Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

Transportfrågorna fick inte särskilt stor uppmärksamhet under regeringsförklaringen. Några saker som nämndes var att järnvägen ska få mer resurser. Pengar ska satsas på att få över gods från väg till järnväg och sjöfart. Ytterligare steg ska tas för att klara klimatmålen.

– Det ska gå att ladda och tanka fossilfritt i hela landet. Inga nya bensin och dieseldrivna bilar ska säljas efter 2030, sa statsminister Stefan Löfven.

Infrastrukturen har tidigare legat under näringsdepartementet. Men nu ska den få ett eget departement lett av Tomas Eneroth (S), som fortsätter som infrastrukturminister. Departementet kommer att ansvara för transporter, energi och digitalisering. På infrastrukturdepartementet kommer Anders Ygeman (S) att göra comeback i regeringen, nu som energi- och digitaliseringsminister. Statsministern sa vid en pressträff att det är två områden som kommer att kräva stora investeringar.

I SVT var SD-ledaren Jimmie Åkesson upprörd över att Anders Ygeman blir minister efter att ha blivit avsatt i samband med IT-skandalen på Transportstyrelsen.

– Det är anmärkningsvärt och olämpligt, sa han.

Vänsterledaren Jonas Sjöstedt uttryckte kritik mot innehållet i förklaringen, då främst mot skattesänkningarna.

– Det märks man har bytt vem man samarbetar med. Nu blir det skattesänkningar för dem som har det rätt bra redan, sa han till SVT.

Mikael Damberg (S) blir ny inrikesminister, med ansvar för polis och civilförsvar. Polisen ska få mer resurser och målet är att 10 000 nya ska anställas på myndigheten. Polisen ska också få större möjlighet att godkänna kameraövervakning på allmän plats. Något som kan komma att påverka bevakningsbranschen.

Politisk inriktning.

Den 11 januari stod det klart att Socialdemokraterna och Miljöpartiet får stöd av Centerpartiet och Liberalerna.

De båda borgerliga partierna kommer inte att sitta i regeringen, men alla fyra partier har kommit överens om 73 punkter som är en liten del av den politik som ska drivas. Punkterna bekräftades av Stefan Löfvens regeringsförklaring.

Det som fått mest uppmärksamhet från uppgörelsen är de delar som går tvärt emot vad facket brukar stå för.

  • Förändring av lagen om anställningsskydd.
  • Sänkt skatt för höginkomsttagare.
  • Marknadshyror för nyproducerade lägenheter.
  • De liberala reglerna för arbetskraftsinvandring blir kvar.
  • Göra om a-kassan efter dansk modell. Med hög ersättning i början, men med en brantare nedtrappning av ersättningen allt eftersom.

Hela uppgörelsen går att läsa här.

Du kan läsa hela regeringsförklaringen här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Deras beslut berör din vardag

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.