Therese Gouvelin och Karl-Petter Thorwaldsson.
Close
Therese Guovelin, förste vice ordförande LO, och Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande.
Close

LO sparkar i gång valrörelsen

Politik. Mer pengar till välfärd och infrastruktur. Det är två av de politiska krav LO presenterade vid sin valupptakt i Stockholm i dag. – Vi ska genomföra en halv miljon samtal med våra medlemmar. LO har ett tydligt mål med en regering som bygger trygghet för vanligt folk, med vår egen svetsare som statsminister, sa Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande.

Det är ett myller av människor på plats i Folkets hus i Stockholm. Ett 60-tal av de 750 deltagarna komma från Transport. På bänken längst fram närmast mittgången sitter LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson, bredvid honom statsminister Stefan Löfven (S).

Först på scenen är LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin. Hon säger att LO har som mål att prata med en halv miljon medlemmar. För en fortsatt S-ledd regering.

– Vi får ibland höra att vi borde bryta vår facklig-politiska samverkan med Socialdemokraterna. Visst, jag har också varit besviken i bland. Jag har ibland tyckt att de borde gör mer för oss och våra kamrater. Men vi kan inte svära oss fria från ansvar när klyftorna växer. Bara genom politik kan vi förändra samhället, det räcker inte med arbetet på våra arbetsplatser. Det är vi som vet hur verkligheten ser ut, sa Guovelin i sitt tal.

Hon gick sedan igenom ett antal politikområden där hon är nöjd med S- och MP-regeringen. Där nämnde hon bland annat låg ungdomsarbetslöshet, uppriven lex Laval, avdragsrätt för fackavgiften och höjt tak i a-kassan.

Efter underhållning är det statsministerns tur att inta scenen. Han höll ett ideologiskt tal med stort fokus på facket, trygghet och ökade klyftor. Statsministern öppnade för ny lagstiftning mot så kallad hyvling av arbetstid. Han nämnde också Göteborgs hamn. Han sa att han följer det som händer där med stort allvar. Dels på grund av att han tror att jobb och svensk konkurrenskraft hotas. Dels på grund av det kan leda till hot mot den svenska modellen.

­– Ett stort ansvar vilar på parterna i den svenska modellen. Hittills har det inte gått att hitta en lösning i Göteborg. Ytterst måste regeringen vara beredd att agera.
Löfven hävdade att det inte skulle handla om att förstöra den svenska modellen, utan att utveckla den.

– Än finns inga förslag att förhålla sig till, eller ens kritisera om man så vill. Jag har jobbat fackligt i 30 år och kommer aldrig se till att maktbalansen ändras till löntagarnas nackdel. Vi kommer inte öppna för avtalsshopping. Men låt oss aldrig tappa fokus för vad som står på spel:

– Det finns en höger som vill använda Göteborgs hamn för att attackera löntagarnas rättigheter och införa långtgående begränsningar av konflikträtten. Fyra borgerliga partier och SD väntar på den möjligheten, den ska de inte få. Vi ska se till att den svenska modellen fungerar i Göteborgs hamn. Då får den mångordige moderatledaren och hans önskningar stanna i den mörkblå byrålådan, sa Stefan Löfven.

LO:s politiska plattform

Under LO:s valkonferens presenterades en plattform med politiska krav.

  1. Trygghet i vardagen
    Under rubriken finns krav på att investera i IT, vägar och offentlig service på landsbygden.
    Där finns också en satsning anställa fler i skola vård och omsorg, samt att stoppa vinstjakten i välfärden.
    LO skriver om krav på ordning och reda på arbetsmarknaden, svenska kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige.
  1. Fler och bättre jobb
    Under rubriken finns krav på ökade investeringar i infrastruktur.
    Det handlar om mer pengar till väg, järnväg, bredband och bostäder.
    Dessutom ytterligare satsningar på utbildning. Mer pengar till vuxen- och yrkesutbildning.
    Motverka otrygga och tidsbegränsade anställningar. LO vill också stärka skyddsombudens roll och öka resurserna till arbetsmiljöutbildning.
  1. Ökad jämlikhet
    Här finns krav på en jämlikare skola. Alla barn i Sverige ska ha samma möjligheter till kunskap oavsett förutsättningar. LO vill att skolor ska få resurser utifrån barnens behov.
    LO lyfter också fram en satsning på fritids, barn ska kunna göra sina läxor där så att de är lediga när de kommer hem.
    Facket vill också se ett höjt inkomsttak i a-kassan och sedan låta nivån följa löneutvecklingen. De vill ta bort karensdagarna och göra det billigare att vara med.
    Krav ställs dessutom på en skattereform som beskattar annat än arbetsinkomster högre. Exempelvis förmögenhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.