Lång chaufförsväntan i Göteborgs hamn

(UPPDATERAD) Chaufförerna är förtvivlade och hamnarbetarna frustrerade. Det handlar åter om långa köer och timslång väntan för lastbilsförarna som lastar och lossar i containerterminalen i Göteborgs hamn.

– Den här gången är det värre än någonsin. Katastrof, vittnar fjärrbilschauffören Freddy Welle.

Han pratar om väntetider på en timme och ända upp till fyra, fem, vilket drabbar chaufförerna hårt. Problemen började i slutet av förra veckan och har fortsatt under denna.

Enligt olika källor beror väntetiderna på att hamnbolaget APM Terminals, som driver containerhamnen, håller på att byta till ett nytt datorsystem för terminalen. Men det är inte den enda förklaringen, meddelar pressansvariga på företaget som behöver mer tid på sig att förklara orsakerna.

Ett tidigare kösystem med lappar har, enligt Freddy Welle stängts av.

– Varje chaufför får nu gå in till ID-kontrollen och visa sin kod och se till så att allt är rätt, förklarar han.

Vid sjutiden i går kväll var det helt fullt av väntande lastbilar i hamnen och förare som fått stå där i timtal, uppger Freddy Welle.

– Våra arbetstider spricker helt. I går fick jag sju samtal från kollegor som är oroliga för sina jobb. Alla är rädda och undrar över hur de ska få ihop sina raster och vilotider. Det syns på facebook också.

– Var ska åkarna ta pengar ifrån till förarnas löner, när åkeriernas förtjänst försvinner? När vi inte får ut containrarna ur hamnen hinner vi inte köra ut den mängd gods som var planerat. Och det i en bransch som redan så hårt pressad av konkurrens. Det här slår orimligt hårt mot tredje part.

Chaufförer och hamnarbetare är arga över uttalanden som APM Terminals vd Henrik Kristensen gjort i Sveriges Radio P4, och menar att direktören undervärderar problemen som ”ringa”.

Några möjligheter att köpa kaffe eller mat under timmarna av väntan finns inte heller i hamnen, påpekar Freddy Welle.

– Och toaletterna är så äckliga så där är det ingen som vill gå in.

Patrik Östbjerg är ordförande i Transports hamnavdelning 2 i Göteborg och berättar att stuveriarbetarna är lika frustrerade som förarna.

– Gubbarna är väldigt stressade, men försöker jobba så gått det går med det nya datorsystemet. De säger att det är en massa buggar och problem hela tiden.

Personalen har fått utbildning, men ”datorstrul” går ändå inte att undvika, förklarar Östbjerg

– I systemet ser det ut som om tullen gång på gång begär stopp för att göra kontroller, men så stämmer det inte. Ibland skickas hamnarbetare i väg, två tre man, till samma maskin för att göra samma jobb.

Ovanpå det får stuveriarbetarna ”mycket skit” från irriterade chaufförer.

– Tyvärr är det budbäraren som får ta den värsta smällen. Ändå är det hamnarbetarna som får ställa upp efter sin arbetstid för att förarna ska få ut sitt gods. Jag förstår deras ilska, men stuveriarbetarna är också pressade.

Enligt Patrik Östbjerg sattes det nya operativsystemet i drift förra måndagen. Han uppfattar att ”tomparken”, där man förvarar och lämnar ut containrar fungerar bättre än andra delar i hamnen. Där befarade terminalen att det skulle bli värre störningar.

– Nu är det i stället järnvägen och lastbilarna som är det stora problemet. Vi har mycket järnvägstransporter och väldigt många olika destinationer.

Chaufförer har klagat på långa väntetider i containerhamnen, till och från, under många år. Datorstrul har varit en förklaring, uppger Patrik Östbjerg.

– Men ibland har det berott på maskinbrist eller personalbrist. Det kan vara en blandning av allt detta också.

APM Terminals vd Henrik Kristensen har bett att få skriftliga frågor. Företagets kommunikationschef Katrin Lemming svarar via mejl att det nya systemet ”som 70 procent av alla terminaler i världen använder” syftar till att förbättra effektiviteten. Det kommer att gynna kunderna när allt fungerar.

Företaget beklagar att driftstörningarna drabbat kunderna hårt, särskilt inom åkeri och tågtransporter.

”Väntetider på fyra till fem timmar är naturligtvis inte acceptabelt”, skriver Katrin Lemming.

När kommer chaufförerna och hamnarbetarna att få se en förbättring?

”Vi arbetar stenhårt för att snabbt komma tillrätta med problemen och har ett globalt team på plats som arbetar dygnet om för att lösa systemfelen.”

De viktigaste problemen är nu åtgärdade, men införandet av det nya systemet i kombination med en tillfällig brist på grensletruckar har förvärrat situationen, förklarar bolaget.

”De åtgärder som vi i samråd med våra kunder gjort under dagen har gett en positiv effekt. Men i dagsläget är det svårt att säga exakt när vi åter når normal drift”, skriver Katrin Lemming.

Långa köer och väntetider under tidigare år förklarar APM Terminal med att företaget tog över en terminal med ett ”stort behov av uppgradering”. De senaste årens upprustning för drygt 800 miljoner kronor hade inte varit möjlig utan att kunderna drabbats.

Men, försäkrar APM Terminals, det nya datorsystemet kommer att förbättra planeringen och ”optimera flödena”, allt i syfte att förbättra kundservicen.

Chaufförerna säger att situationen nu är värre än någonsin?

”Det är väldigt tråkigt om de uppfattar det så, men vi har nu löst de systemtekniska problemen. Det som slår extra hårt i dagsläget och som tyvärr ger längre hanteringstider är bristen på grensletruckar.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU har godkänt pengastöd för att flytta gods till sjön

Sjöfart. Rederier ska kunna söka pengar för att ta emot gods som annars skulle ha gått på väg. Det står klart efter att EU godkänt ett statligt stöd som fått namnet ekobonus.

Loudden

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019.

Magnus Sjöberg, projektledare för Norviksbygget, gillar tunga maskiner. Caterpillarn väger 104 ton och används för att hantera de enorma bergmassor som sprängts loss under markarbetena.

Snart kommer första båten

Hamn. På toppen av ”Mount Norvik” är det vindstilla. Om 18 månader ska hela berget, tre miljoner kubikmeter granit, vara borta. Liksom den 104 ton tunga bulldozern som kravlat omkring på toppen.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.