Sopkonflikten i Stockholm

Ljusning i sopkonflikten – parterna inleder dialog

Renhållning. Åtta timmar försenade rullade Liselotte Lööfs sopbilar ut på Stockholms gator. Hotet om utökad strejk och massuppsägningar är tillfälligt avvärjt. Reno Nordens bilar står fortfarande still, i avvaktan på en dialog som parterna inleder under måndagseftermiddagen – Det är åtminstone en öppning, säger en miljöarbetare.

Under hela dagen har sopgubbar från Reno Norden och Liselotte Lööf fört intensiva interna diskussioner om den uppkomna situationen. På Reno Norden anser en skara renhållare att de i torsdags fick avsked på grått papper. Andra har sagt upp sig eller är sjukskrivna.

Miljöarbetarna i Stockholm har en unik sammanhållning. När striden startade på Reno Norden kom snabbt sympatiyttringar på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören när det gäller hushållssopor.

Klockan sex i morse skulle Liselotte Lööfs bilar ha rullat ut, men miljöarbetarna valde att stanna kvar i garaget vid Norrtull. Under hela dagen låg jobbet nere.

På Reno Norden skickade sopgubbarna redan i fredags över en lista på krav man vill ha igenom, för att återuppta arbetet. Svar begärdes till klockan 14 i dag, måndag.

Strax innan tidsfristen löpte ut stod det klart att företagsledningen kommer att träffa en representant för miljöarbetarna. Det ledde till att en serie planerade åtgärder nu skjuts upp i åtminstone ett dygn.

– Det är inga regelrätta förhandlingar som ska föras, men nu startar vi i alla fall en dialog med företaget. Det är positivt, säger en sopgubbe.

Vid lunchtid kom Sonny Lööf, ägare till Liselotte Lööf AB, och företagets vd, Ola Claesson, ut för att möta de anställda.

Hur ser de på konflikten?

– Det som händer nu är tråkigt för hela branschen. Det finns ingen vinnare om Stockholms stad förlorar en massa yrkesskickliga miljöarbetare. Jag förstår killarna. Ingen vill gå ner i lön och få mera jobb, säger Sonny Lööf.

Ola Claesson fyller i:

– Det här är en konflikt mellan Reno Norden, Stockholms stad och de anställda på Reno Norden. På Liselotte Lööf har vi ett avtal med poänglön, det system som sopgubbarna vill ha. Det fungerar bra hos oss.

Det finns personer som retar sig på löneläget bland Stockholms sopgubbar. En del skulle nog gärna se att de slutar och ersätts med nyanställda som går in på en betydligt lägre lön. Hur skulle det påverka sophämtningen?

– Vi har sett sådana exempel tidigare. Det har inte gått särskilt bra. Det som händer nu visar på en bristande respekt för en hel yrkeskår, säger vd Ola Claesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Richard Dwyer:
    10 juli, 2017

    Jag ger mitt fulla stöd till de strejkande. Självklart kan inte sänkta löner tolereras, lika lite som sämre arbetsvillkor. Att hävda att deras höga lön gör att de kan nöja sig med sämre betalt är i mina ögon bara dumheter. Om de strejkandes löner sänks, vilken yrkesgrupps löner ska sänkas nötta gång - byggarbetares, sjukvårdsanställdas, lastbilschaufförers? Pinsamt att Stockholms stad som styrs av SAP inte kräver goda villkor för anställda i företag som staden anlitar.

  2. Ingemar Svahn:
    10 juli, 2017

    All heder åt representanter från Liselotte Lööf som avslutar med att påtala att det som händer nu visar på bristande respekt för en hel yrkeskår

Lästips:

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Transportarbetarens logga

Strejken avslutad – Foodora tecknar avtal med cykelbud

Avtal. Efter cykelbudens fem veckor långa strejk tecknar Foodora kollektivavtal i Norge. I veckan kommer Transport att kalla gigföretaget till förhandling.

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.