Ingen YKB-panik i sikte

Den 10 september måste alla som kör yrkesmässig trafik ha sitt YKB-kort i handen. Annars väntar hårda straff. Med bara ett par veckor kvar verkar läget lugnt. Korten tickar ut i jämn takt och paniken håller sig borta. De flesta kommer att hinna.

Dagsfärska siffror: Hittills har 89 103 yrkesförare klarat av den obligatoriska fortbildningen YKB – som står för yrkeskompetensbevis. Det magiska datumet som många fruktat, den 10 september, närmar sig med stora steg. Men de flesta ser ut att hinna, och enligt Transportstyrelsen är det inga väntetider för den som klarat av fortbildningen och har betalat. Korten tickar ut i samma stund som pengarna tickar in.

I en undersökning som Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) gjorde i våras svarade 95 procent av företagen att de trodde sig hinna med YKB:n i tid. Och så ser det ut att bli. Den befarade paniken tycks utebli.

– Möjligtvis har vi en partiell panik, sa Leif Lanninge, utbildningsansvarig för YKB på Tya, på en debatt på Elmia lastbil i dag.

– Inom den renodlade åkeriverksamheten finns det goda kunskaper och kontroller på det här. Men inom de interna transporterna, som till exempel lantbruk och kommunal verksamhet, är kunskapen ganska dålig.

För den yrkeschaufför som inte har sitt YKB-kort den 10 september gäller hårda bud:

– Då får du låta bli att köra, sa Maria Sjölin, utbildnings- och arbetsmarknadsansvarig på Transportföretagen.

Den som kör ändå begår ett brott. Straffvärdet är inte fastställt än men kommer att hamna i nivå med olovlig körning. Både arbetsgivare och chaufför döms i så fall för samma brott.

YKB-kravet har varit en het potatis som debatterats flitigt. Bortkastade pengar, tycker somliga. Problematiskt för dyslektiker, säger andra. Utbildningsfusk har förekommit. I vilken omfattning är det ingen som vet.

Däremot är det känt att länder i Europa tolkar fortbildningskravet olika.

– Något land tyckte att det kunde köra samma kurs fem gånger, sa Maria Sjölin, och det är ju inte tanken. EU-kommissionen kommer att styra upp det där, det ska ju vara lika villkor. Annars har vi inte samma marknad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.