade investeringar i infrastruktur.
    Det handlar om mer pengar till väg, järnväg, bredband och bostäder.
    Dessutom ytterligare satsningar på utbildning. Mer pengar till vuxen- och yrkesutbildning.
    Motverka otrygga och tidsbegränsade anställningar. LO vill också stärka skyddsombudens roll och öka resurserna till arbetsmiljöutbildning.
  1. Ökad jämlikhet
    Här finns krav på en jämlikare skola. Alla barn i Sverige ska ha samma möjligheter till kunskap oavsett förutsättningar. LO vill att skolor ska få resurser utifrån barnens behov.
    LO lyfter också fram en satsning på fritids, barn ska kunna göra sina läxor där så att de är lediga när de kommer hem.
    Facket vill också se ett höjt inkomsttak i a-kassan och sedan låta nivån följa löneutvecklingen. De vill ta bort karensdagarna och göra det billigare att vara med.
    Krav ställs dessutom på en skattereform som beskattar annat än arbetsinkomster högre. Exempelvis förmögenhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Deras beslut berör din vardag

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.