Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

– Jag är inte insatt i frågan, men spontant låter det märkligt, säger Karin Lundström, landstingsråd (S) i Västerbotten.

Sjukhus är ofta stökiga miljöer och många har ordningsvakter på plats dygnet runt.

På det stora universitetssjukhuset i Umeå blev det tvist om bemanningen. Avarn, som skötte uppdraget, hade dubbelbemanning på nätterna, men bara en ordningsvakt på dagtid.

Frågan hamnade till slut hos Arbetsmiljöverket. I juni 2015 kom beslutet som innebär att Avarn måste ha minst två ordningsvakter på sjukhuset dygnets alla timmar, när bevakningsuppgifter utförs. Verket tillade att samma krav kommer att ställas på alla entreprenörer som åtar sig uppdraget.

Både Avarn och landstinget överklagade. Landstingets klagan underkändes, eftersom man inte ansågs vara part i målet. Även Avarn gick på pumpen. Förvaltningsrätten gav Arbetsmiljöverket rätt. Det ska vara minst två vakter.

2016 inledde landstinget en ny upphandling av ordningshållningen på sjukhuset. I anbudsunderlaget begärde man en ensam ordningsvakt dagtid – i strid med Arbetsmiljöverkets beslut.

Avarn lämnade in ett anbud, och utsågs till vinnare. Men landstinget ångrade sig och diskvalificerade Avarn – med motiveringen att bevakningsföretaget lämnat oriktiga uppgifter. Det vill säga Avarn hade inte varit tillräckligt tydliga med att företaget tänkte följa Arbetsmiljöverkets utslag och införa dubbelbemanning, trots landstinget upphandlingskrav på en ensam ordningsvakt dagtid.

Avarn överklagade diskvalificeringen till förvaltningsrätten. Bolaget fick rätt. Domstolen anser att landstingets krav på enkelbemanning är diskriminerande mot Avarn – när Arbetsmiljöverket nu kräver dubbelbemanning. Ett krav som landstinget dessutom känner till.

Men landstinget stannar inte här, utan överklagar till kammarrätten i Sundsvall.

I slutet av juni kom domen. Rätten (som är oenig) ställer sig på landstingets sida och skriver: ”Någon skyldighet för landstinget att beakta Arbetsmiljöverkets beslut med hänvisning till arbetsmiljölagen finns inte.”

Frågan som inställer sig är förstås varför ett landsting anser sig kunna strunta i beslut som kommer från den myndighet som ansvarar för arbetsmiljö och säkerhet på landets arbetsplatser.

Transportarbetaren har sökt ansvariga tjänstemän i Västerbottens läns landsting, utan framgång. Landstinget har socialdemokratiskt styre, men varken landstingsråden Karin Lundström eller Peter Olofsson säger sig känna till ärendet.

Avarn har i sin tur överklagat kammarrättens utslag till Högsta förvaltningsdomstolen. I väntan på att de juridiska turerna är avklarade har bolaget kvar uppdraget på sjukhuset.

Jonas Schöld är regionchef på Avarn:

– Vi har fått införa speciallösningar för att kunna uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Det innebär att vi inte kan utföra vissa arbetsuppgifter och ibland får ordningsvakten tillkalla förstärkning utifrån.

– Vi överklagade och väntar nu på prövningstillstånd från Högsta förvaltningsdomstolen. Det har varit en lång process och Avarn anser att det är ytterst viktigt för rättstillämpningen att frågan prövas. Vi måste veta i vilken ordning vi ska prioritera myndighetsbeslut, om de är motstridiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Kauppi:
    24 juli, 2017

    Någon borde anmäla kommunens tjänstepersoner för tjänstefel, då de medvetet genomför en upphandling som man inte kan vinna utan att bryta mot ett myndighetsbeslut. Om detta inte får prövningstillstånd är det skandal.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Transportarbetarens logga

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.