Sopkonflikten i Stockholm

Ljusning i sopkonflikten – parterna inleder dialog

Renhållning. Åtta timmar försenade rullade Liselotte Lööfs sopbilar ut på Stockholms gator. Hotet om utökad strejk och massuppsägningar är tillfälligt avvärjt. Reno Nordens bilar står fortfarande still, i avvaktan på en dialog som parterna inleder under måndagseftermiddagen – Det är åtminstone en öppning, säger en miljöarbetare.

Under hela dagen har sopgubbar från Reno Norden och Liselotte Lööf fört intensiva interna diskussioner om den uppkomna situationen. På Reno Norden anser en skara renhållare att de i torsdags fick avsked på grått papper. Andra har sagt upp sig eller är sjukskrivna.

Miljöarbetarna i Stockholm har en unik sammanhållning. När striden startade på Reno Norden kom snabbt sympatiyttringar på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören när det gäller hushållssopor.

Klockan sex i morse skulle Liselotte Lööfs bilar ha rullat ut, men miljöarbetarna valde att stanna kvar i garaget vid Norrtull. Under hela dagen låg jobbet nere.

På Reno Norden skickade sopgubbarna redan i fredags över en lista på krav man vill ha igenom, för att återuppta arbetet. Svar begärdes till klockan 14 i dag, måndag.

Strax innan tidsfristen löpte ut stod det klart att företagsledningen kommer att träffa en representant för miljöarbetarna. Det ledde till att en serie planerade åtgärder nu skjuts upp i åtminstone ett dygn.

– Det är inga regelrätta förhandlingar som ska föras, men nu startar vi i alla fall en dialog med företaget. Det är positivt, säger en sopgubbe.

Vid lunchtid kom Sonny Lööf, ägare till Liselotte Lööf AB, och företagets vd, Ola Claesson, ut för att möta de anställda.

Hur ser de på konflikten?

– Det som händer nu är tråkigt för hela branschen. Det finns ingen vinnare om Stockholms stad förlorar en massa yrkesskickliga miljöarbetare. Jag förstår killarna. Ingen vill gå ner i lön och få mera jobb, säger Sonny Lööf.

Ola Claesson fyller i:

– Det här är en konflikt mellan Reno Norden, Stockholms stad och de anställda på Reno Norden. På Liselotte Lööf har vi ett avtal med poänglön, det system som sopgubbarna vill ha. Det fungerar bra hos oss.

Det finns personer som retar sig på löneläget bland Stockholms sopgubbar. En del skulle nog gärna se att de slutar och ersätts med nyanställda som går in på en betydligt lägre lön. Hur skulle det påverka sophämtningen?

– Vi har sett sådana exempel tidigare. Det har inte gått särskilt bra. Det som händer nu visar på en bristande respekt för en hel yrkeskår, säger vd Ola Claesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Richard Dwyer:
    10 juli, 2017

    Jag ger mitt fulla stöd till de strejkande. Självklart kan inte sänkta löner tolereras, lika lite som sämre arbetsvillkor. Att hävda att deras höga lön gör att de kan nöja sig med sämre betalt är i mina ögon bara dumheter. Om de strejkandes löner sänks, vilken yrkesgrupps löner ska sänkas nötta gång - byggarbetares, sjukvårdsanställdas, lastbilschaufförers? Pinsamt att Stockholms stad som styrs av SAP inte kräver goda villkor för anställda i företag som staden anlitar.

  2. Ingemar Svahn:
    10 juli, 2017

    All heder åt representanter från Liselotte Lööf som avslutar med att påtala att det som händer nu visar på bristande respekt för en hel yrkeskår

Lästips:

Transportarbetarens logga

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Martin Fransén

Martin Fransén

... ordförande i Förbundet Arbetarsolidaritet som ger sitt årliga pris Arbetare till arbetare till Stockholms sopgubbar.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.