Tommy Wreeth
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth är självkritisk efter nya uppgifter om resor utomlands, där förbundet betalat även för anhöriga.
Close

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Förbundsordförande Tommy Wreeth har varit upptagen på torsdagsförmiddagen, men svarar skriftligt  på Transportarbetaren frågor:

Vad tänker du nu, när det kommer nya rubriker om ”facktoppar” i Transport som använder förbundets/medlemmarnas pengar på ett sätt som nog får många medlemmar att reagera?

Jag blir ledsen, på riktigt. Sedan blir jag naturligtvis också självkritisk då jag inser att dessa frågor har fått ta uppmärksamheten från allt det fantastiska arbete som faktiskt görs under dessa kongresser. Men det tar också fokus från annat fackligt arbete som vi bedriver varje dag.

Samtidigt stärker det mig i beslutet jag själv fattade för ett par veckor sedan. Att ge ett fritt mandat till organisationschefen att genomlysa förbundets verksamhet, med extern hjälp. Jag vet att han kommer att återkomma om hur detta arbete ska gå till.

Du pekas ut personligen i Aftonbladet, men hur många av förbundets nuvarande anställda eller förtroendevalda har agerat på samma sätt och rest med anhöriga?

Jag får stå för de resor som jag har accepterat att göra på uppdrag av förbundet. Andra får stå för de resor som de har gjort. Samtidigt är det precis som jag sa till Aftonbladet, att detta var en del av den resepolicy som tillämpades på förbundet fram till och med 2010.

Hur resonerade förbundsstyrelsen historiskt, när man utsåg ombud och åhörare till kongresser – personer som gavs möjlighet att ta med anhöriga, där förbundet stod för reskostnaden? 

Det absolut viktigaste har alltid varit att vi har haft en kompetent delegation som kan täcka in alla de viktiga områden och diskussioner som vi vill delta i och påverka.

Du hänvisar till att även revisorerna har godkänt upplägget. Har Transports revisorer tillräcklig kunskap och integritet för uppdraget? Eller finns det, tycker du, skäl att se över reglerna som styr vilka som kan väljas till förbundsrevisorer?

Det är naturligtvis ett oerhört viktigt uppdrag, som ställer krav på precis det du beskriver. Våra internrevisorer går utbildningar för sitt uppdrag. I och med att vi i nuvarande stadgar inte har några valbarhetshinder så är alla medlemmar valbara till alla uppdrag. Ska detta ändras så är det en kongressfråga år 2022.

Kommer förbundet att vidta åtgärder eller utfärda restriktioner – utöver dem som redan beslutats?

Det är precis det som jag har gett organisationschefen Ulf Persson i uppdrag att titta på. Jag vill inte, och ska inte, lägga mig i det arbete som den gruppen kommer att utföra.

Finns det fler händelser i förbundet som du befarar kan skapa rubriker i kvällspressen?

Det är en oerhört svår fråga att besvara. Även om jag skulle vilja säga nej, så inser jag ju att vår organisation består av människor och att människor uppenbarligen kan göra fel eller ha dåligt omdöme. Dock blir mitt svar att jag innerligt hoppas att det inte gör det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tillhör bevakningsbranschen:
    6 december, 2018

    Jag blir också ledsen. För vem får ta riktig skit från medlemmar på golvet, jo de trogna fackliga förtroendemän som jobbar idellt för er. För betalt för det arbete man lade ner fick man inte. Man tappar tron på er. Tur jag hoppade av i tid och tog mina kunskaper och erfarenheter med mig. Har vart rävspel sedan Lasse fick lämna. Ni beter er som dåliga chefer, ser endast till ert eget bästa. Transport har helt tappat vad den fackliga kampen stod för. Den dagen Ni lyssnar på medlemmarna och driver frågor de tycker är viktiga, endast då kommer ni att få fler medlemmar. Istället för att lalla med politik och LO. Det är dax att förnya fackföreningen, köp nya skor de gamla saknar både sula och smak i ett modernt samhälle.

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.