Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Fordons- och transportprogrammet är ett av gymnasiets tolv yrkesprogram. Antalet sökande har minskat stadigt de senaste åren.

Förra veckan skickade regeringen ett förslag om att det ska kunna gå att kliva direkt in på högskola efter att ha gått på yrkesgymnasium. I dag fyllde regeringen på med budgetlöften om ett tillskott som ska locka yrkeslärare.

Om budgetförslaget passerar genom riksdagen kan det betyda en öppning för chaufförer som funderar på skolans värld. Annika Oldberg är rektor på Nyköpings gymnasium i Skavsta, och hon sökte en yrkeslärare till transportprogrammet inför höstterminen.

– Det är inte så lätt att rekrytera yrkeslärare, säger hon. Men till slut brukar vi hitta någon som är verksam i rätt bransch.

Det betyder att den som sökte den lediga lärartjänsten absolut skulle ha yrkeserfarenhet från transportbranschen, dessutom C- och CE-körkort samt giltigt yrkeskompetensbevis. Helst skulle den blivande läraren även ha truckkort, utbildnings- eller yrkesbevis för hjullastare samt erfarenhet inom utbildning.

– Och när vi anställer en yrkeslärare är vi tydliga med att han eller hon ska gå yrkeslärarutbildning på högskolan, säger Annika Oldberg. Den är inte på heltid utan går att genomföra parallellt med jobbet. Några fortsätter att jobba heltid andra har gått ner på halvtid när de går utbildningen.

Och hur gick rekryteringen?

– Bra, vi har anställt en före detta elev som nu blir lärare i transportämnet. Man måste ha branschvana och kontakter.

Gymnasieminister Anna Ekström (S) förklarar för TT varför budgettillskottet på 45 miljoner kronor går till yrkesprogrammen:

– Jag tror att det är nödvändigt, men inte tillräckligt, att satsa på rekryteringskampanjer till yrkesläraryrket. Det är också viktigt att yrkeslärare som behöver läsa in behörighet ska kunna göra det snabbt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist:
    20 september, 2017

    Hallå Lasse, rektorn i artikeln är noga med att nya yrkeslärare ska gå den pedagogiska utbildningen.

  2. Lasse J:
    19 september, 2017

    Ja allt ska gå snabbt! Ytlig inlärning förstås!? Jättebra!? Skippa trafiklärarutbildningen och bli anställd av gymnasiet!? Du behöver inte heller någon pedagogisk utbildning! Några år på vägen i lastbil är helt ok!?
    Varför inte ta in taxiförare att utbilda till B-körkort också? De kör ju tusentals mil årligen!
    Gymnasiet fixar att gå förbi alla regler med rektorn som utbildningsledare! Blir jättebra, eller hur?

Lästips:

Och så sorgen

Davids krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Transportarbetarens logga

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.