Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Fordons- och transportprogrammet är ett av gymnasiets tolv yrkesprogram. Antalet sökande har minskat stadigt de senaste åren.

Förra veckan skickade regeringen ett förslag om att det ska kunna gå att kliva direkt in på högskola efter att ha gått på yrkesgymnasium. I dag fyllde regeringen på med budgetlöften om ett tillskott som ska locka yrkeslärare.

Om budgetförslaget passerar genom riksdagen kan det betyda en öppning för chaufförer som funderar på skolans värld. Annika Oldberg är rektor på Nyköpings gymnasium i Skavsta, och hon sökte en yrkeslärare till transportprogrammet inför höstterminen.

– Det är inte så lätt att rekrytera yrkeslärare, säger hon. Men till slut brukar vi hitta någon som är verksam i rätt bransch.

Det betyder att den som sökte den lediga lärartjänsten absolut skulle ha yrkeserfarenhet från transportbranschen, dessutom C- och CE-körkort samt giltigt yrkeskompetensbevis. Helst skulle den blivande läraren även ha truckkort, utbildnings- eller yrkesbevis för hjullastare samt erfarenhet inom utbildning.

– Och när vi anställer en yrkeslärare är vi tydliga med att han eller hon ska gå yrkeslärarutbildning på högskolan, säger Annika Oldberg. Den är inte på heltid utan går att genomföra parallellt med jobbet. Några fortsätter att jobba heltid andra har gått ner på halvtid när de går utbildningen.

Och hur gick rekryteringen?

– Bra, vi har anställt en före detta elev som nu blir lärare i transportämnet. Man måste ha branschvana och kontakter.

Gymnasieminister Anna Ekström (S) förklarar för TT varför budgettillskottet på 45 miljoner kronor går till yrkesprogrammen:

– Jag tror att det är nödvändigt, men inte tillräckligt, att satsa på rekryteringskampanjer till yrkesläraryrket. Det är också viktigt att yrkeslärare som behöver läsa in behörighet ska kunna göra det snabbt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist:
    20 september, 2017

    Hallå Lasse, rektorn i artikeln är noga med att nya yrkeslärare ska gå den pedagogiska utbildningen.

  2. Lasse J:
    19 september, 2017

    Ja allt ska gå snabbt! Ytlig inlärning förstås!? Jättebra!? Skippa trafiklärarutbildningen och bli anställd av gymnasiet!? Du behöver inte heller någon pedagogisk utbildning! Några år på vägen i lastbil är helt ok!?
    Varför inte ta in taxiförare att utbilda till B-körkort också? De kör ju tusentals mil årligen!
    Gymnasiet fixar att gå förbi alla regler med rektorn som utbildningsledare! Blir jättebra, eller hur?

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Erika Bergkvist, verksamhetsledare och kommunikatör ABF Värmland

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.