Inga polska villkor på Circle K:s bensintransporter

Inget avtal. Bensinbolaget Circle K har sagt upp samarbetet med bränsletransportören Samat, som dumpade lönerna för dem som körde. Transport har sedan Samat fick uppdraget legat på för att de polska chaufförerna skulle få svenska villkor när de jobbar i Sverige.

– Det här känns suveränt, säger Tommy Jonsson, anställd i Transports åkeriprojekt och en av dem som har agerat.

Lite bakgrund:

I oktober kunde Transportarbetaren berätta att Circle K, bensinbolaget som tidigare hette Statoil, bytte bränsletransportör i södra Sverige. Chaufförerna på det tidigare företaget fick inte fortsätta på Samat som tog över.

Transport tecknade dock snabbt ett kollektivavtal med företaget, som ingår i franska Samat group. De polska chaufförer som anlitades skulle bli anställda i det svenska bolaget och få svenska villkor.

– Sedan fick vi veta att chaufförerna skulle flyttas till det polska bolaget, få en lägre grundlön och dessutom få sin arbetstid minskad till 75 procent, berättar Tommy Jonsson. Då såg Lasse Lindgren (Transports förra ordförande) till att vi i åkeriprojektet åkte ner till Malmö för att hjälpa avdelningen.

Transport skrev till polska Samat med kravet att ett utstationeringsavtal skulle tecknas för den verksamhet som pågår i Sverige. Med ett sådant skulle förarna garanteras det svenska avtalets minimilön, liksom semesterdagar, arbetstid och arbetsmiljöregler enligt svenskt kollektivavtal.

– Men vi hörde inget från Samat, säger Tommy Jonsson.

Samtidigt hade Transport kontakt med bensinbolaget och beskrev turerna med Samat.

Och i dag meddelade Circle K att samarbetet med Samat inte kommer att fortsätta i Sverige. Det avslutas till sommaren, när i stället Martinsen Transport kommer att ta över bränsletransporterna till mackarna i södra Sverige.

Varför? frågar Transportarbetaren. Bensinbolaget väljer att svara i ett mejl, med avsändaren Johan Backman, marknads- och kommunikationsdirektör:

”Den 1 mars ändrade Samat på eget initiativ villkoren för ersättning till chaufförer i Samat Sverige AB. De frångick därmed kollektivavtalet och det kan vi inte acceptera. Alla transportföretag som Circle K Sverige AB anlitar kravställs att följa svensk lagstiftning och svenskt kollektivavtal enligt Transportarbetareförbundet.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

Semesterväxling i nya KFS-avtalen

Ny lön. Anställda som jobbar på kommunala flygplatser och med kommunal återvinning inom KFS-avtalet har fått nya avtal. Det blir 6,5 procents löneökning över tre år. Dessutom införs möjlighet att växla semestertillägg mot fler semesterdagar.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?