Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Förra året skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas, som tidningen Transportnytt gått igenom. Jämfört med 2014 innebär det en ökning med 26 procent.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg. Foto: Jan Lindkvist

Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transportarbetareförbundet. Han är inte förvånad över utvecklingen, trots en rad regler och föreskrifter som ska göra truckarbetet säkrare. I teorin.

– Det handlar om efterlevnad. Följer arbetsgivaren inte reglerna hjälper det inte att arbetsplatsen har allt – rutiner, föreskrifter, skydd… Det hjälper inte om arbetsgivaren köper in stålhätteskor man inte säkerställer att truckförarna använder dem, säger han.

Det senare har Gustaf Järsberg diskuterat med arbetsgivare, som sagt att de inte kan säga till de anställda att ta på sig stålhätteskor.

– Vi säger jo, det måste du – annars bryter arbetsgivaren mot sitt eget regelverk.  Arbetstagare måste använda skyddsutrustning, det är nästan den enda skyldigheten man har. Vägrar man, kan det i förlängningen leda till att den som vägrar använda skyddsutrustningen kan förlora sin tjänst.

Enligt Arbetsmiljöverkets rapport om arbetsskador 2018 är truckförare den mest skadedrabbade av alla stora yrkesgrupper, med flest anmälningar per 1 000 sysselsatta män.

I nära en tredjedel av olyckorna är det truckförare som skadats. Men också lagerassistenter, lastbilschaufförer och säljare i butiker drabbas. Ofta allvarligt – de gångna fyra åren har det skett fyra dödsolyckor med truckar inblandade.

Arbetsmiljöverket gjorde under hösten inspektioner på en rad terminaler. I år fortsätter det på företag som hanterar pakettransporter. Enligt Arbetsmiljöverket kan en förklaring till olyckorna vara att sådana företag ofta inte haft det systematiska och förebyggande arbetet med säkerhet.
– Det kan vara brister i ordningsregler och trafikregler eller att man kanske inte har märkt ut truckgångar. Eller så efterlevs inte de rutiner och regler som finns. Oavsett, så ökar riskerna för personalen, säger Eric Storbjörck, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket, till Transportnytt.

Bristande utbildning

Transports Gustaf Järsberg tar också upp brister i utbildningen av nya truckförare som en anledning till det ökade antalet olyckor:
– Ofta handlar det om unga arbetstagare, som kanske inte fått så mycket utbildning eller att utbildningen varit dålig. Vi har till och med ärenden där utbildaren skrivit ut intyg till folk som varit borta på semester.

Många utbildare vill också satsa på e-learning, utbildning på distans. Men Gustaf Järsberg är skeptisk.

– Simulator kan ge en viss erfarenhet men det behövs också praktik, att faktiskt köra truck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.