Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.
Close
Sveriges transporter kommer i hög grad att påverkas i den gröna omställningen mot fossilfritt.
Close

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Fackförbundet Vision organiserar drygt 200 000 medlemmar som arbetar inom bland annat kommuner och regioner. Den nya fackliga rollen som klimatombud infördes förra året. Bakgrunden är att medlemmarnas villkor på olika sätt påverkas eller kommer att påverkas av klimatomställningen.

Klimatombuden ska sprida kunskap om miljöfrågor och komma med förslag på åtgärder för att minska en verksamhets skadliga inverkan på miljön. På liknande sätt som skyddsombud jobbar med arbetsmiljön. Som i annan facklig verksamhet gäller det att tillsammans med kollegorna mejsla fram vad som behöver göras. Och sedan försöka förmå arbetsgivaren att genomföra förbättringarna.

Klimatombuden på Vision erbjuds utbildning och nätverk för att kunna driva frågorna, förklarar Vision på sin webb. Där finns också frågor, svar och tips för medlemmar som vill ta steget och engagera sig som ombud för miljön. Tanken är att klimatombuden ska ordna olika aktiviteter kring hållbarhet, stötta och få stöd av klubbstyrelsen, om det finns en på arbetsplatsen, och vara med som rådgivare vid förhandlingar med arbetsgivaren.

Inte fackligt engagerad innan

Mikael Bergqvist är detaljplanesamordnare på Trafikkontoret i Göteborg och lokalt klimatombud för Vision. Han hade inte varit fackligt engagerad tidigare och bytte fackförbund efter att han upptäckt representanter från Vision på en klimatmanifestation, Fridays for future 2019.

– Oj, det här är ett fack som engagerar sig i klimatfrågor, tänkte jag och tog kontakt med förbundet.

Sedan dröjde det ett tag för Vision att arbeta fram formerna för klimatombuden, som lanserades 2022. I dag finns 120 klimatombud efter att förbundet satsat på att ringa runt och anordna informationsmöten, uppger Mikael Bergqvist.

– Vi är många som aldrig varit engagerade i facket innan, men som har olika kopplingar till hållbarhet. Klimatombudens frågor har också starka kopplingar till arbetsmiljöfrågor, säger han.

Nu mobiliserar Vision för hållbara transporter. Förhandlingar pågår med arbetsgivare på olika håll och klimatombuden agerar bollplank, förklarar han.

– Medlemmarna har efterfrågat att om vi ska resa hållbart så ska våra arbetsgivare hjälpa oss. Inriktningen är att fler ska välja tåg än flyg. Men eftersom det tar längre tid att åka tåg så borde vi få kompensation för den längre restiden. Den tiden ska inte behöva styra hur vi förlägger vår semester.

Elcyklar på arbetsplatsen

Mikael Bergqvist berättar om klimatombud i Rättvik som lyckats få arbetsgivaren att satsa på elcyklar vid arbetsplatsen, under tre år.

– Fler och fler blir intresserade och undrar vilka frågor de kan driva. Det viktiga är ta fram de frågor som medlemmarna vill jobba med. Vad ser de på sina arbetsplatser som behöver åtgärdas?

Klimatombuden har dragit i gång digitala möten, klimatfika, dit de bjuder in forskare och diskuterar olika ämnen.

– Så att vi lär oss intresseförhandla om olika klimatfrågor, säger Mikael Bergqvist.

Kan klimatombud vara något för Transport att satsa på? Ett förbund där chaufförer och flygplatsarbetare ibland kan känna sig utpekade som ”miljöbovar”?

– Jag har inte jättekoll på Transports frågor, men jag kan föreställa mig att man vill ha tryggheten kvar i sitt yrke. Medlemmarna behöver diskutera vad en hållbar omställning kan innebära. Får de vara med i processen kan de säkert komma med jättebra lösningar.

– Vi är ju i en miljökris som kommer att påverka alla arbeten, inte minst transportyrkena, säger Mikael Bergqvist.

