Lång chaufförsväntan i Göteborgs hamn

(UPPDATERAD) Chaufförerna är förtvivlade och hamnarbetarna frustrerade. Det handlar åter om långa köer och timslång väntan för lastbilsförarna som lastar och lossar i containerterminalen i Göteborgs hamn.

– Den här gången är det värre än någonsin. Katastrof, vittnar fjärrbilschauffören Freddy Welle.

Han pratar om väntetider på en timme och ända upp till fyra, fem, vilket drabbar chaufförerna hårt. Problemen började i slutet av förra veckan och har fortsatt under denna.

Enligt olika källor beror väntetiderna på att hamnbolaget APM Terminals, som driver containerhamnen, håller på att byta till ett nytt datorsystem för terminalen. Men det är inte den enda förklaringen, meddelar pressansvariga på företaget som behöver mer tid på sig att förklara orsakerna.

Ett tidigare kösystem med lappar har, enligt Freddy Welle stängts av.

– Varje chaufför får nu gå in till ID-kontrollen och visa sin kod och se till så att allt är rätt, förklarar han.

Vid sjutiden i går kväll var det helt fullt av väntande lastbilar i hamnen och förare som fått stå där i timtal, uppger Freddy Welle.

– Våra arbetstider spricker helt. I går fick jag sju samtal från kollegor som är oroliga för sina jobb. Alla är rädda och undrar över hur de ska få ihop sina raster och vilotider. Det syns på facebook också.

– Var ska åkarna ta pengar ifrån till förarnas löner, när åkeriernas förtjänst försvinner? När vi inte får ut containrarna ur hamnen hinner vi inte köra ut den mängd gods som var planerat. Och det i en bransch som redan så hårt pressad av konkurrens. Det här slår orimligt hårt mot tredje part.

Chaufförer och hamnarbetare är arga över uttalanden som APM Terminals vd Henrik Kristensen gjort i Sveriges Radio P4, och menar att direktören undervärderar problemen som ”ringa”.

Några möjligheter att köpa kaffe eller mat under timmarna av väntan finns inte heller i hamnen, påpekar Freddy Welle.

– Och toaletterna är så äckliga så där är det ingen som vill gå in.

Patrik Östbjerg är ordförande i Transports hamnavdelning 2 i Göteborg och berättar att stuveriarbetarna är lika frustrerade som förarna.

– Gubbarna är väldigt stressade, men försöker jobba så gått det går med det nya datorsystemet. De säger att det är en massa buggar och problem hela tiden.

Personalen har fått utbildning, men ”datorstrul” går ändå inte att undvika, förklarar Östbjerg

– I systemet ser det ut som om tullen gång på gång begär stopp för att göra kontroller, men så stämmer det inte. Ibland skickas hamnarbetare i väg, två tre man, till samma maskin för att göra samma jobb.

Ovanpå det får stuveriarbetarna ”mycket skit” från irriterade chaufförer.

– Tyvärr är det budbäraren som får ta den värsta smällen. Ändå är det hamnarbetarna som får ställa upp efter sin arbetstid för att förarna ska få ut sitt gods. Jag förstår deras ilska, men stuveriarbetarna är också pressade.

Enligt Patrik Östbjerg sattes det nya operativsystemet i drift förra måndagen. Han uppfattar att ”tomparken”, där man förvarar och lämnar ut containrar fungerar bättre än andra delar i hamnen. Där befarade terminalen att det skulle bli värre störningar.

– Nu är det i stället järnvägen och lastbilarna som är det stora problemet. Vi har mycket järnvägstransporter och väldigt många olika destinationer.

Chaufförer har klagat på långa väntetider i containerhamnen, till och från, under många år. Datorstrul har varit en förklaring, uppger Patrik Östbjerg.

– Men ibland har det berott på maskinbrist eller personalbrist. Det kan vara en blandning av allt detta också.

APM Terminals vd Henrik Kristensen har bett att få skriftliga frågor. Företagets kommunikationschef Katrin Lemming svarar via mejl att det nya systemet ”som 70 procent av alla terminaler i världen använder” syftar till att förbättra effektiviteten. Det kommer att gynna kunderna när allt fungerar.

Företaget beklagar att driftstörningarna drabbat kunderna hårt, särskilt inom åkeri och tågtransporter.

”Väntetider på fyra till fem timmar är naturligtvis inte acceptabelt”, skriver Katrin Lemming.

När kommer chaufförerna och hamnarbetarna att få se en förbättring?

”Vi arbetar stenhårt för att snabbt komma tillrätta med problemen och har ett globalt team på plats som arbetar dygnet om för att lösa systemfelen.”

De viktigaste problemen är nu åtgärdade, men införandet av det nya systemet i kombination med en tillfällig brist på grensletruckar har förvärrat situationen, förklarar bolaget.

”De åtgärder som vi i samråd med våra kunder gjort under dagen har gett en positiv effekt. Men i dagsläget är det svårt att säga exakt när vi åter når normal drift”, skriver Katrin Lemming.

Långa köer och väntetider under tidigare år förklarar APM Terminal med att företaget tog över en terminal med ett ”stort behov av uppgradering”. De senaste årens upprustning för drygt 800 miljoner kronor hade inte varit möjlig utan att kunderna drabbats.

Men, försäkrar APM Terminals, det nya datorsystemet kommer att förbättra planeringen och ”optimera flödena”, allt i syfte att förbättra kundservicen.

Chaufförerna säger att situationen nu är värre än någonsin?

”Det är väldigt tråkigt om de uppfattar det så, men vi har nu löst de systemtekniska problemen. Det som slår extra hårt i dagsläget och som tyvärr ger längre hanteringstider är bristen på grensletruckar.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppgifter: Utredaren vill begränsa strejkrätten

Politik. Den pågående utredningen om strejkrätt föreslår begränsningar, det uppger Sveriges Radios Ekot.

Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas.

Tommy Wreeth

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.