Publik strömmar in till Arbetsdomstolens sessionssal
Close
Publik strömmar in till Arbetsdomstolens sessionssal. Frågan är om hamnbolaget Shorelink har brutit mot kollektivavtalet genom att göra lokala överenskommelser med Hamnarbetarförbundet i stället för Transport.
Close

Konflikt om hamnavtal avgörs i AD

Vad är egentligen övertid? Får ett företag göra upp lokalt med ett annat fack än Transport som har det centrala avtalet? Om inte – hur mycket ska det i så fall kosta? Och vad har företaget hittills tjänat på att teckna de lokala överenskommelserna?

Två dagar är avsatta för förhandlingar i Arbetsdomstolen om konflikten mellan Svenska Transportarbetareförbundet och hamnbolaget Shorelink. Stridsfrågan är ifall arbetsgivarna har brutit mot gällande kollektivavtal genom att sluta lokala avtal med Hamnarbetarförbundet (HF) i sina fyra Norrlandshamnar.

HF:arna spelar en passiv huvudroll i rättsprocessen och fyller, tillsammans med transportare från hamnavdelningarna, åhörarläktaren.

– Det här är en viktig principiell fråga, säger Transports ordförande Lars Lindgren i en paus. Genom att inte tillämpa vårt avtal har Shorelink kommit undan med lägre kostnader, och det har gjort att andra hamnar förlorat uppdrag.

Inför sittande rätt företräder Anette Olofsson, jurist från LO-TCO rättsskydd, Transport. Hon räknar upp de paragrafer i stuveriavtalet och medbestämmandelagen som Shorelink ska ha brutit mot: Det handlar om arbetstider, schemaändringar, skiftgång, dygnsvila, ersättning för arbete utanför det centrala avtalets tider, inhyrning av personal.

Grunden i hennes argumentation är att de överenskommelser som arbetsgivaren har gjort med HF på dessa punkter är brott mot kollektivavtalet. Och att arbetsgivaren uteslutande kan göra sådana överenskommelser med det fackförbund som har det centrala avtalet, det vill säga Transport.

Sammanlagt ska detta kosta Shorelink runt två miljoner kronor, enligt Anette Olofssons framställan. Plus ränta. Det handlar om ett skadestånd till Transport, som rätten ska ta ställning till.

– Det ska inte vara lönsamt för ett företag att bryta mot kollektivavtalet, säger Anette Olofsson innan hon lämnar över ordet till motparten.

Juristerna Lars Hartzell och Petter Wenehult, som företräder Shorelink, jämför sina lokala uppgörelser med HF med dem som andra hamnar har gjort med Transport. De hävdar att avtalen är snarlika.

– Vi behöver diskutera och komma överens med den fackliga organisation som finns på arbetsplatserna, säger Petter Wenehult.

En del av arbetsgivarnas linje är att Transport har känt till de lokala avtalen så länge att ett eventuellt brott mot det centrala kollektivavtalet är preskriberat.

Förhandlingarna i AD fortsätter på torsdag. Domen som slår fast vilken part som tolkar kollektivavtalet rätt kommer senare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Transportarbetarens logga

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Transportarbetarens logga

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.