Tommy Wreeth
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth är självkritisk efter nya uppgifter om resor utomlands, där förbundet betalat även för anhöriga.
Close

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Förbundsordförande Tommy Wreeth har varit upptagen på torsdagsförmiddagen, men svarar skriftligt  på Transportarbetaren frågor:

Vad tänker du nu, när det kommer nya rubriker om ”facktoppar” i Transport som använder förbundets/medlemmarnas pengar på ett sätt som nog får många medlemmar att reagera?

Jag blir ledsen, på riktigt. Sedan blir jag naturligtvis också självkritisk då jag inser att dessa frågor har fått ta uppmärksamheten från allt det fantastiska arbete som faktiskt görs under dessa kongresser. Men det tar också fokus från annat fackligt arbete som vi bedriver varje dag.

Samtidigt stärker det mig i beslutet jag själv fattade för ett par veckor sedan. Att ge ett fritt mandat till organisationschefen att genomlysa förbundets verksamhet, med extern hjälp. Jag vet att han kommer att återkomma om hur detta arbete ska gå till.

Du pekas ut personligen i Aftonbladet, men hur många av förbundets nuvarande anställda eller förtroendevalda har agerat på samma sätt och rest med anhöriga?

Jag får stå för de resor som jag har accepterat att göra på uppdrag av förbundet. Andra får stå för de resor som de har gjort. Samtidigt är det precis som jag sa till Aftonbladet, att detta var en del av den resepolicy som tillämpades på förbundet fram till och med 2010.

Hur resonerade förbundsstyrelsen historiskt, när man utsåg ombud och åhörare till kongresser – personer som gavs möjlighet att ta med anhöriga, där förbundet stod för reskostnaden? 

Det absolut viktigaste har alltid varit att vi har haft en kompetent delegation som kan täcka in alla de viktiga områden och diskussioner som vi vill delta i och påverka.

Du hänvisar till att även revisorerna har godkänt upplägget. Har Transports revisorer tillräcklig kunskap och integritet för uppdraget? Eller finns det, tycker du, skäl att se över reglerna som styr vilka som kan väljas till förbundsrevisorer?

Det är naturligtvis ett oerhört viktigt uppdrag, som ställer krav på precis det du beskriver. Våra internrevisorer går utbildningar för sitt uppdrag. I och med att vi i nuvarande stadgar inte har några valbarhetshinder så är alla medlemmar valbara till alla uppdrag. Ska detta ändras så är det en kongressfråga år 2022.

Kommer förbundet att vidta åtgärder eller utfärda restriktioner – utöver dem som redan beslutats?

Det är precis det som jag har gett organisationschefen Ulf Persson i uppdrag att titta på. Jag vill inte, och ska inte, lägga mig i det arbete som den gruppen kommer att utföra.

Finns det fler händelser i förbundet som du befarar kan skapa rubriker i kvällspressen?

Det är en oerhört svår fråga att besvara. Även om jag skulle vilja säga nej, så inser jag ju att vår organisation består av människor och att människor uppenbarligen kan göra fel eller ha dåligt omdöme. Dock blir mitt svar att jag innerligt hoppas att det inte gör det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tillhör bevakningsbranschen:
    6 december, 2018

    Jag blir också ledsen. För vem får ta riktig skit från medlemmar på golvet, jo de trogna fackliga förtroendemän som jobbar idellt för er. För betalt för det arbete man lade ner fick man inte. Man tappar tron på er. Tur jag hoppade av i tid och tog mina kunskaper och erfarenheter med mig. Har vart rävspel sedan Lasse fick lämna. Ni beter er som dåliga chefer, ser endast till ert eget bästa. Transport har helt tappat vad den fackliga kampen stod för. Den dagen Ni lyssnar på medlemmarna och driver frågor de tycker är viktiga, endast då kommer ni att få fler medlemmar. Istället för att lalla med politik och LO. Det är dax att förnya fackföreningen, köp nya skor de gamla saknar både sula och smak i ett modernt samhälle.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ulf Jarnefjord + karta

Dag 1, den 4 december 2018

På väg. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som startar sin reseberättelse på Göteborgs central.

Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Arbetskläder. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.