Lastbilsföretaget Otto
Close
Lastbilsföretaget Otto tror att det kan leverera fordon som kör helt själva på motorvägar inom fem år. Med en mänsklig förare som vilar i lastbilshytten.
Close

Långt kvar till självkörande lastbilar – även i USA

Att mänskliga förare helt kommer ersättas självkörande lastbilar ligger fortfarande långt in i framtiden. Även på de nordamerikanska vägarna.

Det senaste året har Googles och Teslas självkörande personbilar fått mycket uppmärksamhet. Men när det gäller automatisering av lastbilar är det tystare. Transportarbetaren har besökt Silicon valley i Kalifornien för att ta reda på mer om självkörande lastbilar i USA.

Steven Shladover, som forskar om självkörande lastbilar vid det anrika Berkeley universitetet, säger att när man använder ordet ”självkörande” är det viktigt att förklara vad som avses. Han använder en skala med fem nivåer som beskriver olika grad av automatisering.

– Nivå ett innebär automatiserad styrning eller hastighetskontroll, till exempel farthållare. Det finns förstås redan på marknaden.

På nivå två är både hastighet och styrning är automatiserad, men föraren har ansvar för bilen. Tesla har ett sådant system och inom några år kommer det finnas i alla dyra personbilar tror Steven Shladover. Men han känner inte att något sådant system för lastbilar utvecklas i USA.

– När det gäller bilar finns det folk som kan tänka sig att betala för alla finesser. En lastbilägare kommer bara att skaffa automatisering om det är lönsamt. Dessutom är lastbilsbranschen konservativ när det gäller teknik.

Enligt Shladover är det främsta ekonomiskt argumentet för automatisering minskad bränsleförbrukning. Med ”platooning”, att lastbilarna kör nära varandra i konvojer, sparar man bränsle genom minskat luftmotstånd. Självkörande lastbilar kan ligga mycket nära eftersom de kommunicerar med varandra.

Mark Bünger, som arbetar på forskningsföretaget Lux research, ser ett annat skäl till att transportindustrin i USA vill ha mer automatisering.

– Den främsta drivkraften är säkerhet. I USA är problemet fusk med saker som långa arbetspass större än i Europa. Det leder till många olyckor.

Automatisering på nivå tre låter föraren tillfälligt lämna över körningen till bilen, men han eller hon måste hela tiden vara beredd att ta över om något oväntat händer.

Ett sådant system är problematiskt. Om föraren under långa stunder inte behöver köra kommer hen göra något annat och inte vara beredd att ta över om något händer. När Googles anställda pendlade i de självkörande bilarna satt de ofta spelade datorspel eller sov i stället för att ha koll på vägen.

– När något hände och de skulle ta över ansvaret hade de ingen aning om vad som pågick. Numera anser de flesta som jobbar med automatisering att det här inte går att lösa, säger John Markoff, teknikjournalist på New York Times.

Därför försöker ingen utveckla nivå tre-system i USA längre.

Det mest uppmärksammade företaget när det gäller självkörande lastbilar just nu heter Otto. De påstår att de inom fem år kommer kunna bygga om vanliga lastbilar till självkörande på nivå fyra. Lastbilen kör då helt själv på motorvägar – och kan föraren vila. De sparar pengar genom färre stopp och säkrare körning.

Både John Markoff och Steven Shladover är tveksamma om Otto verkligen kommer kunna ha något klart om fem år.

Och slutligen finns nivå fem. Det är en helt självkörande lastbil. I den skulle förare vara överflödiga.

– Men en sådan tror jag inte vi kommer att få se på flera decennier, säger Steven Shladover.

David Isaksson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.