jourschema
Close
Jourpassen är ofta schemalagda både före och efter ”vanlig” tjänst.
Close

”Jourmöjligheten inte borta”

Örntaxis chef, Robert Karlsson, svär sig fri från ansvaret för taxiförarnas jour, som kan strida mot kollektivavtalet. – Jag äger inte frågan, säger han.

Robert Karlsson hänvisar till att taxiväxeln bara ansvarar för sina anställda på beställningscentralen, medan anslutna taxibolag basar över sina.

Fast helt utan makt är vd:n inte. Han är ordförande i styrelsen för Örntaxi med 16 anslutna åkeriföretag. Ett antal av åkarna har aktier i beställningscentralen. De, liksom Karlsson, kan därmed utöva inflytande över verksamheten. Och lyfta frågan.

Robert Karlsson för ett långt resonemang. Han behöver sätta sig bättre in i avtalet, men säger att han kommer att verka för att en översyn görs. Att ingen gör fel av illvilja och att vinstmarginalerna är små.

Efter samtal med sin arbetsgivarorganisation ringer Robert Karlsson upp igen och säger att åkarna inom Örntaxi inte bryter mot avtalet. Han hänvisar vidare till Transportföretagens ansvariga Mikael Blomqvist på regionkontoret i Sundsvall.

Blomqvist bollar vidare till Anders Norberg, vice vd och förhandlingschef i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Han medger att passningen togs bort ur avtalet, men inte möjligheten att ha jour.

Om man kommer överens i lokala avtal?

– Ja, eller med de enskilda förarna. Bara för att man inte reglerar en sak i avtal är det inte förbjudet. Det var regleringen som togs bort.

Att bolag anlutna till Örntaxis växel skulle vara de enda i landet som fortfarande har jour, slår Anders Norberg ifrån sig.

– Nej, nej, det finns på fler platser. Men inte i storstäder, det är mer ett landsorts- och glesbygdsfenomen. Jag minns att vi hade långa diskussioner med Transport om passningen vid förhandlingen.

Martin Sonidsson driver Markoms multitaxi och sitter i styrelsen för Örntaxi. Han vill inte kommentera passningstjänsten. Anneli Söderström, som äger taxibolaget Söderström och company är lika fåordig.

– Jag har lite mycket att göra just nu, säger hon.

Lisbet Strandberg satt tidigare i styrelsen för Transports taxiklubb, men har just dragit i gång ett åkeri med en bil och en anställd.

– Jag tycker man ska ha betalt för jourtiden. Det ville jag ju själv, som anställd.

Är du beredd att ta täten och se om fler åkare följer efter?

– Vi har inte pratat om det. Oftast är man utkallad som chaufför och då har man ju jobb och betalt. Jag tror inte de andra åkarna skulle följa efter mig.

Vad vore en rimlig ersättning?

– En halv timlön har jag funderat på.

Kommer du att ta upp frågan med andra åkare?

– De lär komma att prata om det nu, svarar Lisbet Strandberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.