Lavinartad ökning av svarttaxi på Facebook

Fiffel. Taxiförbundet varnar: Svarttaxiförmedlingen på Facebook växer lavinartat. Grupperna har tillsammans mer än 130 000 medlemmar.

Det klassiska sättet: En kille står utanför krogen och ropar ”taxi”. För några sedlar kan han köra hem en mindre nogräknad person. I dag blir en annan variant vanligare. Svarttaxi förmedlas via grupper på Facebook och antalet medlemmar ökar kraftigt. I september förra året släppte Taxiförbundet en första granskning. Den visade att svarttaxigrupperna hade 90 000 medlemmar. Lite mer än ett halvår senare har grupperna 40 000 fler medlemmar.

– Vi har valt att räkna bort samåkning och mindre grupper som ligger i någon slags gråzon. De vi har med har en företagsliknande struktur och erbjuder persontransporter mot betalning. Men det görs av privatpersoner som kör privata bilar, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.

I Taxiförbundets undersökning framkommer det att svarttaxigrupperna är vanligast i lite mindre städer. Men det är inte fråga om enbart orter där tillgång till laglig taxi saknas. Luleås svarttaxigrupp har näst flest medlemmar sett till antalet invånare. I gruppens många regler går det att läsa: ”Vid förfrågningar om betalning av skjuts skrivs i pm/sms INTE öppet i loggen (För er som inte fattar! INGA SUMMOR I LOGGEN!!)”, eller: ” Upp till var och en att se till att den som kör/åker har körkort och försäkring. Be alltid personen visa upp körkortet.”

– Även om man som kund bortser från säkerhet, att den som kör kan sakna körkort eller vara drogad, är det kortsiktigt att använda svarttaxi. Det ter sig kanske billigt, men det gör att riktig taxi konkurreras ut och leder till minskade intäkter till statskassan, säger Claudio Skubla.

Enligt Taxiförbundets egna beräkningar förlorar staten minst 335 miljoner kronor varje år. Siffran har de kommit fram till genom att en tiondel av alla medlemmar i grupperna kör tre körningar i veckan som skulle ha kostat 344 kronor.

– Vi har varit försiktiga i beräkningen, säger Skubla.

I Dalarna finns flera svarttaxiförmedlingar på Facebook. Ett par av grupperna har över 3000 medlemmar och hymlar inte med vad de gör. Tvärtom, de har ”svarttaxi” i gruppnamnen. Roger Iversen är regionalt skyddsombud och försöker ha koll på vad som händer.

– Men nu ser jag att jag har blivit utsparkad ur en, fränt, säger Iversen när Transportarbetaren ringer honom.

– Vi har försökt komma åt dem under flera år. Vi har varit i kontakt med Polisen och Skatteverket, men det händer inte så mycket. Polisen får inte provocera fram brott och säger att de inte har resurser nog för att göra något åt det, säger Iversen.

I grupperna stod det tidigare vad varje resa skulle kosta, men uppgifterna om pengar har försvunnit.

– När jag körde brukade vi bråka med dem titt som tätt, men vi kunde inte heller göra någonting. Jag vet inte hur man ska göra för att komma åt dem. Det enda vi kan göra är att försöka upplysa kunderna om riskerna som finns. Vad händer om det sker en olycka? Att skrämma kunderna så de inte vågar åka svarttaxi, säger Iversen

Skubla tror att svarttaxi har blivit vanligare i och med att tjänsterna går att förmedla på sociala medier.

– Förr stod kanske Kalle utanför stadshotellet och ville dra in lite pengar till bensin. Då rörde det sig om några timmar på natten. Nu finns en ökad tillgänglighet. Människor kan mötas och göra upp om affärer digitalt och sedan ta betalt via Swish. Enkelheten och tillgängligheten gör att fler kan livnära sig på det.

– Digitaliseringen gör det svårt för polisen. Hur ska de se skillnad på om det är en vän eller svarttaxi som plockar upp någon på gatan? Det krävs fler insatser för att komma åt det här. Polisen behöver sätt att kunna spana digitalt, och när man väl åker fast måste det bli mer kännbart, säger Skubla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Transportarbetarens logga

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.