Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

– Jag är inte insatt i frågan, men spontant låter det märkligt, säger Karin Lundström, landstingsråd (S) i Västerbotten.

Sjukhus är ofta stökiga miljöer och många har ordningsvakter på plats dygnet runt.

På det stora universitetssjukhuset i Umeå blev det tvist om bemanningen. Avarn, som skötte uppdraget, hade dubbelbemanning på nätterna, men bara en ordningsvakt på dagtid.

Frågan hamnade till slut hos Arbetsmiljöverket. I juni 2015 kom beslutet som innebär att Avarn måste ha minst två ordningsvakter på sjukhuset dygnets alla timmar, när bevakningsuppgifter utförs. Verket tillade att samma krav kommer att ställas på alla entreprenörer som åtar sig uppdraget.

Både Avarn och landstinget överklagade. Landstingets klagan underkändes, eftersom man inte ansågs vara part i målet. Även Avarn gick på pumpen. Förvaltningsrätten gav Arbetsmiljöverket rätt. Det ska vara minst två vakter.

2016 inledde landstinget en ny upphandling av ordningshållningen på sjukhuset. I anbudsunderlaget begärde man en ensam ordningsvakt dagtid – i strid med Arbetsmiljöverkets beslut.

Avarn lämnade in ett anbud, och utsågs till vinnare. Men landstinget ångrade sig och diskvalificerade Avarn – med motiveringen att bevakningsföretaget lämnat oriktiga uppgifter. Det vill säga Avarn hade inte varit tillräckligt tydliga med att företaget tänkte följa Arbetsmiljöverkets utslag och införa dubbelbemanning, trots landstinget upphandlingskrav på en ensam ordningsvakt dagtid.

Avarn överklagade diskvalificeringen till förvaltningsrätten. Bolaget fick rätt. Domstolen anser att landstingets krav på enkelbemanning är diskriminerande mot Avarn – när Arbetsmiljöverket nu kräver dubbelbemanning. Ett krav som landstinget dessutom känner till.

Men landstinget stannar inte här, utan överklagar till kammarrätten i Sundsvall.

I slutet av juni kom domen. Rätten (som är oenig) ställer sig på landstingets sida och skriver: ”Någon skyldighet för landstinget att beakta Arbetsmiljöverkets beslut med hänvisning till arbetsmiljölagen finns inte.”

Frågan som inställer sig är förstås varför ett landsting anser sig kunna strunta i beslut som kommer från den myndighet som ansvarar för arbetsmiljö och säkerhet på landets arbetsplatser.

Transportarbetaren har sökt ansvariga tjänstemän i Västerbottens läns landsting, utan framgång. Landstinget har socialdemokratiskt styre, men varken landstingsråden Karin Lundström eller Peter Olofsson säger sig känna till ärendet.

Avarn har i sin tur överklagat kammarrättens utslag till Högsta förvaltningsdomstolen. I väntan på att de juridiska turerna är avklarade har bolaget kvar uppdraget på sjukhuset.

Jonas Schöld är regionchef på Avarn:

– Vi har fått införa speciallösningar för att kunna uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Det innebär att vi inte kan utföra vissa arbetsuppgifter och ibland får ordningsvakten tillkalla förstärkning utifrån.

– Vi överklagade och väntar nu på prövningstillstånd från Högsta förvaltningsdomstolen. Det har varit en lång process och Avarn anser att det är ytterst viktigt för rättstillämpningen att frågan prövas. Vi måste veta i vilken ordning vi ska prioritera myndighetsbeslut, om de är motstridiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Kauppi:
    24 juli, 2017

    Någon borde anmäla kommunens tjänstepersoner för tjänstefel, då de medvetet genomför en upphandling som man inte kan vinna utan att bryta mot ett myndighetsbeslut. Om detta inte får prövningstillstånd är det skandal.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

ETF möte Ikea

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

Ny duo vill bringa ordning och reda i transportsektorn

Åkeri. – Ska jag vara ärlig så klarar vi oss inte längre utan utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha samma lön och rättigheter som vi, säger Jimmy Ovesson. Han har tagit klivet in i Transports verksamhet för att försöka bringa ordning och reda i åkeribranschen.

Storaffär på gång i bevakningsbranschen

Bevakning. De två säkerhetsföretagen Nokas och norska Sector alarm är på väg att gå samman. Affären sker i flera steg. Nokas köper upp Avarnbolagen, som ägs av Sector. Affären betalas genom att Sector alarm får en större aktiepost i Nokas. En förutsättning för köpet att bolagsstämman och Konkurrensverket säger ja.

Två vägledande domar om sjukas rätt till sjukpenning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) I dag föll två tunga domar i Högsta förvaltningsdomstolen, som väntas få betydelse för sjukas rätt till sjukpenning. Fackens juridiska byrå ser domarna som en seger för en mer verklighetsanpassad, rättssäker bedömning av sjukskrivnas arbetsförmåga. Försäkringskassan förutspår däremot inte så stora förändringar.

Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.