Lastbilsföretaget Otto
Close
Lastbilsföretaget Otto tror att det kan leverera fordon som kör helt själva på motorvägar inom fem år. Med en mänsklig förare som vilar i lastbilshytten.
Close

Långt kvar till självkörande lastbilar – även i USA

Att mänskliga förare helt kommer ersättas självkörande lastbilar ligger fortfarande långt in i framtiden. Även på de nordamerikanska vägarna.

Det senaste året har Googles och Teslas självkörande personbilar fått mycket uppmärksamhet. Men när det gäller automatisering av lastbilar är det tystare. Transportarbetaren har besökt Silicon valley i Kalifornien för att ta reda på mer om självkörande lastbilar i USA.

Steven Shladover, som forskar om självkörande lastbilar vid det anrika Berkeley universitetet, säger att när man använder ordet ”självkörande” är det viktigt att förklara vad som avses. Han använder en skala med fem nivåer som beskriver olika grad av automatisering.

– Nivå ett innebär automatiserad styrning eller hastighetskontroll, till exempel farthållare. Det finns förstås redan på marknaden.

På nivå två är både hastighet och styrning är automatiserad, men föraren har ansvar för bilen. Tesla har ett sådant system och inom några år kommer det finnas i alla dyra personbilar tror Steven Shladover. Men han känner inte att något sådant system för lastbilar utvecklas i USA.

– När det gäller bilar finns det folk som kan tänka sig att betala för alla finesser. En lastbilägare kommer bara att skaffa automatisering om det är lönsamt. Dessutom är lastbilsbranschen konservativ när det gäller teknik.

Enligt Shladover är det främsta ekonomiskt argumentet för automatisering minskad bränsleförbrukning. Med ”platooning”, att lastbilarna kör nära varandra i konvojer, sparar man bränsle genom minskat luftmotstånd. Självkörande lastbilar kan ligga mycket nära eftersom de kommunicerar med varandra.

Mark Bünger, som arbetar på forskningsföretaget Lux research, ser ett annat skäl till att transportindustrin i USA vill ha mer automatisering.

– Den främsta drivkraften är säkerhet. I USA är problemet fusk med saker som långa arbetspass större än i Europa. Det leder till många olyckor.

Automatisering på nivå tre låter föraren tillfälligt lämna över körningen till bilen, men han eller hon måste hela tiden vara beredd att ta över om något oväntat händer.

Ett sådant system är problematiskt. Om föraren under långa stunder inte behöver köra kommer hen göra något annat och inte vara beredd att ta över om något händer. När Googles anställda pendlade i de självkörande bilarna satt de ofta spelade datorspel eller sov i stället för att ha koll på vägen.

– När något hände och de skulle ta över ansvaret hade de ingen aning om vad som pågick. Numera anser de flesta som jobbar med automatisering att det här inte går att lösa, säger John Markoff, teknikjournalist på New York Times.

Därför försöker ingen utveckla nivå tre-system i USA längre.

Det mest uppmärksammade företaget när det gäller självkörande lastbilar just nu heter Otto. De påstår att de inom fem år kommer kunna bygga om vanliga lastbilar till självkörande på nivå fyra. Lastbilen kör då helt själv på motorvägar – och kan föraren vila. De sparar pengar genom färre stopp och säkrare körning.

Både John Markoff och Steven Shladover är tveksamma om Otto verkligen kommer kunna ha något klart om fem år.

Och slutligen finns nivå fem. Det är en helt självkörande lastbil. I den skulle förare vara överflödiga.

– Men en sådan tror jag inte vi kommer att få se på flera decennier, säger Steven Shladover.

David Isaksson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.