Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Fordons- och transportprogrammet är ett av gymnasiets tolv yrkesprogram. Antalet sökande har minskat stadigt de senaste åren.

Förra veckan skickade regeringen ett förslag om att det ska kunna gå att kliva direkt in på högskola efter att ha gått på yrkesgymnasium. I dag fyllde regeringen på med budgetlöften om ett tillskott som ska locka yrkeslärare.

Om budgetförslaget passerar genom riksdagen kan det betyda en öppning för chaufförer som funderar på skolans värld. Annika Oldberg är rektor på Nyköpings gymnasium i Skavsta, och hon sökte en yrkeslärare till transportprogrammet inför höstterminen.

– Det är inte så lätt att rekrytera yrkeslärare, säger hon. Men till slut brukar vi hitta någon som är verksam i rätt bransch.

Det betyder att den som sökte den lediga lärartjänsten absolut skulle ha yrkeserfarenhet från transportbranschen, dessutom C- och CE-körkort samt giltigt yrkeskompetensbevis. Helst skulle den blivande läraren även ha truckkort, utbildnings- eller yrkesbevis för hjullastare samt erfarenhet inom utbildning.

– Och när vi anställer en yrkeslärare är vi tydliga med att han eller hon ska gå yrkeslärarutbildning på högskolan, säger Annika Oldberg. Den är inte på heltid utan går att genomföra parallellt med jobbet. Några fortsätter att jobba heltid andra har gått ner på halvtid när de går utbildningen.

Och hur gick rekryteringen?

– Bra, vi har anställt en före detta elev som nu blir lärare i transportämnet. Man måste ha branschvana och kontakter.

Gymnasieminister Anna Ekström (S) förklarar för TT varför budgettillskottet på 45 miljoner kronor går till yrkesprogrammen:

– Jag tror att det är nödvändigt, men inte tillräckligt, att satsa på rekryteringskampanjer till yrkesläraryrket. Det är också viktigt att yrkeslärare som behöver läsa in behörighet ska kunna göra det snabbt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist:
    20 september, 2017

    Hallå Lasse, rektorn i artikeln är noga med att nya yrkeslärare ska gå den pedagogiska utbildningen.

  2. Lasse J:
    19 september, 2017

    Ja allt ska gå snabbt! Ytlig inlärning förstås!? Jättebra!? Skippa trafiklärarutbildningen och bli anställd av gymnasiet!? Du behöver inte heller någon pedagogisk utbildning! Några år på vägen i lastbil är helt ok!?
    Varför inte ta in taxiförare att utbilda till B-körkort också? De kör ju tusentals mil årligen!
    Gymnasiet fixar att gå förbi alla regler med rektorn som utbildningsledare! Blir jättebra, eller hur?

Lästips:

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Åkeri. Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.