Matilda som jobbar på Securitas under Almedalsveckan
Close
Matilda började jobba på Securitas i våras. Hon trivs i folkvimlet under Almedalsveckan.
Close

Högtryck också för Gotlands bevakningspersonal

Taxi och åkerichaufförer jobbar för högtryck under Almedalsveckan. Men det gäller också bevakningsbranschen. Amanda och Matilda fick jobb på Securitas i våras och sköter nu bommarna som ska styra bort privatbilisterna från det värsta folkmyllret.

– Jag fungerar mer som turistguide än som väktare. Men det är kul med alla frågor, säger Matilda.

Den som vandrar runt i Visby under Almedalsveckan kan inte undgå att på armlängds avstånd möta TV-kändisar, författare, ministrar och andra toppolitiker och makthavare. De flesta går runt till synes utan bevakning och personskydd.

En polisman vid en piketbuss håller med om beskrivningen. Hur är det möjligt?

– Vi kallar det Almedalsandan, säger han. Det fungerar här, men ingen annanstans – vare sig i Sverige eller utomlands.

Amanda som bemannar bommen i början av veckan tycker att det är trivsamt lugnt på gatorna, med tanke på alla tusentals besökare.

Hennes kollega, Matilda, står där i dag, fredag, och nu går politikerveckan på tomgång. Många har rest hem, trots att evenemanget blåses av först på söndag den 10 juli.

Matilda säger:

– Förra söndagen var det stora ”konfliktdagen” vid bommen. Då skulle alla in eller ut och det blev många diskussioner. Nu har folk förstått vad som gäller.

Tommy Akkanen är Securitas platschef på Gotland. Han basar till vardags över 25 anställda. Under politikerveckan har personalstyrkan utökats med fyra inlånade väktare från Växjökontoret.

Akkanen började jobba på Gotland 2006 och har förstås noterat makthavarnas ”fria rörlighet”. Han är mer oroad än imponerad och målar snabbt upp ett antal olika skräckscenarier – om potentiella attentatsmän skulle vakna till i sommarvärmen.

– Fast det är ju trevligt att det är så här, avslutar han utläggningen.

Som platschef är Tommy Akkanen nöjd med Securitas utveckling på Gotland. Efter nästan tio års diskussioner med polisen och affärsinnehavare i Visbys Östercentrum har han fått in ordningsvakter på området. Permanent, veckans alla dagar.

– Det är stökigt i centrum. Året runt faktiskt. På vintern blir det ett tillhåll för missbrukare och andra som söker en värmestuga i gallerian. Som det varit drar sig många gotlänningar för att åka dit. Min vision är att Östercentrum ska vara en trygg plats för barnfamiljer.

Akkanen har många idéer kring säkerheten under Almedalsyran. Han tycker att polisen borde göra hela Visby till ett ”paragraf-3-område”, hela veckan. Det skulle innebära att polisen inte behöver ”förordna” om ordningsvakter för varje enskilt evenemang, krog eller annat stökigt objekt.

– Som det är nu har vi personal som under arbetspasset jobbar som ordningsvakter ena stunden. En halvtimme senare ska de iväg till ett annat ställe, som väktare. De får ha en väska med sig och byta om på vägen. Jag har bra personal, de knorrar inte. Men det skulle vara bra med en smidigare lösning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.