Juridisk röra om bemanningsbeslut

Förbud skjuts upp. Vid årsskiftet skulle Loomis förbjudas att ha enkelbemanning vid värdetransporter. Nu lär förbudet dröja efter misstag på Arbetsmiljöverket och det juridiska efterspelet.

I slutet av februari beslutade Arbetsmiljöverket att värdetransportörer som jobbar med bankomater och serviceboxar ska jobba två av två, från och med januari nästa år. Men nu är beslutet upphävt och framtiden oviss.

I ett mejl till Transportarbetaren skriver Loomis Sverige att de anser att det fanns allvarliga juridiska brister när Arbetsmiljöverket fattade det första beslutet, det som förbjuder enkelbemanning. Därför valde företaget att överklaga det. Loomis ville att överklagan skulle skickas vidare till förvaltnings-
rätten.

Men det gjorde inte Arbetsmiljöverket. I stället valde myndigheten att upphäva sitt beslut för att åtgärda de felaktigheter som upptäcktes.

Thomas Blombäck är regionchef på Arbetsmiljöverket:

– Det fanns ett formaliafel, så vi ska ta det ett varv till. Men jag vill inte lämna mer information, vi måste ta det med juristerna, säger han.

Thomas Blombäck berättar vidare att Arbetsmiljöverket planerar ett nytt möte tillsammans med skyddsombuden och Loomis.

Ett möte var inbokat i början av april, men Loomis drog sig ur med kort varsel.

Men krånglet slutar inte där. Arbetsmiljöverket har tolkat det som att Loomis har överklagat upphävningen av det första beslutet, inte själva beslutet alltså. Loomis har även här en annan syn på saken.

”Det är en tolkning som saknar stöd”, skriver Loomis kommunikationschef Maj-Britt Arnheim i ett mejl, och fortsätter:

”Vi har däremot i en skrivelse till Arbetsmiljöverkets generaldirektör bett att Arbetsbetsmiljöverket ska förordna en förnyad prövning på grund av de brister som har förekommit.”

Martin Miljeteig jobbar med arbetsmiljöfrågor på Transport.

– Det möte man skulle ha i början av april har Loomis ställt in. Man kan få uppfattningen att Loomis förhalar och försöker använda så mycket juridiska krusiduller som möjligt för att slippa leva upp till det första beslutet Arbetsmiljöverket fattade.

– Man sätter inte personalens hälsa och säkerhet i fokus. Jag skulle inte tolka det som att Arbetsmiljöverket gjort grova förvaltningsrättsliga fel, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Bevakning. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Transportarbetarens logga

Rånade värdeväktaren satt bunden nästan två timmar

Bevakning. Värdetransportören som rånades i Ystad i början av januari satt bunden i närmare en timme och 45 minuter innan han hittades av en väktare som skickats ut på ett inbrottslarm. – Det är mycket som tycks ha gått snett här, säger Bert Johansson och Anders Palmqvist, regionala skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.