Elias Jobran klubbordförande Aviator.
Close
Lastarnas klubbordförande Elias Jobran på Aviator ser coronakrisen som ett test av statens trygghetssystem.
Close

Lastare sägs upp och permitteras på Aviator

Corona. 30 lastare har varslats om uppsägning vid Aviator på Arlanda. Den 1 maj trappar marktjänstbolaget också upp korttidspermitteringarna från 60 till 80 procent. Lastarna kommer alltså att jobba 20 procent.

Samtidigt får Aviators lastare en stor del av sin permitteringslön betald via skattepengar.

Elias Jobran är ordförande i lastarnas Transportklubb, och vid det här laget ganska luttrad av corona-pandemin och krisen i flygbranschen.

– Det är inte så mycket att göra åt läget, bara att sitta still i båten och följa med. Vi kan ju inte påverka eller tvinga folk att ge sig ut och resa när pandemin råder, säger han.

Vad säger dina kollegor om varslen och permitteringarna?

– Jag tillhör riskgruppen och har inte träffat några kollegor på två månader, men en del ringer så klart. De förstår läget, att det är som det är. De som varslats jobbar sina sista dagar denna vecka. Det är synd om dem som får gå.

Elias Jobran uppfattar läget som ännu sämre på SAS. Där varslades i dag nästan halva personalstyrkan, 5 000 anställda i Nordenom uppsägning. Detta efter ett tidigare vår-varsel på 10 000 anställda

De nya varslen rör 1 900 heltidsanställda i Sverige.

Liksom lastarna på SAS Ground Handling (SGH) och flygplatskontrollanterna vid Avarn på Arlanda får Aviators lastare nu ut 92,5 procent av sin tidigare utgående lön. Tillägg som ob- och skifttillägg räknas med.

Det var den 2 april i år som riksdagen klubbade igenom regeringens förslag om att införa kortidspermitteringar med upp till högst 60 procent arbetsfri tid (och 40 procents arbetstid).

Något som inte funnits i Sverige tidigare.

Den 14 april utökades permitteringstiden upp till 80 procent (och 20 procents arbete). Efter förhandlingar med Transport är det den maxtiden som införs på Aviator. På arbetarnas dag 1 maj.

Men det innebär samtidigt att de anställda får gå ner i lön till 88 procent av tidigare utgående lön

I morgon onsdag väntar nya MBL-förhandlingar med Aviators ledning, berättar Elias Jobran.

– Vi ska få ny information, men vad de ska säga vet jag inte.

Han ser coronakrisen som en test av samhällets skyddsnät och trygghetssystem.

– Inom facket håller vi koll på om systemet håller eller brister. Det har ju varit en ständig nedmontering av skyddet, en tro att högkonjunkturen ska vara för alltid.

– Nu tvingas staten ändra system, totalt. Klarar de inte av att bygga upp ett nytt hållbart system kommer det att visa sig när väljarna ska säga sitt. Jag blickar framåt mot nästa val, säger han.

Elias Jobran är tacksam för permitteringslönen, som hejdar de ekonomiska konsekvenserna för de anställda. Samtidigt är framtiden oviss, i fall fler nedskärningar kommer.

– Ingen av de 30 heltidsanställda som nu får gå från Aviator var med i facket eller a-kassan. Det blev en läxa. De hann bara vara fast anställda i elva månader. Tur för dem att regeringen infört generösare regler inom a-kassan.

Transportarbetaren har sökt Aviator för en korrekt siffra om antal anställda kollektivare, men ännu inte fått svar. Elias Jobran uppskattar att cirka 500 personer skurits ner till omkring 400.

– Flygbranschen är jävligt känslig. När den väl kommer i gång igen kan uppgången gå fort. Men jag tror det kommer att ta lång tid, mer än ett år. Och familjer med barn kanske ändrar sina resvanor för att inte riskera något, funderar Elias Jobran.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Peter Eriksson, färdtjänstförare

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Transportarbetarens logga

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.