Lång chaufförsväntan i Göteborgs hamn

(UPPDATERAD) Chaufförerna är förtvivlade och hamnarbetarna frustrerade. Det handlar åter om långa köer och timslång väntan för lastbilsförarna som lastar och lossar i containerterminalen i Göteborgs hamn.

– Den här gången är det värre än någonsin. Katastrof, vittnar fjärrbilschauffören Freddy Welle.

Han pratar om väntetider på en timme och ända upp till fyra, fem, vilket drabbar chaufförerna hårt. Problemen började i slutet av förra veckan och har fortsatt under denna.

Enligt olika källor beror väntetiderna på att hamnbolaget APM Terminals, som driver containerhamnen, håller på att byta till ett nytt datorsystem för terminalen. Men det är inte den enda förklaringen, meddelar pressansvariga på företaget som behöver mer tid på sig att förklara orsakerna.

Ett tidigare kösystem med lappar har, enligt Freddy Welle stängts av.

– Varje chaufför får nu gå in till ID-kontrollen och visa sin kod och se till så att allt är rätt, förklarar han.

Vid sjutiden i går kväll var det helt fullt av väntande lastbilar i hamnen och förare som fått stå där i timtal, uppger Freddy Welle.

– Våra arbetstider spricker helt. I går fick jag sju samtal från kollegor som är oroliga för sina jobb. Alla är rädda och undrar över hur de ska få ihop sina raster och vilotider. Det syns på facebook också.

– Var ska åkarna ta pengar ifrån till förarnas löner, när åkeriernas förtjänst försvinner? När vi inte får ut containrarna ur hamnen hinner vi inte köra ut den mängd gods som var planerat. Och det i en bransch som redan så hårt pressad av konkurrens. Det här slår orimligt hårt mot tredje part.

Chaufförer och hamnarbetare är arga över uttalanden som APM Terminals vd Henrik Kristensen gjort i Sveriges Radio P4, och menar att direktören undervärderar problemen som ”ringa”.

Några möjligheter att köpa kaffe eller mat under timmarna av väntan finns inte heller i hamnen, påpekar Freddy Welle.

– Och toaletterna är så äckliga så där är det ingen som vill gå in.

Patrik Östbjerg är ordförande i Transports hamnavdelning 2 i Göteborg och berättar att stuveriarbetarna är lika frustrerade som förarna.

– Gubbarna är väldigt stressade, men försöker jobba så gått det går med det nya datorsystemet. De säger att det är en massa buggar och problem hela tiden.

Personalen har fått utbildning, men ”datorstrul” går ändå inte att undvika, förklarar Östbjerg

– I systemet ser det ut som om tullen gång på gång begär stopp för att göra kontroller, men så stämmer det inte. Ibland skickas hamnarbetare i väg, två tre man, till samma maskin för att göra samma jobb.

Ovanpå det får stuveriarbetarna ”mycket skit” från irriterade chaufförer.

– Tyvärr är det budbäraren som får ta den värsta smällen. Ändå är det hamnarbetarna som får ställa upp efter sin arbetstid för att förarna ska få ut sitt gods. Jag förstår deras ilska, men stuveriarbetarna är också pressade.

Enligt Patrik Östbjerg sattes det nya operativsystemet i drift förra måndagen. Han uppfattar att ”tomparken”, där man förvarar och lämnar ut containrar fungerar bättre än andra delar i hamnen. Där befarade terminalen att det skulle bli värre störningar.

– Nu är det i stället järnvägen och lastbilarna som är det stora problemet. Vi har mycket järnvägstransporter och väldigt många olika destinationer.

Chaufförer har klagat på långa väntetider i containerhamnen, till och från, under många år. Datorstrul har varit en förklaring, uppger Patrik Östbjerg.

– Men ibland har det berott på maskinbrist eller personalbrist. Det kan vara en blandning av allt detta också.

APM Terminals vd Henrik Kristensen har bett att få skriftliga frågor. Företagets kommunikationschef Katrin Lemming svarar via mejl att det nya systemet ”som 70 procent av alla terminaler i världen använder” syftar till att förbättra effektiviteten. Det kommer att gynna kunderna när allt fungerar.

Företaget beklagar att driftstörningarna drabbat kunderna hårt, särskilt inom åkeri och tågtransporter.

”Väntetider på fyra till fem timmar är naturligtvis inte acceptabelt”, skriver Katrin Lemming.

När kommer chaufförerna och hamnarbetarna att få se en förbättring?

”Vi arbetar stenhårt för att snabbt komma tillrätta med problemen och har ett globalt team på plats som arbetar dygnet om för att lösa systemfelen.”

De viktigaste problemen är nu åtgärdade, men införandet av det nya systemet i kombination med en tillfällig brist på grensletruckar har förvärrat situationen, förklarar bolaget.

”De åtgärder som vi i samråd med våra kunder gjort under dagen har gett en positiv effekt. Men i dagsläget är det svårt att säga exakt när vi åter når normal drift”, skriver Katrin Lemming.

Långa köer och väntetider under tidigare år förklarar APM Terminal med att företaget tog över en terminal med ett ”stort behov av uppgradering”. De senaste årens upprustning för drygt 800 miljoner kronor hade inte varit möjlig utan att kunderna drabbats.

Men, försäkrar APM Terminals, det nya datorsystemet kommer att förbättra planeringen och ”optimera flödena”, allt i syfte att förbättra kundservicen.

Chaufförerna säger att situationen nu är värre än någonsin?

”Det är väldigt tråkigt om de uppfattar det så, men vi har nu löst de systemtekniska problemen. Det som slår extra hårt i dagsläget och som tyvärr ger längre hanteringstider är bristen på grensletruckar.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oxelösunds hamnklubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.

Uppgifter: Utredaren vill begränsa strejkrätten

Politik. Den pågående utredningen om strejkrätt föreslår begränsningar, det uppger Sveriges Radios Ekot.

Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.