Lars Lindgren
Close
Lars Lindgren ställer inte upp i Transports ordförandeval i juni.
Close
Kongressen

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

– Det finns flera orsaker till mitt beslut. Det viktigaste är att jag som ordförande inte hade kunnat lita på min omgivning. Dessutom har jag fått ett intressant jobberbjudande, säger Lars Lindgren.

Transports ledning väljs av kongressen för fem år i taget. Tidigt under mandatperioden, som började 2012, meddelade Lindgren att han ville ställa upp för ytterligare en femårsperiod – trots att han fyller 60 år nu i maj och då nått pensionsåldern enligt ett 22 år gammalt anställningsavtal.

Hans besked väckte blandade reaktioner och blev början till en intern maktkamp i förbundet. Den kom av sig i mars då Lars Lindgren hastigt lämnade ordförandeposten – efter en serie artiklar i Aftonbladet.

Bara några dagar efter avhoppet meddelade Lindgren att han kandiderar på nytt till ordförandeposten på Transports kongress.

Men nu har han ändrat sig – det blir ingen kandidatur:

– Jag har funderat mycket de senaste veckorna. Jag har fått flera jobberbjudanden och särskilt ett är så spännande att det blev svårt att tacka nej.

Lars Lindgren återkommer till artiklarna i Aftonbladet och hur de påverkade honom. Reportrarna mötte honom med kvittokopior som var hämtade direkt ur förbundets bokföring.

– Någon eller några har lämnat ut interna uppgifter. Om jag hade blivit vald till ordförande igen hade jag fått leva med vetskapen att det fanns personer i min närhet som jag inte kunde lita på.

Lindgren berättar att han för bara några dagar sedan blev inbjuden till ett fackligt möte av Transports Gävleavdelning. Han tackade ja, men samma morgon som han skulle åka dit ringde Aftonbladet.

– Reportern sa: ”Jag har hört att du ska till Bollnäs och att du kandiderar som ordförande igen. Vi vill gärna göra en uppföljning…” Jag valde att ställa in Bollnäsresan. Samtalet från Aftonbladet blev en bekräftelse på den bristande tillit jag känner.

– Jag ställer inte upp i kongressvalet, trots att jag fått ganska många nomineringar. Men jag vill ändå tacka alla dem som ställt upp och uppmanat mig att kandidera. Ert stöd och uppmuntran betydde oerhört mycket under en väldigt jobbig period av mitt liv.

Dag Leander är ordförande i Transports valberedning. Han säger:

– Valberedningens arbete underlättas ju i viss mån efter Lars Lindgrens besked. Jag har också skickat en hälsning till Lindgren där jag önskar honom lycka till när han nu går vidare i livet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johnny Grönberg

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Till den som ringer försöker han förklara varför kongressen i Singapore är viktig. Transports ordförande Tommy Wreeth har de senast dagarna fått en hel del att tänka på kring resor, semestrar och internationellt fackligt arbete.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.