Gröna skyddsombud

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.
Ulf Jarnefjord jobbar med miljöfrågor för Europafacket i Bryssel. Foto: Jan Lindkvist

Ulf Jarnefjord var tidigare regionalt skyddsombud i Göteborg, men också djupt engagerad i miljöfrågor inom LO och Internationella Transportarbetarefederationen (ITF).

Han håller med om att arbetarna måste få möjlighet att påverka omställningen.

– Blir de inte medskapare så riskerar vi att de blir fördröjare eller i värsta fall motståndare till den helt nödvändiga omställningen på arbetsplatserna.

Gröna skyddsombud är Ulf Jarnefjords benämning, eftersom han menar att rollen ska inrymma både klimat-, miljö-, rättvisetänk och sociala frågor. Inspiration hämtade han i England, där gröna skyddsombud funnits i över 20 år. På hans initiativ var ombuden på väg att införas i Transport för ett tiotal år sedan, berättar han.

Då hade ITF tagit fram en rapport om hur en mer hållbar transportsektor kan skapas, bland annat genom att undvika onödiga transporter. Transportarbetareförbundet gav också ut en bok, Transport och klimathotet.

– Tanken var att den skulle användas i studiecirklar med medlemmarna, säger Ulf Jarnefjord.

Men initiativet föll på grund av bristande intresse.

Hur kan Transport få fler medlemmar att engagera sig i miljöfrågorna?

– Det är svårt, men 2014 utbildade vi alla regionala skyddsombud om klimatfrågor. Tyvärr upplevde många att de redan har så många arbetsmiljöfrågor att jobba med att de inte hinner med miljön. Men nu ligger även tjänstemannafacken ST och Unionen i startgroparna för att införa klimatombud.

Inga jobb på död planet

Ulf Jarnefjord arbetar deltid på Europafacket i Bryssel. Han uppfattar tongångarna som positiva inom LO och berättar att IF Metall och Byggnads har utbildningar om klimatfrågor. Själv håller han kurser på LO-distriktet i Västsverige.

– Deltagarna blir eld och lågor, säger: Vi vill också bli gröna skyddsombud. Hur gör vi? Prata med era fackliga avdelningar, skriv motioner, råder jag dem. Framför allt yngre vill vara med och påverka. Men de äldre tänker också på sina barn och barnbarn. Om facket fångar upp dem kan de ta med sig de gröna frågorna och jobba med dem inom fackförbunden.

– Trots FN-förhandlingar i 30 år har utsläppen bara ökat. Men vi har inte 100 år kvar för att lösa detta utan bara några få. På en död planet finns inga jobb, säger Ulf Jarnefjord.

Utökad uppgift för skyddsombud

Lars Mikaelsson är förbundssekreterare i Transport. Han tycker att gröna skyddsombud ”på sikt” kan bli en utökad arbetsuppgift för skyddsombud.

– Det går snabbare att använda sig av en struktur som redan finns än att bygga upp en ny. Skyddsombuden jobbar ju redan i dag med gifter på jobbet och till exempel kemikalieutsläpp i tvätthallar på bensinstationer.

– Jag tror absolut att våra medlemmar vill bidra till en bättre värld. Men det gäller att inte gå för hårt fram. Klimatomställningen måste ske på ett socialt hållbart sätt annars kommer den att misslyckas. Vi hör lite för lite om det i den svenska debatten.

Vad menar du med socialt hållbar?

– Vi kan exempelvis ställa om så att alla bilar går på vätgas, men om folk inte har råd så blir det upplopp. För att omställningen ska lyckas behövs en kombination av åtgärder när det gäller skatter, bidrag och billigare teknik, säger Lars Mikaelsson, tidigare timmerbilsförare.

Själv använder han elcykel och tillbringar mycket av sin tid för arbetsresor på tåg.

Är gröna skyddsombud ett ”självmordsuppdrag” inom ett transportfack?

– Nej, men det är väldigt viktigt att arbetet sker på ett sätt så att vi får acceptans bland medlemmarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.