Lars Lindgren
Close
Lars Lindgren ställer inte upp i Transports ordförandeval i juni.
Close
Kongressen

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

– Det finns flera orsaker till mitt beslut. Det viktigaste är att jag som ordförande inte hade kunnat lita på min omgivning. Dessutom har jag fått ett intressant jobberbjudande, säger Lars Lindgren.

Transports ledning väljs av kongressen för fem år i taget. Tidigt under mandatperioden, som började 2012, meddelade Lindgren att han ville ställa upp för ytterligare en femårsperiod – trots att han fyller 60 år nu i maj och då nått pensionsåldern enligt ett 22 år gammalt anställningsavtal.

Hans besked väckte blandade reaktioner och blev början till en intern maktkamp i förbundet. Den kom av sig i mars då Lars Lindgren hastigt lämnade ordförandeposten – efter en serie artiklar i Aftonbladet.

Bara några dagar efter avhoppet meddelade Lindgren att han kandiderar på nytt till ordförandeposten på Transports kongress.

Men nu har han ändrat sig – det blir ingen kandidatur:

– Jag har funderat mycket de senaste veckorna. Jag har fått flera jobberbjudanden och särskilt ett är så spännande att det blev svårt att tacka nej.

Lars Lindgren återkommer till artiklarna i Aftonbladet och hur de påverkade honom. Reportrarna mötte honom med kvittokopior som var hämtade direkt ur förbundets bokföring.

– Någon eller några har lämnat ut interna uppgifter. Om jag hade blivit vald till ordförande igen hade jag fått leva med vetskapen att det fanns personer i min närhet som jag inte kunde lita på.

Lindgren berättar att han för bara några dagar sedan blev inbjuden till ett fackligt möte av Transports Gävleavdelning. Han tackade ja, men samma morgon som han skulle åka dit ringde Aftonbladet.

– Reportern sa: ”Jag har hört att du ska till Bollnäs och att du kandiderar som ordförande igen. Vi vill gärna göra en uppföljning…” Jag valde att ställa in Bollnäsresan. Samtalet från Aftonbladet blev en bekräftelse på den bristande tillit jag känner.

– Jag ställer inte upp i kongressvalet, trots att jag fått ganska många nomineringar. Men jag vill ändå tacka alla dem som ställt upp och uppmanat mig att kandidera. Ert stöd och uppmuntran betydde oerhört mycket under en väldigt jobbig period av mitt liv.

Dag Leander är ordförande i Transports valberedning. Han säger:

– Valberedningens arbete underlättas ju i viss mån efter Lars Lindgrens besked. Jag har också skickat en hälsning till Lindgren där jag önskar honom lycka till när han nu går vidare i livet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johnny Grönberg

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Till den som ringer försöker han förklara varför kongressen i Singapore är viktig. Transports ordförande Tommy Wreeth har de senast dagarna fått en hel del att tänka på kring resor, semestrar och internationellt fackligt arbete.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.