Lastbilsföretaget Otto
Close
Lastbilsföretaget Otto tror att det kan leverera fordon som kör helt själva på motorvägar inom fem år. Med en mänsklig förare som vilar i lastbilshytten.
Close

Långt kvar till självkörande lastbilar – även i USA

Att mänskliga förare helt kommer ersättas självkörande lastbilar ligger fortfarande långt in i framtiden. Även på de nordamerikanska vägarna.

Det senaste året har Googles och Teslas självkörande personbilar fått mycket uppmärksamhet. Men när det gäller automatisering av lastbilar är det tystare. Transportarbetaren har besökt Silicon valley i Kalifornien för att ta reda på mer om självkörande lastbilar i USA.

Steven Shladover, som forskar om självkörande lastbilar vid det anrika Berkeley universitetet, säger att när man använder ordet ”självkörande” är det viktigt att förklara vad som avses. Han använder en skala med fem nivåer som beskriver olika grad av automatisering.

– Nivå ett innebär automatiserad styrning eller hastighetskontroll, till exempel farthållare. Det finns förstås redan på marknaden.

På nivå två är både hastighet och styrning är automatiserad, men föraren har ansvar för bilen. Tesla har ett sådant system och inom några år kommer det finnas i alla dyra personbilar tror Steven Shladover. Men han känner inte att något sådant system för lastbilar utvecklas i USA.

– När det gäller bilar finns det folk som kan tänka sig att betala för alla finesser. En lastbilägare kommer bara att skaffa automatisering om det är lönsamt. Dessutom är lastbilsbranschen konservativ när det gäller teknik.

Enligt Shladover är det främsta ekonomiskt argumentet för automatisering minskad bränsleförbrukning. Med ”platooning”, att lastbilarna kör nära varandra i konvojer, sparar man bränsle genom minskat luftmotstånd. Självkörande lastbilar kan ligga mycket nära eftersom de kommunicerar med varandra.

Mark Bünger, som arbetar på forskningsföretaget Lux research, ser ett annat skäl till att transportindustrin i USA vill ha mer automatisering.

– Den främsta drivkraften är säkerhet. I USA är problemet fusk med saker som långa arbetspass större än i Europa. Det leder till många olyckor.

Automatisering på nivå tre låter föraren tillfälligt lämna över körningen till bilen, men han eller hon måste hela tiden vara beredd att ta över om något oväntat händer.

Ett sådant system är problematiskt. Om föraren under långa stunder inte behöver köra kommer hen göra något annat och inte vara beredd att ta över om något händer. När Googles anställda pendlade i de självkörande bilarna satt de ofta spelade datorspel eller sov i stället för att ha koll på vägen.

– När något hände och de skulle ta över ansvaret hade de ingen aning om vad som pågick. Numera anser de flesta som jobbar med automatisering att det här inte går att lösa, säger John Markoff, teknikjournalist på New York Times.

Därför försöker ingen utveckla nivå tre-system i USA längre.

Det mest uppmärksammade företaget när det gäller självkörande lastbilar just nu heter Otto. De påstår att de inom fem år kommer kunna bygga om vanliga lastbilar till självkörande på nivå fyra. Lastbilen kör då helt själv på motorvägar – och kan föraren vila. De sparar pengar genom färre stopp och säkrare körning.

Både John Markoff och Steven Shladover är tveksamma om Otto verkligen kommer kunna ha något klart om fem år.

Och slutligen finns nivå fem. Det är en helt självkörande lastbil. I den skulle förare vara överflödiga.

– Men en sådan tror jag inte vi kommer att få se på flera decennier, säger Steven Shladover.

David Isaksson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).