Idolchauffören ger sig på pojkbandslåtar

På fredag är det pojkband som gäller. Lastbilschauffören Martin Almgren från Lindesberg jobbar vidare med sin stil på scenen – och hoppas att publiken röstar kvar honom i Idol.

– Men även om jag skulle kunna fortsätta med musik sedan vill jag inte släppa lastbilen helt. Det är avkoppling att dra på sig varselkläderna och sätta sig bakom ratten, säger han.

Martin Almgren har blivit känd för tv-tittarna som sopgubben och chauffören som blev upptäckt av en annan tv-profil. När han hade med sig gitarren på en 40-årsfest bestämde sig Leif Svensson, känd som Robinson-Leif, att få med honom i Idol.

Det blev audition i Åmål och fortsatta uttagningar. Nu är Martin Almgren publikfavoriten som allt eftersom fredagarna går också allt mer charmar Idoljuryn.

”Antingen är du en riktig jävla bonde – eller världens coolaste hipster”, beskrivs han av juryns Alexander Bard, som också kommer med det raka tipset att hitta något roligare scenplagg än en svart kavaj.

– Jag försöker utvecklas i den takt jag kan, säger Martin Almgren. Jag tror det går rätt så bra, men jag behöver nog ett par månaders distans innan jag kan säga det säkert.

 

Distansen är svår att få när han dygnet om och veckan lång bor på hotell i Stockholm och tillbringar all vaken tid med Idolproduktionen. Hemma i Lindesberg är han redan lite av en kändis.

– Jag har hållit på i åtta år, sjungit på fester och bröllop, gjort klubbspelningar och haft vårkonserter med manskören, berättar han.

Parallellt kör han en mindre kranbil. Han hämtar sopkärl och kör grus. Och en tur i lastbilen, ”för farsans åkeri”, tänker han sig så fort Idolcirkusen är över.

Men på fredag är det alltså pojkband som gäller för Martin Almgren. Idoljuryn, studiopubliken och tv-tittarna ska få höra Westlifelåten When you’re looking like that. Den har han själv valt bland 30 pojkbandslåtar.

– Inget tema har väl passat mig perfekt, säger Martin Almgren med en suck. Själv lyssnar jag helst på musik från slutet av 60-talet och början av 70 … The Band, Beatles, Woodstockfestivalen …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.