jourschema
Close
Jourpassen är ofta schemalagda både före och efter ”vanlig” tjänst.
Close

”Jourmöjligheten inte borta”

Örntaxis chef, Robert Karlsson, svär sig fri från ansvaret för taxiförarnas jour, som kan strida mot kollektivavtalet. – Jag äger inte frågan, säger han.

Robert Karlsson hänvisar till att taxiväxeln bara ansvarar för sina anställda på beställningscentralen, medan anslutna taxibolag basar över sina.

Fast helt utan makt är vd:n inte. Han är ordförande i styrelsen för Örntaxi med 16 anslutna åkeriföretag. Ett antal av åkarna har aktier i beställningscentralen. De, liksom Karlsson, kan därmed utöva inflytande över verksamheten. Och lyfta frågan.

Robert Karlsson för ett långt resonemang. Han behöver sätta sig bättre in i avtalet, men säger att han kommer att verka för att en översyn görs. Att ingen gör fel av illvilja och att vinstmarginalerna är små.

Efter samtal med sin arbetsgivarorganisation ringer Robert Karlsson upp igen och säger att åkarna inom Örntaxi inte bryter mot avtalet. Han hänvisar vidare till Transportföretagens ansvariga Mikael Blomqvist på regionkontoret i Sundsvall.

Blomqvist bollar vidare till Anders Norberg, vice vd och förhandlingschef i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Han medger att passningen togs bort ur avtalet, men inte möjligheten att ha jour.

Om man kommer överens i lokala avtal?

– Ja, eller med de enskilda förarna. Bara för att man inte reglerar en sak i avtal är det inte förbjudet. Det var regleringen som togs bort.

Att bolag anlutna till Örntaxis växel skulle vara de enda i landet som fortfarande har jour, slår Anders Norberg ifrån sig.

– Nej, nej, det finns på fler platser. Men inte i storstäder, det är mer ett landsorts- och glesbygdsfenomen. Jag minns att vi hade långa diskussioner med Transport om passningen vid förhandlingen.

Martin Sonidsson driver Markoms multitaxi och sitter i styrelsen för Örntaxi. Han vill inte kommentera passningstjänsten. Anneli Söderström, som äger taxibolaget Söderström och company är lika fåordig.

– Jag har lite mycket att göra just nu, säger hon.

Lisbet Strandberg satt tidigare i styrelsen för Transports taxiklubb, men har just dragit i gång ett åkeri med en bil och en anställd.

– Jag tycker man ska ha betalt för jourtiden. Det ville jag ju själv, som anställd.

Är du beredd att ta täten och se om fler åkare följer efter?

– Vi har inte pratat om det. Oftast är man utkallad som chaufför och då har man ju jobb och betalt. Jag tror inte de andra åkarna skulle följa efter mig.

Vad vore en rimlig ersättning?

– En halv timlön har jag funderat på.

Kommer du att ta upp frågan med andra åkare?

– De lär komma att prata om det nu, svarar Lisbet Strandberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.