Kontrollen på Arlanda tillbaka till ett säkerhetsföretag

Nya besked till säkerhetskontrollanterna på Arlanda: Nokas har vunnit upphandlingen, som startades om i slutet av förra året. Men fortfarande finns det tid för övriga anbudsgivare att överklaga beslutet.

– Jag kan inte kommentera förrän tio dagar har gått och vi har skrivit under ett avtal med företaget, säger Ulf Wallin, presschef på statliga bolaget Swedavia som driver flygplatsen.

Det betyder att han inte lämnar ut uppgifter om hur mycket säkerhetsföretaget Nokas har begärt för att ta över säkerhetskontrollerna från Securitas som driver dem i dag. Antalet anställda kontrollanter ligger runt 800, och deras första fråga är om de har jobbet kvar efter den 1 februari nästa år när den nya entreprenören ska ta över.

Frågan går till Anders Lönnebo, vd på Nokas: Räknar ni med att ta över säkerhetsvakterna fullt ut från Securitas?

– Ring mig när tiden för överprövning har gått ut, innan dess vill jag inte säga något om våra planer, säger han.

I november förra året beslutade Swedavia att Proffice skulle ta över säkerhetskontrollerna på Arlanda. Då spred sig en oro bland de anställda eftersom Proffice i första hand är ett bemanningsföretag och inte hade erfarenhet av säkerhetsbranschen. Profficeföretaget PLS skrev dock snabbt under ett hängavtal med Transport och lovade samtidigt att alla tidigare anställda skulle behålla sina jobb till samma villkor som tidigare.

Men konkurrenten Securitas överklagade och Swedavia avbröt processen. Upphandlingen startades på nytt, med nya anbud från företagen.

– Vi har granskat upphandlingen och upptäckt att vi gjort ett fel. Därför har vi beslutat att avbryta den. En så här omfattande upphandling innehåller många delar av komplicerad natur, sa då Mats Paulsson, säker hetsdirektör på Stockholm Arlanda.

Och nu ser säkerhetskontrollen av flygpassagerarna ut att åter hamna hos ett traditionellt säkerhetsföretag: Nokas. Avtalet löper över sammanlagt sju år.

Sedan i höstas är det klart att Securitas kommer att behålla bevakningsuppdraget på flygplatsen. Det innebär att skyddsvakter som patrullerar på Arlanda fortsätter med samma arbetsgivare den 1 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.