Lars Lindgren
Close
Lars Lindgren ställer inte upp i Transports ordförandeval i juni.
Close
Kongressen

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

– Det finns flera orsaker till mitt beslut. Det viktigaste är att jag som ordförande inte hade kunnat lita på min omgivning. Dessutom har jag fått ett intressant jobberbjudande, säger Lars Lindgren.

Transports ledning väljs av kongressen för fem år i taget. Tidigt under mandatperioden, som började 2012, meddelade Lindgren att han ville ställa upp för ytterligare en femårsperiod – trots att han fyller 60 år nu i maj och då nått pensionsåldern enligt ett 22 år gammalt anställningsavtal.

Hans besked väckte blandade reaktioner och blev början till en intern maktkamp i förbundet. Den kom av sig i mars då Lars Lindgren hastigt lämnade ordförandeposten – efter en serie artiklar i Aftonbladet.

Bara några dagar efter avhoppet meddelade Lindgren att han kandiderar på nytt till ordförandeposten på Transports kongress.

Men nu har han ändrat sig – det blir ingen kandidatur:

– Jag har funderat mycket de senaste veckorna. Jag har fått flera jobberbjudanden och särskilt ett är så spännande att det blev svårt att tacka nej.

Lars Lindgren återkommer till artiklarna i Aftonbladet och hur de påverkade honom. Reportrarna mötte honom med kvittokopior som var hämtade direkt ur förbundets bokföring.

– Någon eller några har lämnat ut interna uppgifter. Om jag hade blivit vald till ordförande igen hade jag fått leva med vetskapen att det fanns personer i min närhet som jag inte kunde lita på.

Lindgren berättar att han för bara några dagar sedan blev inbjuden till ett fackligt möte av Transports Gävleavdelning. Han tackade ja, men samma morgon som han skulle åka dit ringde Aftonbladet.

– Reportern sa: ”Jag har hört att du ska till Bollnäs och att du kandiderar som ordförande igen. Vi vill gärna göra en uppföljning…” Jag valde att ställa in Bollnäsresan. Samtalet från Aftonbladet blev en bekräftelse på den bristande tillit jag känner.

– Jag ställer inte upp i kongressvalet, trots att jag fått ganska många nomineringar. Men jag vill ändå tacka alla dem som ställt upp och uppmanat mig att kandidera. Ert stöd och uppmuntran betydde oerhört mycket under en väldigt jobbig period av mitt liv.

Dag Leander är ordförande i Transports valberedning. Han säger:

– Valberedningens arbete underlättas ju i viss mån efter Lars Lindgrens besked. Jag har också skickat en hälsning till Lindgren där jag önskar honom lycka till när han nu går vidare i livet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johnny Grönberg

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Till den som ringer försöker han förklara varför kongressen i Singapore är viktig. Transports ordförande Tommy Wreeth har de senast dagarna fått en hel del att tänka på kring resor, semestrar och internationellt fackligt arbete.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud/Bensin. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.