Matilda som jobbar på Securitas under Almedalsveckan
Close
Matilda började jobba på Securitas i våras. Hon trivs i folkvimlet under Almedalsveckan.
Close

Högtryck också för Gotlands bevakningspersonal

Taxi och åkerichaufförer jobbar för högtryck under Almedalsveckan. Men det gäller också bevakningsbranschen. Amanda och Matilda fick jobb på Securitas i våras och sköter nu bommarna som ska styra bort privatbilisterna från det värsta folkmyllret.

– Jag fungerar mer som turistguide än som väktare. Men det är kul med alla frågor, säger Matilda.

Den som vandrar runt i Visby under Almedalsveckan kan inte undgå att på armlängds avstånd möta TV-kändisar, författare, ministrar och andra toppolitiker och makthavare. De flesta går runt till synes utan bevakning och personskydd.

En polisman vid en piketbuss håller med om beskrivningen. Hur är det möjligt?

– Vi kallar det Almedalsandan, säger han. Det fungerar här, men ingen annanstans – vare sig i Sverige eller utomlands.

Amanda som bemannar bommen i början av veckan tycker att det är trivsamt lugnt på gatorna, med tanke på alla tusentals besökare.

Hennes kollega, Matilda, står där i dag, fredag, och nu går politikerveckan på tomgång. Många har rest hem, trots att evenemanget blåses av först på söndag den 10 juli.

Matilda säger:

– Förra söndagen var det stora ”konfliktdagen” vid bommen. Då skulle alla in eller ut och det blev många diskussioner. Nu har folk förstått vad som gäller.

Tommy Akkanen är Securitas platschef på Gotland. Han basar till vardags över 25 anställda. Under politikerveckan har personalstyrkan utökats med fyra inlånade väktare från Växjökontoret.

Akkanen började jobba på Gotland 2006 och har förstås noterat makthavarnas ”fria rörlighet”. Han är mer oroad än imponerad och målar snabbt upp ett antal olika skräckscenarier – om potentiella attentatsmän skulle vakna till i sommarvärmen.

– Fast det är ju trevligt att det är så här, avslutar han utläggningen.

Som platschef är Tommy Akkanen nöjd med Securitas utveckling på Gotland. Efter nästan tio års diskussioner med polisen och affärsinnehavare i Visbys Östercentrum har han fått in ordningsvakter på området. Permanent, veckans alla dagar.

– Det är stökigt i centrum. Året runt faktiskt. På vintern blir det ett tillhåll för missbrukare och andra som söker en värmestuga i gallerian. Som det varit drar sig många gotlänningar för att åka dit. Min vision är att Östercentrum ska vara en trygg plats för barnfamiljer.

Akkanen har många idéer kring säkerheten under Almedalsyran. Han tycker att polisen borde göra hela Visby till ett ”paragraf-3-område”, hela veckan. Det skulle innebära att polisen inte behöver ”förordna” om ordningsvakter för varje enskilt evenemang, krog eller annat stökigt objekt.

– Som det är nu har vi personal som under arbetspasset jobbar som ordningsvakter ena stunden. En halvtimme senare ska de iväg till ett annat ställe, som väktare. De får ha en väska med sig och byta om på vägen. Jag har bra personal, de knorrar inte. Men det skulle vara bra med en smidigare lösning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.