Ingen YKB-panik i sikte

Den 10 september måste alla som kör yrkesmässig trafik ha sitt YKB-kort i handen. Annars väntar hårda straff. Med bara ett par veckor kvar verkar läget lugnt. Korten tickar ut i jämn takt och paniken håller sig borta. De flesta kommer att hinna.

Dagsfärska siffror: Hittills har 89 103 yrkesförare klarat av den obligatoriska fortbildningen YKB – som står för yrkeskompetensbevis. Det magiska datumet som många fruktat, den 10 september, närmar sig med stora steg. Men de flesta ser ut att hinna, och enligt Transportstyrelsen är det inga väntetider för den som klarat av fortbildningen och har betalat. Korten tickar ut i samma stund som pengarna tickar in.

I en undersökning som Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) gjorde i våras svarade 95 procent av företagen att de trodde sig hinna med YKB:n i tid. Och så ser det ut att bli. Den befarade paniken tycks utebli.

– Möjligtvis har vi en partiell panik, sa Leif Lanninge, utbildningsansvarig för YKB på Tya, på en debatt på Elmia lastbil i dag.

– Inom den renodlade åkeriverksamheten finns det goda kunskaper och kontroller på det här. Men inom de interna transporterna, som till exempel lantbruk och kommunal verksamhet, är kunskapen ganska dålig.

För den yrkeschaufför som inte har sitt YKB-kort den 10 september gäller hårda bud:

– Då får du låta bli att köra, sa Maria Sjölin, utbildnings- och arbetsmarknadsansvarig på Transportföretagen.

Den som kör ändå begår ett brott. Straffvärdet är inte fastställt än men kommer att hamna i nivå med olovlig körning. Både arbetsgivare och chaufför döms i så fall för samma brott.

YKB-kravet har varit en het potatis som debatterats flitigt. Bortkastade pengar, tycker somliga. Problematiskt för dyslektiker, säger andra. Utbildningsfusk har förekommit. I vilken omfattning är det ingen som vet.

Däremot är det känt att länder i Europa tolkar fortbildningskravet olika.

– Något land tyckte att det kunde köra samma kurs fem gånger, sa Maria Sjölin, och det är ju inte tanken. EU-kommissionen kommer att styra upp det där, det ska ju vara lika villkor. Annars har vi inte samma marknad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.