Lavinartad ökning av svarttaxi på Facebook

Fiffel. Taxiförbundet varnar: Svarttaxiförmedlingen på Facebook växer lavinartat. Grupperna har tillsammans mer än 130 000 medlemmar.

Det klassiska sättet: En kille står utanför krogen och ropar ”taxi”. För några sedlar kan han köra hem en mindre nogräknad person. I dag blir en annan variant vanligare. Svarttaxi förmedlas via grupper på Facebook och antalet medlemmar ökar kraftigt. I september förra året släppte Taxiförbundet en första granskning. Den visade att svarttaxigrupperna hade 90 000 medlemmar. Lite mer än ett halvår senare har grupperna 40 000 fler medlemmar.

– Vi har valt att räkna bort samåkning och mindre grupper som ligger i någon slags gråzon. De vi har med har en företagsliknande struktur och erbjuder persontransporter mot betalning. Men det görs av privatpersoner som kör privata bilar, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.

I Taxiförbundets undersökning framkommer det att svarttaxigrupperna är vanligast i lite mindre städer. Men det är inte fråga om enbart orter där tillgång till laglig taxi saknas. Luleås svarttaxigrupp har näst flest medlemmar sett till antalet invånare. I gruppens många regler går det att läsa: ”Vid förfrågningar om betalning av skjuts skrivs i pm/sms INTE öppet i loggen (För er som inte fattar! INGA SUMMOR I LOGGEN!!)”, eller: ” Upp till var och en att se till att den som kör/åker har körkort och försäkring. Be alltid personen visa upp körkortet.”

– Även om man som kund bortser från säkerhet, att den som kör kan sakna körkort eller vara drogad, är det kortsiktigt att använda svarttaxi. Det ter sig kanske billigt, men det gör att riktig taxi konkurreras ut och leder till minskade intäkter till statskassan, säger Claudio Skubla.

Enligt Taxiförbundets egna beräkningar förlorar staten minst 335 miljoner kronor varje år. Siffran har de kommit fram till genom att en tiondel av alla medlemmar i grupperna kör tre körningar i veckan som skulle ha kostat 344 kronor.

– Vi har varit försiktiga i beräkningen, säger Skubla.

I Dalarna finns flera svarttaxiförmedlingar på Facebook. Ett par av grupperna har över 3000 medlemmar och hymlar inte med vad de gör. Tvärtom, de har ”svarttaxi” i gruppnamnen. Roger Iversen är regionalt skyddsombud och försöker ha koll på vad som händer.

– Men nu ser jag att jag har blivit utsparkad ur en, fränt, säger Iversen när Transportarbetaren ringer honom.

– Vi har försökt komma åt dem under flera år. Vi har varit i kontakt med Polisen och Skatteverket, men det händer inte så mycket. Polisen får inte provocera fram brott och säger att de inte har resurser nog för att göra något åt det, säger Iversen.

I grupperna stod det tidigare vad varje resa skulle kosta, men uppgifterna om pengar har försvunnit.

– När jag körde brukade vi bråka med dem titt som tätt, men vi kunde inte heller göra någonting. Jag vet inte hur man ska göra för att komma åt dem. Det enda vi kan göra är att försöka upplysa kunderna om riskerna som finns. Vad händer om det sker en olycka? Att skrämma kunderna så de inte vågar åka svarttaxi, säger Iversen

Skubla tror att svarttaxi har blivit vanligare i och med att tjänsterna går att förmedla på sociala medier.

– Förr stod kanske Kalle utanför stadshotellet och ville dra in lite pengar till bensin. Då rörde det sig om några timmar på natten. Nu finns en ökad tillgänglighet. Människor kan mötas och göra upp om affärer digitalt och sedan ta betalt via Swish. Enkelheten och tillgängligheten gör att fler kan livnära sig på det.

– Digitaliseringen gör det svårt för polisen. Hur ska de se skillnad på om det är en vän eller svarttaxi som plockar upp någon på gatan? Det krävs fler insatser för att komma åt det här. Polisen behöver sätt att kunna spana digitalt, och när man väl åker fast måste det bli mer kännbart, säger Skubla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

S kritiserar uppföljning av lönevillkor i färdtjänsten

Taxi. Stockholms region upphandlar färdtjänst för 800 miljoner kronor per år. Alldeles för lite görs för att följa upp att sociala villkor följs, anser oppositionen.

Årets kollektivavtal

Sociala krav från politiker – sänkt lön för taxichaufförer

Taxi. Cabonlines förare i Stockholm ska få avtalspension och försäkringar. Notan får anställda stå för själva.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.