Ingen YKB-panik i sikte

Den 10 september måste alla som kör yrkesmässig trafik ha sitt YKB-kort i handen. Annars väntar hårda straff. Med bara ett par veckor kvar verkar läget lugnt. Korten tickar ut i jämn takt och paniken håller sig borta. De flesta kommer att hinna.

Dagsfärska siffror: Hittills har 89 103 yrkesförare klarat av den obligatoriska fortbildningen YKB – som står för yrkeskompetensbevis. Det magiska datumet som många fruktat, den 10 september, närmar sig med stora steg. Men de flesta ser ut att hinna, och enligt Transportstyrelsen är det inga väntetider för den som klarat av fortbildningen och har betalat. Korten tickar ut i samma stund som pengarna tickar in.

I en undersökning som Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) gjorde i våras svarade 95 procent av företagen att de trodde sig hinna med YKB:n i tid. Och så ser det ut att bli. Den befarade paniken tycks utebli.

– Möjligtvis har vi en partiell panik, sa Leif Lanninge, utbildningsansvarig för YKB på Tya, på en debatt på Elmia lastbil i dag.

– Inom den renodlade åkeriverksamheten finns det goda kunskaper och kontroller på det här. Men inom de interna transporterna, som till exempel lantbruk och kommunal verksamhet, är kunskapen ganska dålig.

För den yrkeschaufför som inte har sitt YKB-kort den 10 september gäller hårda bud:

– Då får du låta bli att köra, sa Maria Sjölin, utbildnings- och arbetsmarknadsansvarig på Transportföretagen.

Den som kör ändå begår ett brott. Straffvärdet är inte fastställt än men kommer att hamna i nivå med olovlig körning. Både arbetsgivare och chaufför döms i så fall för samma brott.

YKB-kravet har varit en het potatis som debatterats flitigt. Bortkastade pengar, tycker somliga. Problematiskt för dyslektiker, säger andra. Utbildningsfusk har förekommit. I vilken omfattning är det ingen som vet.

Däremot är det känt att länder i Europa tolkar fortbildningskravet olika.

– Något land tyckte att det kunde köra samma kurs fem gånger, sa Maria Sjölin, och det är ju inte tanken. EU-kommissionen kommer att styra upp det där, det ska ju vara lika villkor. Annars har vi inte samma marknad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.