Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

Transportfrågorna fick inte särskilt stor uppmärksamhet under regeringsförklaringen. Några saker som nämndes var att järnvägen ska få mer resurser. Pengar ska satsas på att få över gods från väg till järnväg och sjöfart. Ytterligare steg ska tas för att klara klimatmålen.

– Det ska gå att ladda och tanka fossilfritt i hela landet. Inga nya bensin och dieseldrivna bilar ska säljas efter 2030, sa statsminister Stefan Löfven.

Infrastrukturen har tidigare legat under näringsdepartementet. Men nu ska den få ett eget departement lett av Tomas Eneroth (S), som fortsätter som infrastrukturminister. Departementet kommer att ansvara för transporter, energi och digitalisering. På infrastrukturdepartementet kommer Anders Ygeman (S) att göra comeback i regeringen, nu som energi- och digitaliseringsminister. Statsministern sa vid en pressträff att det är två områden som kommer att kräva stora investeringar.

I SVT var SD-ledaren Jimmie Åkesson upprörd över att Anders Ygeman blir minister efter att ha blivit avsatt i samband med IT-skandalen på Transportstyrelsen.

– Det är anmärkningsvärt och olämpligt, sa han.

Vänsterledaren Jonas Sjöstedt uttryckte kritik mot innehållet i förklaringen, då främst mot skattesänkningarna.

– Det märks man har bytt vem man samarbetar med. Nu blir det skattesänkningar för dem som har det rätt bra redan, sa han till SVT.

Mikael Damberg (S) blir ny inrikesminister, med ansvar för polis och civilförsvar. Polisen ska få mer resurser och målet är att 10 000 nya ska anställas på myndigheten. Polisen ska också få större möjlighet att godkänna kameraövervakning på allmän plats. Något som kan komma att påverka bevakningsbranschen.

Politisk inriktning.

Den 11 januari stod det klart att Socialdemokraterna och Miljöpartiet får stöd av Centerpartiet och Liberalerna.

De båda borgerliga partierna kommer inte att sitta i regeringen, men alla fyra partier har kommit överens om 73 punkter som är en liten del av den politik som ska drivas. Punkterna bekräftades av Stefan Löfvens regeringsförklaring.

Det som fått mest uppmärksamhet från uppgörelsen är de delar som går tvärt emot vad facket brukar stå för.

  • Förändring av lagen om anställningsskydd.
  • Sänkt skatt för höginkomsttagare.
  • Marknadshyror för nyproducerade lägenheter.
  • De liberala reglerna för arbetskraftsinvandring blir kvar.
  • Göra om a-kassan efter dansk modell. Med hög ersättning i början, men med en brantare nedtrappning av ersättningen allt eftersom.

Hela uppgörelsen går att läsa här.

Du kan läsa hela regeringsförklaringen här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ann-Sofie Hermansson (S)

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericsson

Viruset och socialismen

Davids krönika. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona
Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

corona

Transport förlänger fler avtal – och går mot LO om korttidsjobben

Facket. Transport har förlängt flera av kollektivavtalen som egentligen skulle ha löpt under våren. Den här gången berörs anställda i hamnarna, på mackar och bilvårdsanläggningar. För dem fortsätter de nuvarande avtalen att gälla till den 30 november. Beslutet togs under onsdagen, efter förhandlingar med arbetsgivarna.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.