Publik strömmar in till Arbetsdomstolens sessionssal
Close
Publik strömmar in till Arbetsdomstolens sessionssal. Frågan är om hamnbolaget Shorelink har brutit mot kollektivavtalet genom att göra lokala överenskommelser med Hamnarbetarförbundet i stället för Transport.
Close

Konflikt om hamnavtal avgörs i AD

Vad är egentligen övertid? Får ett företag göra upp lokalt med ett annat fack än Transport som har det centrala avtalet? Om inte – hur mycket ska det i så fall kosta? Och vad har företaget hittills tjänat på att teckna de lokala överenskommelserna?

Två dagar är avsatta för förhandlingar i Arbetsdomstolen om konflikten mellan Svenska Transportarbetareförbundet och hamnbolaget Shorelink. Stridsfrågan är ifall arbetsgivarna har brutit mot gällande kollektivavtal genom att sluta lokala avtal med Hamnarbetarförbundet (HF) i sina fyra Norrlandshamnar.

HF:arna spelar en passiv huvudroll i rättsprocessen och fyller, tillsammans med transportare från hamnavdelningarna, åhörarläktaren.

– Det här är en viktig principiell fråga, säger Transports ordförande Lars Lindgren i en paus. Genom att inte tillämpa vårt avtal har Shorelink kommit undan med lägre kostnader, och det har gjort att andra hamnar förlorat uppdrag.

Inför sittande rätt företräder Anette Olofsson, jurist från LO-TCO rättsskydd, Transport. Hon räknar upp de paragrafer i stuveriavtalet och medbestämmandelagen som Shorelink ska ha brutit mot: Det handlar om arbetstider, schemaändringar, skiftgång, dygnsvila, ersättning för arbete utanför det centrala avtalets tider, inhyrning av personal.

Grunden i hennes argumentation är att de överenskommelser som arbetsgivaren har gjort med HF på dessa punkter är brott mot kollektivavtalet. Och att arbetsgivaren uteslutande kan göra sådana överenskommelser med det fackförbund som har det centrala avtalet, det vill säga Transport.

Sammanlagt ska detta kosta Shorelink runt två miljoner kronor, enligt Anette Olofssons framställan. Plus ränta. Det handlar om ett skadestånd till Transport, som rätten ska ta ställning till.

– Det ska inte vara lönsamt för ett företag att bryta mot kollektivavtalet, säger Anette Olofsson innan hon lämnar över ordet till motparten.

Juristerna Lars Hartzell och Petter Wenehult, som företräder Shorelink, jämför sina lokala uppgörelser med HF med dem som andra hamnar har gjort med Transport. De hävdar att avtalen är snarlika.

– Vi behöver diskutera och komma överens med den fackliga organisation som finns på arbetsplatserna, säger Petter Wenehult.

En del av arbetsgivarnas linje är att Transport har känt till de lokala avtalen så länge att ett eventuellt brott mot det centrala kollektivavtalet är preskriberat.

Förhandlingarna i AD fortsätter på torsdag. Domen som slår fast vilken part som tolkar kollektivavtalet rätt kommer senare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Transportarbetarens logga

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Transportarbetarens logga

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.