Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

– Jag är inte insatt i frågan, men spontant låter det märkligt, säger Karin Lundström, landstingsråd (S) i Västerbotten.

Sjukhus är ofta stökiga miljöer och många har ordningsvakter på plats dygnet runt.

På det stora universitetssjukhuset i Umeå blev det tvist om bemanningen. Avarn, som skötte uppdraget, hade dubbelbemanning på nätterna, men bara en ordningsvakt på dagtid.

Frågan hamnade till slut hos Arbetsmiljöverket. I juni 2015 kom beslutet som innebär att Avarn måste ha minst två ordningsvakter på sjukhuset dygnets alla timmar, när bevakningsuppgifter utförs. Verket tillade att samma krav kommer att ställas på alla entreprenörer som åtar sig uppdraget.

Både Avarn och landstinget överklagade. Landstingets klagan underkändes, eftersom man inte ansågs vara part i målet. Även Avarn gick på pumpen. Förvaltningsrätten gav Arbetsmiljöverket rätt. Det ska vara minst två vakter.

2016 inledde landstinget en ny upphandling av ordningshållningen på sjukhuset. I anbudsunderlaget begärde man en ensam ordningsvakt dagtid – i strid med Arbetsmiljöverkets beslut.

Avarn lämnade in ett anbud, och utsågs till vinnare. Men landstinget ångrade sig och diskvalificerade Avarn – med motiveringen att bevakningsföretaget lämnat oriktiga uppgifter. Det vill säga Avarn hade inte varit tillräckligt tydliga med att företaget tänkte följa Arbetsmiljöverkets utslag och införa dubbelbemanning, trots landstinget upphandlingskrav på en ensam ordningsvakt dagtid.

Avarn överklagade diskvalificeringen till förvaltningsrätten. Bolaget fick rätt. Domstolen anser att landstingets krav på enkelbemanning är diskriminerande mot Avarn – när Arbetsmiljöverket nu kräver dubbelbemanning. Ett krav som landstinget dessutom känner till.

Men landstinget stannar inte här, utan överklagar till kammarrätten i Sundsvall.

I slutet av juni kom domen. Rätten (som är oenig) ställer sig på landstingets sida och skriver: ”Någon skyldighet för landstinget att beakta Arbetsmiljöverkets beslut med hänvisning till arbetsmiljölagen finns inte.”

Frågan som inställer sig är förstås varför ett landsting anser sig kunna strunta i beslut som kommer från den myndighet som ansvarar för arbetsmiljö och säkerhet på landets arbetsplatser.

Transportarbetaren har sökt ansvariga tjänstemän i Västerbottens läns landsting, utan framgång. Landstinget har socialdemokratiskt styre, men varken landstingsråden Karin Lundström eller Peter Olofsson säger sig känna till ärendet.

Avarn har i sin tur överklagat kammarrättens utslag till Högsta förvaltningsdomstolen. I väntan på att de juridiska turerna är avklarade har bolaget kvar uppdraget på sjukhuset.

Jonas Schöld är regionchef på Avarn:

– Vi har fått införa speciallösningar för att kunna uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Det innebär att vi inte kan utföra vissa arbetsuppgifter och ibland får ordningsvakten tillkalla förstärkning utifrån.

– Vi överklagade och väntar nu på prövningstillstånd från Högsta förvaltningsdomstolen. Det har varit en lång process och Avarn anser att det är ytterst viktigt för rättstillämpningen att frågan prövas. Vi måste veta i vilken ordning vi ska prioritera myndighetsbeslut, om de är motstridiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Kauppi:
    24 juli, 2017

    Någon borde anmäla kommunens tjänstepersoner för tjänstefel, då de medvetet genomför en upphandling som man inte kan vinna utan att bryta mot ett myndighetsbeslut. Om detta inte får prövningstillstånd är det skandal.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.